Czytasz dzięki

Zadowolony pracownik to dobre wyniki biznesu

opublikowano: 24-06-2020, 22:00

Tegoroczna, piąta już edycja konkursu „Siła przyciągania”, utwierdza w przekonaniu, że polski rynek pracy jest miejscem coraz bardziej świadomym, dojrzałym, a pracownik stoi w jego centrum.

Uwaga pracodawców skupia się na pracowniku już nie tylko w trakcie procesu rekrutacji, ale w trakcie całego doświadczenia zawodowego, wpisanego coraz częściej w strategię czy nawet DNA pracodawcy. I choć wydawać by się mogło w ciągu ostatnich tygodni, że uprzywilejowany rynek pracownika na długo zniknie z horyzontu, trzeba jednocześnieprzyznać, że to właśnie pracownikom firmy poświęcają dziś tyle uwagi, co nigdy dotąd. Dlatego działania z obszaru employer brandingu wzmacniają zależności między dobrym samopoczuciem pracowników a realizacją wyników biznesowych, osiąganiem wymiernych efektów a ogólnym poczuciem przynależności do społeczności danej organizacji, dlatego też — jak nigdy dotychczas — okazują się one tym bardziej cenne.

Wraz ze zmieniającymi się trendami w obszarze zarządzania kapitałem ludzkim jako patron merytoryczny konkursu zainicjowaliśmy zmiany w kategoriach konkursowych. W tym roku ocenie poddamy m.in. podejście do różnorodności oraz inkluzywnej kultury pracy, a także programy stawiające na employee i candidate experience. W 2020 roku możemy wyodrębnić o wiele więcej różnorodnych grup pracowników niż kiedykolwiek wcześniej, przy czym postrzeganie ich wyłącznie przez pryzmat cech demograficznych czy pokoleniowych ma ograniczoną wartość. Chcemy docenić firmy, które mają świadomość różnic między pracownikami w zakresie cech charakteru, poglądów czy wyznawanych wartości i, z jednej strony potrafią wykorzystać ich unikatowe umiejętności, a z drugiej pomagają im lepiej dostosować swoje działania do misji organizacji oraz odnaleźć kierunek, w którym chcą rozwijać swoją karierę.

W tej edycji konkursu będziemy przyglądali się również programom rozwoju przywództwa: temu jak firmy definiują i wzmacniają kompetencje liderów i na ile zweryfikowały te działania ostatnie globalne doświadczenia kryzysowe. Wśród nowości nie mogło zabraknąć podejścia well-being i tego, jak bardzo zakorzenia się ono w kulturze organizacyjnej polskich firm, w jaki sposób przyczynia się do wspierania zdrowia fizycznego, psychicznego oraz radzenia sobie ze stresem i emocjami, a przede wszystkim, jak pracodawcy dbają o poprawę nastrojów wśród swoich pracowników, zapewniając warunki pracy sprzyjające osiąganiu wysokich wyników. W odrębnej kategorii postanowiliśmy ocenić nowoczesne technologie i innowacyjne rozwiązania, takie jak sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe czy boty, które wspierają pracę zespołów HR. Chcemy sprawdzić, w jakim stopniu transformacja cyfrowa jest wykorzystywana w budowaniu wizerunku pracodawcy, projektowaniu rekrutacji czy wzmacnianiu zaangażowania oraz lojalności pracowników.

Z naszych badań Global Human Capital Trends 2020 wynika, że obecnie organizacje wykorzystują swoją misję i wartości do budowania uniwersalnych relacji między pracodawcą a pracownikami, chcąc im pokazać, że są częścią czegoś większego, istotniejszego. W kontekście niepewności co do przyszłości pracy firmy potrzebują nie tylko trendów kształtujących podejście do kapitału ludzkiego, a w szczególności do employer brandingu, ale przede wszystkim liderów dobrych praktyk, których — mamy nadzieję — ten konkurs wskaże.

JOANNA ŚWIERZYŃSKA, partnerka w dziale Doradztwa Podatkowego, Talent Partner Deloitte

JOHN GUZIAK, partner w Deloitte, lider zespołu ds. kapitału ludzkiego w Polsce

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane