Zainteresowanie pomocą rośnie, ale powoli

Monika Niewinowska
opublikowano: 08-01-2003, 00:00

Do końca października 2002 Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości przyznała dotacje na kwotę około 112 mln zł. Wszystko to w ramach 10 programów pomocowych realizowanych ze środków pochodzących z funduszu Phare 2000, Phare 2000 Spójność Społeczno-Gospodarcza oraz Kierunków działań rządu wobec małych i średnich przedsiębiorstw do 2002 r. Przedsiębiorcy złożyli blisko 40 tys. wniosków, z czego z powodów niezgodności formalnych PARP odrzuciła blisko 2,5 proc. Pracownicy agencji jednak narzekają na małe zainteresowanie programami pomocowymi. Wciąż pieniądze muszą szukać przedsiębiorcy, a nie odwrotnie.

Największym powodzeniem cieszyły się bezpłatne usługi doradcze. Skorzystało z nich aż 31,3 tys. przedsiębiorców. Nic dziwnego. Bezpłatne doradztwo jest najłatwiej dostępną formą pomocy. Aby z niej skorzystać, wystarczy wypełnić dwa proste formularze.

Najwięcej problemów przysparzało wypełnienie formularza o dotację ze środków unijnych. Z powodu błędów formalnych PARP odrzuciła aż 16,25 proc. wniosków. Konsultanci twierdzą, że przyczyną była głównie nieuważna lektura wytycznych. Szczegółowo określone są w nich cele, na które pieniądze unijne mogą być przeznaczone. Na porządku dziennym są zaś wnioski o dofinansowanie działań nie ujętych w żadnym z programów.

Przedsiębiorcy wciąż narażeni są na przykre niespodzianki czyhające w licznych fundacjach, robiących dobry interes na ich niedoinformowaniu. Coraz więcej podmiotów pobiera opłaty za usługi, które gdzie indziej otrzymać można bezpłatnie — czyli informację o programach pomocowych czy wskazówki przy wypełnianiu formularzy. Aby uniknąć rozczarowań, przedsiębiorcy powinni zwracać się po pomoc do Punktów Konsultacyjno Doradczych PARP. Warto się upewniać, czy oferowane usługi są objęte programem dofinansowania i jakie koszty musi ponieść przedsiębiorca.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Monika Niewinowska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu