Co to znaczy, że AB Invest PLUS jest firmą rodzinną?
Relacje z naszymi pracownikami są dla nas ważne. Dbamy, by w firmie czuli się dobrze i mogli się zawodowo rozwijać. Należymy do Stowarzyszenia Firm Rodzinnych. Bardzo ważne jest dla nas, aby wzrost sprzedaży osiągać we współpracy z polskimi producentami. Stąd promujemy markę Amica, która obecnie oferuje pełne portfolio produktów, jest dostępna na wszystkich europejskich rynkach i nie ustępuje konkurencji w zakresie jakości.
Czy można przyjąć pandemię COVID-19 za moment przełomowy w historii firmy?
Rzeczywiście, po wybuchu pandemii i sanitarnym „zamrożeniu” gospodarki nasza spółka zaczęła notować wzrosty. Ograniczenia sanitarne oraz nastroje konsumentów wprost przekładały się na produkty sprzedawane przez naszą firmę, np. wzrósł popyt na maszynki do strzyżenia z uwagi na zamkniecie salonów fryzjerskich. Z kolei obawy wielu konsumentów o dostępność produktów, lub konieczność pozostawania w sanitarnym odizolowaniu, przyczyniły się do wzrostu sprzedaży zamrażarek.
Jakie skutki dla firmy wywołał okres pandemii?
Na trwałe przestawił nam priorytety. Skupiliśmy się wtedy na handlu przez internet i do dziś jest to dla nas biznesowy priorytet oraz opcja generująca większą część obrotów. Jednak wciąż prowadzimy też sklepy stacjonarne, które są dla dużej części konsumentów głównym miejscem dokonywania zakupów. GwarancjaCen.pl to jakby kompromis między handlem internetowym a sklepem osiedlowym, w którym konsument dobrze zna się ze sprzedającym.
A jak skutecznie sprzedawać w internecie?
Dla nas ważne są marketplace’s, czyli sprzedaż na platformach Allegro, Erli i Empik, ale też prowadzenie własnego e-sklepu GwarancjaCen.pl. Przyjęcie opcji na e-commerce, zdobycie znaczącej pozycji na Allegro szybko doprowadziło nas do wyjścia ze sprzedażą na rynki zagraniczne. Obecnie sprzedajemy w kraju, ale też klientom detalicznym na Słowacji, w Czechach i na Węgrzech oraz klientom hurtowym, głównie z rynku czeskiego. Wciąż skupiamy się na sprzęcie RTV i AGD, ale rozszerzamy tę ofertę na pokrewny asortyment. Współpraca z deweloperami umożliwia nam zaoferowanie sprzętów do kompletnego wyposażania mieszkań i lokali. Współczesny konsument raczej nie wiąże się z określonymi markami, lecz swoje decyzje zakupowe opiera na cenie i relacji jakości produktu do jego ceny. My realizujemy swoje cele poprzez zaoferowanie w GwarancjaCen.pl elastycznej i przejrzystej polityki cenowej oraz indywidualnej obsługi klienta. W ten sposób chcemy się wyróżniać na tle największych rynkowych graczy. Nasze sukcesy są właśnie pochodną chęci i zdolności do wychodzenia z ofertą naprzeciw takich potrzeb. Nie bez znaczenia jest też reputacja. Kto sprzedaje online ten jest pod krytycznym okiem nabywców, którzy chętnie dzielą się swoimi doświadczeniami. Wypowiedzi klientów GwarancjaCen.pl bardzo pomagają nam w biznesie — zadowolony klient to potężny oręż w konkurencji rynkowej.
Czy współpraca z deweloperami polega na tym, że mogą oni — dzięki współpracy z AB Invest PLUS — zaoferować nabywcom lokali wyposażenie w RTV i AGD?
Naszymi głównymi odbiorcami są wciąż klienci detaliczni, ale zaraz potem firmy wyposażające całe budynki i mieszkania. RTV i AGD to asortyment charakteryzujący się konkurencjądużą płynnością cenową. Doskonale znamy ten rynek i ten asortyment. Potrafimy tak kształtować zapasy magazynowe, aby dzięki dużym zakupom móc zaoferować dobre ceny klientom detalicznym, a również mieć produkt, którego poszukują podmioty „hurtowo” wyposażające mieszkania. W konkursach ofertowych firm wyposażających lokale nasza spółka często zwycięża. Świadczy to o tym, że mamy zdolności do prowadzenia zwycięskich walk z największymi graczami na rynku dostawców zaopatrujących zamówienia sprzętu MDA. W 2024 r., w wielu kategoriach produktowych, na najpopularniejszych marketplace’ach, zajmowaliśmy wiodącą pozycję w sprzedaży sprzętu MDA.
A jaki jest rynek RTV/AGD dla sprzedawców internetowych?
W Polsce handel internetowy jest wysokorozwiniętą częścią gospodarki, co wynika z możliwości szybkiego zakupu i dostawy produktów. Swój udział w rynku budujemy oferując konkurencyjne ceny na wszystkich platformach, na których jesteśmy dostępni, a również we własnym sklepie internetowym. Nie we wszystkich krajach europejskich logistyka działa tak szybko i sprawnie, jak u nas. W poprzedniej dekadzie na towar zamówiony przez internet trzeba było czekać nawet przez tydzień, a obecnie standardem stają się w Polsce dostawy produktów zakupionych online w ciągu 24 godzin. W Polsce większość konsumentów pragnących dokonać zakupu online sprawdza w pierwszej kolejności oferty dostępne na Allegro. Jest to pochodna stopniowego zespalania się doświadczeń zakupowych polskich nabywców z platformą Allegro w ciągu minionych kilkunastu lat. O pozycji tej platformy e-commerce świadczy choćby ogromny udział sprzedaży online na Allegro w całej sprzedaży realizowanej zdalnie.
