Za KLIFEM idą stali partnerzy

Zawadzka Renata,Guzińska Karolina
opublikowano: 1999-03-08 00:00

ZA KLIFEM IDĄ STALI PARTNERZY

W Warszawie otwarto Centrum Handlowe Klif. Na powierzchni około 24 tys. mkw. znalazło dla siebie miejsce 100 butików, supermarket, bary i kawiarnie, punkty usługowe, a nawet przedstawicielstwo Big Banku.

Jeszcze na dzień przed otwarciem malowano ściany, a w ostatniej chwili wprowadzano poprawki w aranżacji wnętrz i pucowano co się dało. Sklep Cubus, jako jeden z nielicznych, był przygotowany do otwarcia od samego rana. Warszawska klientela nie zawiodła. Aż do późnego wieczora centrum tętniło życiem.

Siła przyciągania

Trójmiejskie Centrum Handlowe Klif w Gdyni, pierwsza inwestycja norweskiej firmy Klif Holding, reprezentowanej w Polsce przez Polinvest, w ciągu dwu i pół roku istnienia odwiedziło 10 mln klientów. To wynik tak atrakcyjny, że zachęcił inwestorów do zrealizowania podobnego przedsięwzięcia w Warszawie. W ślad za inwestorami przyszli ich kontrahenci z Norwegii iÉTrójmiasta.

— Przyszliśmy tu za Klifem, podobnie zresztą jak wiele innych firm. To dowodzi, że trójmiejski eksperyment zakończył się sukcesem — mówi Barbara Zaborowska, właścicielka perfumerii Olimpia — w Trójmieście ma takie trzy.

Doświadczenie współpracy z Klifem w Polsce, chwalą sobie także Norwegowie. Na terenie centrum usytuowały się m.in. butiki dwóch sieci handlowych rodem ze Skandynawii: Cubus i KappAhl, oferujące odzież dla całej rodziny. Prosto z Oslo przywędrowały do Warszawy artykuły gospodarstwa domowego spółki Duka Gruppen.

Czas pokaże

— To nasze drugie przedsięwzięcie tego typu. Polinvest zapowiada doskonałą koniunkturę. My będziemy usatysfakcjonowani, jeśli powtórzy się nasz sukces z Promenady — mówi Elżbieta Powerza, właścicielka butiku MaxMara.

Całość inwestycji Polinvestu szacuje się na 60-70 mln USD.

Właściciele obiektów handlowych i usługowych podpisali umowy na 3 do 10 lat. Ceny wynajmu uzależniono od powierzchni i okresu, na jaki zawarto kontrakt. Jak twierdzi Kristian Sveen, dyrektor generalny Klif Holding, o ich konkurencyjności świadczyć może choćby fakt, że wynajęto prawie całą powierzchnię handlową.

— Warszawa ma już kilka centrów handlowych. W siłę rosną też dawne DTC — dziś Galerie Centrum. Konkurencji między nimi nie należy jednak postrzegać jako zagrożenia. Rosnące możliwości wyboru są pozytywnym zjawiskiem z punktu widzenia klientów. Klif będzie przyciągał blaskiem nowości, inne siłą tradycji — komentuje Andrzej Rosa, właściciel Royal Collection, który w obecność w Klifie niemało zainwestował.

BĘDĄ NASTĘPNE: Polinvest, spółka w 100 procentach należąca do naszego holdingu, będzie już niebawem startowała w kolejnych przetargach. Na pierwszy ogień pójdzie Szczecin, potem Wrocław. Podjęcie trudu inwestycyjnego nie jest jednak takie łatwe. Rynek gruntów w centrum miasta, a takie nas interesują, jest „przegrzany”. Zwykle żąda się za nie zbyt wiele — zwierza się Kristian Sveen, dyrektor generalny Klif Holding AS.

WOLA PIĘKNIEJE: Zabiegamy o to, aby przyciągać inwestycje, tworzące nowe miejsca pracy i zmieniające wygląd dzielnicy. Klif jest kolejnym obiektem wybudowanym na obszarze skazanym na wegetację. Dzięki tej inwestycji, ta część Woli zyskuje nowy wymiar, a 600 osób znajdzie pracę — uważa Piotr Fogler, dyrektor zarządu Urzędu Dzielnicy Wola Gminy Warszawa - Centrum.

DOBRE DOŚWIADCZENIA: Nasze pierwsze doświadczenie na polskim rynku, w Trójmiejskim Centrum Handlowym Klif, przyniosło sukces. Toteż zdecydowaliśmy się otworzyć kolejną placówkę handlową w Warszawie. Być może w ślad za tą pójdą następne inwestycje — zapowiada Marius Warner, szef norweskiego koncernu odzieżowego Varner Gruppen, którego częścią jest sieć handlowa Cubus.

TERAZ POLSKA: Mamy 150 sklepów z gospodarstwem domowym w Danii, Szwecji, Norwegii i na Łotwie. W Polsce otwieramy pierwszy, ale już wkrótce będzie następny w Reduta Center — zdradza Svein Olav Stolen, dyrektor inwestycyjny na Europę w Duka Gruppen z Oslo.

PIERWSZY FIRMOWY: Camel Colection, Camel Bags i inne wyroby opatrzone tą marką są w Polsce w sprzedaży w sklepach Royal Collection. Pojawiają się też gdzie indziej, ale nielegalnie. Pierwszy sklep w Polsce, w którym jest oferowany kompletny asortyment wyrobów sygnowanych tym znakiem, otworzyliśmy w Klifie (także pod patronatem Royal Collection) — informuje Lucjan Boratyński, szef firmy Bźltel Int. dystrybutor marki.

DOBRY PARTNER: W uroczystym otwarciu centrum handlowego Klif w Gdyni i pierwszego w Polsce sklepu sieci Cubus, należącej do największego w Norwegii koncernu odzieżowego Varner Gruppen, uczestniczyła norweska para królewska. — To naturalne, że Norwegowie inwestują w Polsce, która jest naszym sąsiadem, krajem o dużym potencjale ekonomicznym i stabilnym rynku — zapewnia Jan Ostern, ambasador Królestwa Norwegii w RP (z prawej), towarzyszący Johnny Jensenowi, prezesowi zarządu Varner Polska.

NIE PODGLĄDAĆ: W samo południe wszystko było dopięte na ostatni guzik. Chwilę przedtem jednak można było podejrzeć także takie obrazki.

Renata Zawadzka

Karolina Guzińska

fot. Borys Skrzyński