Zakup projektora trzeba przemyśleć

Wieczorek Karol
opublikowano: 12-03-1999, 00:00

Zakup projektora trzeba przemyśleć

PTE pozwoliły zarobić sprzedawcom systemów konferencyjnych

KLIENCI CHCĄ WSZYSTKIEGO: Polskie firmy zaczęły dostrzegać konieczność posiadania sal konferencyjnych na wysokim poziomie, dlatego inwestują w nie spore kwoty. Coraz więcej klientów zainteresowanych jest pełną ofertą, włączając do tego nawet meble konferencyjne — twierdzi Maria Sołtan, menedżer ds. marketingu w Image Recording Solutions.

fot. Tomasz Zieliński

Coraz modniejsze staje się tworzenie profesjonalnych sal konferencyjnych w siedzibie firmy. Niekiedy jednak zakup urządzeń jest nieopłacalny. Wydatki związane z zakupem projektora powinny się zamortyzować w ciągu roku.

Jeszcze dwa lata temu rynek urządzeń do prezentacji audiowizualnych był niewielki. Obecnie jego dynamikę określa się jako bardzo dużą, choć tak naprawdę nikt nie jest w stanie dokładnie ocenić wartości sprzedaży. Przypuszcza się tylko, że jej wzrost wynosi 30-40 proc. rocznie.

— W naszym kraju działa około pięciu firm sprzedających wyposażenie do prezentacji audiowizualnych, które można by uznać za liczące się na rynku. Ponadto wielu producentów oferuje swoje wyroby samodzielnie, organizując własne sieci dystrybucji. Oprócz tego działa mnóstwo mniejszych przedsiębiorstw, posiadających łącznie największy udział w rynku. W efekcie żadnej z firm zajmujących się sprzedażą systemów prezentacji audiowizualnej nie stać na zlecenie badań rynku. Sądzę, iż takie badania nigdy nie powstaną — mówi Maria Sołtan, menedżer ds. marketingu w Image Recording Solutions.

— Na przestrzeni ostatnich dwóch lat rynek rósł szybko, choć dość równomiernie. Ogromne ożywienie zauważyliśmy dopiero pod koniec ubiegłego i na samym początku tego roku. Wtedy to dużych zakupów dokonywało wiele szkół, nie tylko wyższych i średnich, ale również podstawowych. Z kolei firmami kupującymi najwięcej sprzętu do prezentacji audiowizualnych okazały się tworzone wówczas Powszechne Towarzystwa Emerytalne, dla których urządzenia takie stały się niezbędnym narzędziem, przydatnym do wspierania szkolenia armii akwizytorów — twierdzi Sebastian Sklepik, dyrektor firmy Nordweco.

Rewolucja w pół roku

Wydawać by się mogło, że rewolucyjne zmiany technologiczne są cechą charakterystyczną tylko technologii informatycznych, a wszystkie inne branże są bardziej zachowawcze. Nic bardziej mylnego.

— Naprawdę gruntowne zmiany technologiczne kolejnych generacji sprzętu służącego do prezentacji audiowizualnych zachodzą co pół roku. Każda następna seria jest dwa razy wydajniejsza, lżejsza i nowocześniejsza. Taka sytuacja wymusza na firmach zajmujących się sprzedażą tych urządzeń, a pragnących oferować sprzęt najnowszej generacji, bardzo szybki obrót towaru, zamawianego w możliwie najrozsądniejszych ilościach — tłumaczy Sebastian Sklepik.

Więcej światła

Najbardziej zauważalne zmiany zachodzą w segmencie projektorów multimedialnych, przeznaczonych do współpracy z różnego rodzaju urządzeniami, począwszy od magnetowidów, a na notebookach z odtwarzaczem DVD kończąc. W tej chwili takie urządzenia są najpopularniejsze na naszym rynku.

— Jeśli idzie o sprzęt konferencyjny, najbardziej zauważalne zmiany można zaobserwować w dwóch dziedzinach. Pierwsza z nich to jasność światła urządzenia, oferowana obecnie jest już tak dobra, że podczas prezentacji nie potrzeba nawet mocno zaciemniać sali. Trzeba również dodać, iż nowe generacje projektorów zapewniają rozdzielczość w niczym nie ustępującą nowoczesnym monitorom komputerowym — twierdzi Sebastian Sklepik.

Licz na siebie

Jak istotną kwestią jest posiadanie dobrego sprzętu, mogło się przekonać wiele przedsiębiorstw, które nie wyposażając się we własne projektory, musiały kiedykolwiek korzystać ze sprzętu znajdującego się w dyspozycji centrów konferencyjnych lub hoteli. Niejednokrotnie zdarzało się, że prezentacje kiepsko wypadały z powodu złej jakości projektorów.

— Mamy nie najlepsze doświadczenia ze współpracy z hotelami i ośrodkami specjalizującymi się w organizowaniu konferencji. Firmy takie, chcąc zminimalizować koszty, chętniej kupują sprzęt starszej generacji, który nie zapewnia pełnej kompatybilności i ma gorsze parametry — zaznacza Maria Sołtan.

Nie oznacza to oczywiście, że każdy, kto pragnie zapewnić sobie dobry sprzęt konferencyjny, musi go kupić.

— Wiem, że sporo firm, nauczonych przykrym doświadczeniem, asekuruje się nabywając sprzęt, z którego można by korzystać podczas imprez organizowanych poza swoją siedzibą. Decyzję o kupnie urządzenia należy jednak poprzedzić analizą kosztów. Wydatki związane z zakupem projektora powinny się zamortyzować w ciągu roku. W innej sytuacji bardziej opłacalne wydaje się wypożyczanie — komentuje Sebastian Sklepik.

Projektory multimedialne są dosyć drogie. Cenniki na sprzęt tego typu zaczynają się od 15 tys. zł, najdroższe urządzenia kosztują nawet 200-300 tys. zł. Na takie urządzenia nie ma wielu chętnych.

Karol Wieczorek

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wieczorek Karol

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / Zakup projektora trzeba przemyśleć