A co zadecydowało o sukcesach firmy w 2024 r.?
Wchodziliśmy w 2024 r. bez optymizmu. Obawialiśmy się osłabienia popytu. Prognozy dotyczące deweloperów i rynku nieruchomości też nie zapowiadały koniunktury. Wstępne dane za 2024 r. dowodzą, że wbrew początkowym niepokojom i na przekór obiektywnym trudnościom rynkowym, z którymi borykali się nasi, więksi od nas, konkurenci, udało się nam osiągnąć wzrost. Jeśli na regionalnych rynkach sprzedaż nam falowała to powstałe w ten sposób luki udało się pokryć sprzedażą na rynkach zagranicznych, które są nam bliskie logistycznie i umożliwiają nam podjęcie skutecznej konkurencji cenowej z lokalnymi dostawcami. Zasadniczo, w bilansach z ostatnich lat stopniowo rosną nam przychody z rynków zagranicznych.
Jaki będzie dla AB Invest PLUS rok 2025?
Stawiamy sobie ambitne cele. Chcemy kontynuować strategię rozwoju dzięki wejściu na nowe rynki, upowszechniać markę GwarancjaCen.pl i wzmacniać ofertę adresowaną do sprzedawców hurtowych. Rozpoczynamy także budowę własnego centrum logistycznego. Wciąż towarzyszy nam ostrożność w ocenie popytu rynkowego. Z prognoz makroekonomicznych wynika, że w 2025 r. trudno liczyć na entuzjazm zakupowy. Dla nas najważniejsze jest, aby klient nigdy nie poczuł się anonimowy w kontakcie z nami. Przeciwnie, troszczymy się by był traktowany indywidualnie, czuł się doceniony i ważny. Oczywiście nie sposób jest uniknąć sytuacji problemowych, ale dokładamy starań, aby rozwiązać je z zachowaniem cech biznesowej uczciwości.

AB Invest Plus to firma rodzinna, której wspólnikami są ojciec (Andrzej Baran) i syn (Artur Baran). Tradycje firmy sięgają 1989 r. Wtedy Andrzej Baran, z wykształcenia technik elektronik przejął w formie ajencji, prowadzony dotychczas przez państwowe przedsiębiorstwo, zakład napraw sprzętu elektronicznego i docelowo założył indywidualną działalność gospodarczą pod nazwą ANWERK.
Na początku lat 90., w okresie intensywnych przemian gospodarczych, ANWERK rozszerzył swoją działalność o sprzedaż sprzętu RTV i AGD. Uskrzydliło to biznes firmy i doprowadziło do otwarcia nowych placówek handlowych – sklepów stacjonarnych, w których można było m.in. kupić telefon komórkowy czy abonament telewizji satelitarnej wraz z usługami montażu.
Ugruntowanie struktur firmy, ustabilizowanie biznesu i odnotowanie coraz to większej popularności sklepów internetowych doprowadziło do otwarcia e-sklepu GwarancjaCen.pl i przyjęcia przez firmę opcji rozwijania biznesu w formule e-commerce. E-sklep GwarancjaCen.pl powstał w 2008 r. z hasłem reklamowym: „Kupujesz w sklepie, płacisz jak w internecie”, które obrazowało model biznesowy, ściśle łączący sprzedaż stacjonarną z internetową. Firma zachęcała do zakupów online przez oferowanie niskich cen i z możliwością odbioru zakupionego towaru w placówkach stacjonarnych. Była to jednak działalność poboczna dla wciąż dominującej wtedy w działaniach firmy sprzedaży stacjonarnej.
W związku z brakiem oczekiwanych efektów rozwoju sprzedaży internetowej właściciele firmy zdecydowali, że aby osiągnąć sukces w e-commerce, nie mogą tej części działalności traktować jako dodatkowej. Zbudowali więc od podstaw zespół, utworzyli osobną spółkę i postawili na intensyfikację sprzedaży internetowej. Był to profetyczny ruch, który sprawił, że gdy w marcu 2020 r. – po wybuchu pandemii COVID-19 – gospodarka uległa paraliżowi, biznes AB Invest PLUS zaczął dynamicznie rosnąć. Ze względu na wprowadzone restrykcje sanitarne większość przedsiębiorstw ucierpiała, sklepy stacjonarne były zamknięte, ale AB Invest PLUS notował skokowy wzrost obrotów.
Obecnie śląska spółka skupia się na budowie własnego centrum logistycznego i na upowszechnianiu marki GwarancjaCen.pl. Nowa jej strategia stawia ambitny cel – spółka chce znaleźć się w pierwszej dziesiątce firm w Polsce, które sprzedają sprzęt MDA (Major Domestic Appliances), czyli duże sprzęty gospodarstwa domowego – lodówki, zamrażarki, pralki, zmywarki, urządzenia do gotowania itd.
Siedziba AB Invest Plus znajduje się w aglomeracji śląskiej. Spółka świetnie zlokalizowana ma na relatywnie niewielkim obszarze dostęp do 2,5 mln klientów, którym oferuje dostawy nawet tego samego dnia, realizowane własnym transportem. Do tego dodaje możliwość wykonania dodatkowych usług, np. montaż pralki czy podłączenie płyty indukcyjnej.