Zabezpieczenia muszą nadążać za rozwojem technologii

  • Materiał partnera
opublikowano: 19-05-2019, 22:00

Jedynie 58 proc. firm w Polsce uważa że cyberbezpieczeństwo jest dla nich kluczowe, gdy w Europie Zachodniej odsetek ten przekracza 80 proc.

 Jak zachęcić przedsiębiorców i administrację publiczną do lepszej ochrony i współpracy, dyskutowali eksperci uczestniczący w debacie „Cyberbezpieczeństwo i cybarzagrożenia” podczas konferencji EKG w Katowicach.

Poziomy świadomości

Najmniej świadome zagrożeń są małe i średnie firmy.

— Najgorsze jest to, że dla wielu MŚP narzędzia zabezpieczające nie są produktami pierwszej potrzeby. Dlatego powinniśmy zmobilizować właśnie te niewielkie podmioty nie tylko do wdrożenia systemów bezpieczeństwa, ale także do komunikowania o wszelkich, nawet niewielkich incydentach — przekonywał Michał Kanownik, prezes Związku Cyfrowa Polska.

Zdecydowanie lepiej jest w większych firmach, ale i tu sytuacja różni się zależnie od sektora gospodarki.

— Sektory energii, usług cyfrowych, zaopatrywania w wodę i służby zdrowia zanalizowały sytuację. Najlepiej przygotowany jest sektor finansowy. Już na początku roku 19 podmiotów zostało uznanych za operatorów usług kluczowych. Ćwiczą jak reagować na incydenty — jak bronić się przed nimi, zgłaszać problemy, informować się nawzajem, zbierać i analizować dane — mówił Robert Kośla, dyrektor departament Cyberbezpieczeństwa Ministerstwa Cyfryzacji.

Prawo na rzecz bezpieczeństwa

Eksperci wierzą, że lepsze zabezpieczenie firm i administracji będzie możliwe dzięki ustawie o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa. Została przyjęta w 2018 r. i jest implementacją przepisów UE.

— Uświadamia, że przy obecnym rozwoju usług cyfrowych, a tym samym zagrożeń, trzeba stworzyć system, który pozwoli na współpracę, wymianę informacji i analizę niebezpieczeństw między sektorami gospodarki oraz administracją. Rekomendowane jest wprowadzenie w sektorach kluczowych odpowiednich mechanizmów bezpieczeństwa zarówno w warstwie technologicznej, jak i organizacyjnej. Oczywiście po uprzedniej analizie i identyfikacji zagrożeń. Ustawa także pozwoli na zgłaszanie incydentów i wzajemną wymianę informacji o nich — przekonywał Krzysztof Silicki, zastępca dyrektora ds. cyberbezpieczeństwa i innowacji NASK.

To właśnie współpraca między podmiotami państwowymi, prywatnymi i administracją będzie teraz najważniejsza. W nowym systemie NASK ma pełnić kilka ról np. operatora usług kluczowych czy instytucji gromadzącej informacje o zagrożeniach, incydentach itd.

— Prowadzimy projekt narodowa platforma cyberbezpieczeństwa, który ma łączyć wiele podmiotów, ułatwiać im współpracę, zanalizować zależności pomiędzy dostawcami poszczególnych usług i zmapować je — wyliczał Krzysztof Silicki.

NASK tworzy także krajowy schemat oceny i certyfikacji

bezpieczeństwa oraz prywatności produktów i systemów IT .

— Jestem też liderem grupy ds. cyberbezpieczeństwa przy Ministerstwie Cyfryzacji, ale takich grup jest więcej. Liczymy na to, że to przedsiębiorcy będą nam wskazywali problemy, ale także sposoby ich rozwiązywania. Potrzebujemy współpracy ekspertów z wszystkich dziedzin — przekonywał.

Uczestnicy debaty zwracali uwagę na to, że przy budowie systemu cyberbezpieczeństwa największym wyzwaniem będą kadry.

— Dlatego przy ich kształceniu konieczna będzie współpraca pomiędzy resortami cyfryzacji i nauki, a następnie ministerstw i uczelni z biznesem. Tylko tak widzę możliwość pozyskania nowych fachowców — mówił Michał Kanownik.

Uważa, że dla małych podmiotów sposobem na pozyskanie technologii mogą być natomiast spółdzielnie, być może ze wsparciem kapitału państwa, które nabywałyby rozwiązania dla całych grup podmiotów.

— W tym roku na Politechnice Warszawskiej uruchomimy nowy kierunek kształcący specjalistów od cyberbezpieczeństwa i ma to być początek tworzenia takich kierunków na kolejnych uczelniach. Odpływ kadr został częściowo zahamowany inwestycjami największych firm technologicznych bezpośrednio w Polsce. A Komisja Europejska zainspirowała nas do stworzenia ankiety adresowanej do wszelkich typów podmiotów. Chcemy dzięki niej zidentyfikować jakie faktycznie mamy zasoby zarówno jeśli chodzi o kadry, technologiejak i edukację — tłumaczył Robert Kośla.

Rewolucyjna technologia To, że kadry są sprawą pilną zgodzili się wszyscy eksperci, tym bardziej, że wciąż pojawiają się nowe zagrożenia. Na horyzoncie jest też nowe wyzwanie technologiczne. Na imię mu 5G.

— 5G jako technologia na której będą budowane np. inteligentne miasta, czy nowa obronność. Musi być przede wszystkim bezpieczna, bo bazuje nie tyle na sprzęcie, co oprogramowaniu. W marcu i kwietniu o zagrożeniach związanych z wdrożeniem tej technologii dyskutowała Komisja Europejska. Jeszcze w tym roku państwa członkowskie mają zidentyfikować ryzyka jej wprowadzenia. Dobrze, że ta gonitwa technologiczna została powstrzymana i pęd wdrażania został zastąpiony dyskusją — przekonywał Robert Kośla.

KOMENTARZ

Nie zwlekajmy z wdrażaniem 5G

RYSZARD HORDYŃSKI, dyrektor strategii i komunikacji Huawei

Bardzo zainteresowała mnie wypowiedź dyr. Roberta Kośli, który powiedział, że pewne standardy bezpie czeństwa, jeśli chodzi o stoso wanie technologii 5G powinny być wypracowane na forum Unii Europejskiej. Zgadzam się, że współpraca i otwarta dyskusja w tym temacie jest ważna. Jednak ostrzegałbym przed spowolnieniem działań. My już wdrażamy 5G. Podpisaliśmy w tym obszarze 40 umów w kil kunastu krajach, w których większość operatorów wybrała rozwiązania Huawei 5G do sieci radiowej. Oznacza to, że te kraje za chwilę będą liderami we wdrażaniu najnowocześniejszej technologii, która pozwoli na znaczne zwięk szenie wolumenu danych, które będą wykorzystywane m.in. do internetu rzeczy (IoT), ale także do szeregu innowacyjnych zastosowań w przemyśle. Mamy możliwości, aby Polska też była w gronie pionierów. Aby przyspieszyć prace nad budową sieci nowej generacji są potrzebne przede wszystkim lokalne regulacje, na które czekają operatorzy, dostawcy oraz inne podmioty działające w sektorze ICT.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu