Zakochani kasy nie liczą

opublikowano: 14-02-2013, 00:00

W Polsce o palmę pierwszeństwa wśród najbardziej dochodowych świąt walentynki walczą z Dniem Kobiet. Jednak to święto zakochanych ma większy biznesowy potencjał, bo angażuje więcej branż oferujących coraz ciekawsze walentynkowe pomysły. Na miłości zarabiają wszyscy: od wielkich koncernów po uliczne kwiaciarki.

 

FOT. ISTOCK
FOT. ISTOCK
None
None

Kwiaciarze

Popyt na czerwone róże jest 14 lutego tak wielki, że kwiaciarnie i uliczni sprzedawcy kwiatów uwijają się jak w ukropie. Aneta Bednarzewska, dyrektor marketingu Poczty Kwiatowej, chwali się, że obroty firmy rosną w przeddzień i w dniu św. Walentego o 600-800 proc. W dowód miłości najczęściej wysyłamy bukiet czerwonych róż „Dwa serca” (127 zł). Na kwiatowym boomie zarabiają też Holandia i Ekwador, bo stamtąd najczęściej pochodzą kwiaty sprzedawane w Polsce w lutym.

Poczta

Jak podaje Poczta Polska, w okresie walentynkowym liczba kartek i listów wzrasta o 10 proc. Zapracowanym poczta oferuje wygodną NeoKartkę – Walentynkę kupowaną i nadawaną przez internet, którą listonosz doręczy w formie tradycyjnej.

Touroperatorzy

Jeśli Polska, to Kraków, jeśli zagranica, to Włochy — coraz więcej zakochanych wybiera się w podróż z okazji walentynek. Zakochani lubią luksus. Dlatego, jak twierdzi Kinga Fromlewicz z Grupy eTravel, do której należy serwis hotele.pl, od kilku lat można zauważyć wzrost zainteresowania ofertami SPA. Klienci chętniej też wybierają w tym okresie hotele cztero- lub pięciogwiazdkowe.

Producenci słodyczy

Zakochani lubią słodycze: bomboniery w opakowaniach w kształcie serca sprawiają, że obroty producentów rosną w tygodniu walentynkowym nawet o 40 proc. W 2012 r. sprzedaż słodyczy Wawelu wzrosła 14 lutego o 132 proc. względem obrotów tydzień wcześniej! Popularnością wśród zakochanych cieszą się też słynne torciki Wedla oraz czekoladowe praliny w puszce w kształcie serca.

Kina

W okolicy święta zakochanych repertuary kin są monotematyczne: miłość, miłość, miłość. Jak mówi Robert Kaczmarek z zarządu Multikina, zainteresowanie projekcjami filmowymi w walentynki zawsze jest bardzo duże. W zeszłym roku między 10 a 16 lutego kina w Polsce odwiedziło 1 157 641 widzów (dane za Boxoffice.pl).

Producenci gadżetów erotycznych

W okolicach 14 lutego Love Store Barbarella notuje 200-procentowy wzrost sprzedaży. Klienci wybierają wtedy raczej gadżety dla par. Najchętniej kupują wibratory, świece do masażu i zestawy prezentowe.

300-500 zł Tyle średnio wydają klienci Barbarelli na zakupy gadżetów erotycznych przed walentynkami.

Restauratorzy

Romantyczna kolacja to klasyczny sposób obchodzenia Walentynek, ale o intymność w restauracji będzie trudno, bo 14 lutego lokale pękają w szwach. Liczba rezerwacji dokonywanych za pośrednictwem ogólnopolskiego serwisu stoliczku.pl rośnie o jedną trzecią. Ruch na portalu gastronauci.pl, gdzie można znaleźć recenzje lokali, rośnie tego dnia o 40 proc. Restauratorzy, którzy chcą jak najwięcej zarobić na jednodniowym boomie, często ograniczają czas romantycznej kolacji (np. do 1,5 ha) i serwują raczej skromne okolicznościowe menu.

Producenci bielizny erotycznej

Obssesive, znany producent bielizny z podbeskidzkiego Czańca, przed walentynkami notuje sprzedaż wyższą nawet o 400 proc. Najczęściej panowie kupują paniom komplety w kolorze czerwonym.

67 %Tylu Polaków obchodzi Walentynki…

74 %…a tylu Amerykanów.

60 zł Taka jest średnia wartość prezentu walentynkowego w Polsce…

130,97 USD …a tyle wydaje przeciętny Amerykanin.

400 mln zł Na takie wpływy z podatku VAT z walentynkowego handlu może liczyć polski skarb państwa…

18,6 mld USD …a taki zastrzyk dostaje amerykańska gospodarka.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Druś

Polecane