Czytasz dzięki

Za pracą za granicę

opublikowano: 30-07-2020, 22:00

Obawy o przyszłość sprawiają, że Kowalscy znów chcą wyjechać za chlebem.

Prawie 10 proc. badanych przez Kantar Polska na zlecenie Work Service rozważa wyjazd za granicę w celach zarobkowych w ciągu najbliższego roku. Takich planów nie ma 87 proc. respondentów. O emigracji myślą głównie przedstawiciele pokolenia Y (25-36 lat). Najczęściej wskazywane przez nich kraje to Niemcy, Holandia, Wielka Brytania i Belgia. Czy znajdą tam pracę?

— W całej Europie widoczne są wyższe bezrobocie i spadek PKB. Gospodarka jednak ożywa, co skutkuje wzrostem zapotrzebowaniana pracowników, w tym z Polski. Zainteresowanie emigracją zarobkową utrzymuje się na wysokim poziomie, co ułatwia rekrutacje. Przed epidemią dostępność fachowców w niektórych zawodach była niewielka, obecnie można łatwiej ich pozyskać — odpowiada Iwona Szmitkowska, prezes Work Service.

Z danych tej firmy wynika, że za granicą największy popyt jest na pracowników w branży budowlanej, produkcji, logistyce i handlu detalicznym. Dużo miejsc pracy oferuje także służba zdrowia, w której pandemia pogłębiła braki kadrowe. Tylko na rynku niemieckim brakuje około 17 tys. pielęgniarek i 3,5 tys. lekarzy. Ciągle potrzebne są opiekunki osób starszych, które wiosną tego roku masowo rezygnowały z pracy. Za chęcią opuszczenia kraju kryją się obawy o przyszłość.

— Wśród rozważających emigrację są osoby, które straciły pracę, szukają lepszego zajęcia oraz te, które wraz ze spowolnieniem gospodarczym przyjechały do kraju i myślą o ponownym wyjeździe za granicę, gdzie zarobki w wielu sektorach są dużo wyższe. Istotnym argumentem oprócz finansowego jest możliwość zdobycia doświadczenia lub sprawdzenie swoich umiejętności. Ludzie, którzy nie chcą rozstawać się z rodziną na dłużej, wybierają pracę sezonową — mówi Iwona Szmitkowska.

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane