Zakupy przyszłości to zakupy w biegu

MATERIAŁ PARTNERA: PayU
opublikowano: 26-06-2016, 22:00

Od odzieży przez produkty spożywcze po bilety do teatru lub na mecz — już prawie wszystko kupuje się, korzystając z urządzeń mobilnych

Sprzedaż mobilna to obecnie jeden z najszybciej rosnących segmentów rynku e-commerce. Według badania mShopper 2.0, które opublikowano na początku 2016 r., w 2014 r. zakupów za pomocą urządzenia mobilnego dokonało 24 proc. internautów, zaś w 2015 r. — już 37 proc. Wzrost o 13 proc. rok do roku jest znaczący. Ponad połowa (53 proc.) konsumentów kupujących w sieci nabyła już coś, wykorzystując urządzenia mobilne (43 proc. tych zakupów dokonano przy użyciu smartfona). Krok za mobilnymi zakupami idą mobilne płatności — 60 proc. konsumentów, używających urządzeń mobilnych, dokonało jakiejś płatności telefonem. Natomiast 76 proc. z tych, którzy jeszcze nie spróbowali, deklaruje, że zrobi to w niedalekiej przyszłości.

— Te wszystkie liczby dowodzą, że perspektywy świata mobilnych zakupów są bardzo dobre — komentuje Michał Bonarowski, senior PR brand manager w Allegro.pl. Początkowo kanały mobilne miały stanowić jedynie uzupełnienie dla tradycyjnego sposobu przeglądania treści stron internetowych. — Jednak 2 lata temu zmieniło się to w sposób znaczący,gdy coraz wyraźniej zaznaczała się obecność osób kupujących wyłącznie z wykorzystaniem kanału mobilnego — przypomina Mateusz Wojczakowski ze sklepu internetowego Pakamera. Co przekonało ich do wyższości takiego modelu dokonywania zakupów nad innymi? Sprzedawcy oferujący lub planujący wprowadzić taką opcję chórem mówią przede wszystkim o łatwości mobilnego kupowania. — Polacy są bardzo otwarci na takie ułatwienia w relacji pomiędzy stronami, co pokazuje chociażby rosnąca popularność Ubera. W moim odczuciu każde ułatwienie, jak np. możliwość nabycia produktu lub usługi dzięki jednemu „kliknięciu”, zwiększy zadowolenie naszych klientów i przełoży się na nasze zyski — podsumowuje Tomasz Jabłoński, współzałożyciel i dyrektor zarządzający Qpony.pl. Choć różni dostawcy sprzedają kanałem mobilnym różne produkty i usługi, ich motywacja jest podobna. Na kolejnych stronach opowiadają, w jaki sposób rozpoczęli udostępnianie swojej oferty w tzw. mobilu i jak oceniają perspektywy tego kanału dystrybucji.

RÓWNOUPRAWNIENIE MOBILU: Możliwość kupowania z wykorzystaniem urządzeń mobilnych początkowo miała być tylko uzupełnieniem oferty zakupów tradycyjnych i dokonywanych za pośrednictwem komputerów stacjonarnych. Szybkość i wygoda, jaką zapewnia m-handel, sprawiły, że szybko zapewnił on sobie równe prawa z innymi kanałami dystrybucji.

Lider rynku

DARIUSZ KNOPIŃSKI
z grupy Allegro

Z raportu „E-Commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska” wynika, że wartość transakcji dokonywanych za pomocą mobilnej wersji Allegro (aplikacja i strona) stanowi 80 proc. wartości polskiego rynku m-commerce. Dotychczas aplikacja mobilna Allegro została pobrana już blisko 7 mln razy. Można spotkać się z błędnymi opiniami, że wartość zakupów przez aplikacje mobilne jest znacznie niższa od zakupów na desktopach, bo zakupy mobilne nie są jakoby popularne czy wygodne, a klienci albo boją się, albo nie radzą sobie z nieco innym interfejsem. Tymczasem na Allegro obserwujemy, że już w kwietniu 2016 r. średni miesięczny koszyk użytkowników aplikacji był tylko nieznacznie (o 20 zł) mniejszy niż użytkowników Allegro na komputerach i o 30 proc. większy niż w kanale RWD. Łatwo domyślić się, że największą zaletą zakupów przez kanały mobilne, jest związana z nimi wygoda. Sprzedawcy, którzy nie zaoferują swoich produktów w kanale mobilnym, stracą szansę na sprzedaż w ogóle w bardzo krótkim czasie.

W trosce o komfot kibica

DANIEL ZIELIŃSKI
kierownik działu sprzedaży biletów w Lechu Poznań

Od wielu lat w Lechu Poznań obserwujemy uważnie trendy konsumenckie, chcąc zaoferować swoim kibicom jak najlepsze rozwiązania. Widzimy więc wyraźnie, że coraz więcej osób korzysta z urządzeń mobilnych, takich jak smartfon czy tablet. To dla nas sygnał, by zintensyfikować prace nad przeniesieniem części działalności do tzw. mobilu. Największą zaletą tej metody sprzedaży, jak również płatności, jest wygoda. Wszystko można zrobić w dowolnym miejscu i czasie, bez obaw o bezpieczeństwo. Bardzo zależy nam na tym, aby kibic, który przychodzi na INEA Stadion, mógł kupić bilet w jak najprostszy sposób. Dziś każdy może to zrobić przy okazji, np. w drodze z przystanku tramwajowego do wybranej bramki prowadzącej na trybunę. Dodatkowym ułatwieniem jest to, że nie potrzebuje już papierowej wejściówki, wystarczy że zeskanuje kod, który ma na ekranie telefonu. Oferowane przez nas rozwiązanie tego typu jest najnowocześniejszym w Polsce i jedynym wśród klubów piłkarskiej Ekstraklasy.

Korzyści dla obydwu stron

MATEUSZ WOJCZAKOWSKI
współzałożyciel sklepu internetowego Pakamera

Sprzedaż przez urządzenia mobilne służy przede wszystkim skróceniu ścieżki zakupowej, uproszczeniu jej w warstwie wizualnej i dostosowaniu do możliwości dostępnych aktualnie na rynku urządzeń mobilnych. Korzystając z pomocy zintegrowanych płatności mobilnych, klient ma możliwość natychmiastowego opłacenia zamówienia. Dla sprzedawcy to też zysk, bowiem zmniejsza się ilość tzw. porzuconych koszyków. Jednocześnie dzięki szybkiej płatności klient może liczyć na krótki czas realizacji swojego zamówienia. Dodatkowo płatności mobilne mają umożliwić klientowi dokonanie płatności w każdej sytuacji, bez zbędnego podawania haseł dostępowych do banków i kodów autoryzacyjnych. Taką funkcję w Pakamera.pl pełni bramka dostarczona przez PayU. Obok standardowej integracji ze wszystkimi popularnymi bankami wprowadziliśmy pionierską usługę PayU Express. Za jej pomocą użytkownik ma możliwość zapamiętania w bezpieczny sposób danych swojej karty płatniczej i podczas kolejnych zakupów jednym kliknięciem może opłacić zamówienie. Obecnie 90 proc. płatności na platformie Pakamera.pl odbywa się poprzez płatności PayU, czyli szybki przelew bankowy lub płatność kartą. 15 proc. to płatności mobilne.

Wyczekiwana zmiana

TOMASZ JABŁOŃSKI
współzałożyciel i dyrektor zarządzający spółki Qpony.pl

Pomysł wprowadzenia płatności mobilnych w aplikacji pozwoli przyspieszyć procesy zakupowe. Użytkownicy otrzymają możliwość dokonania zakupu wybranego przez siebie kuponu jeszcze przed pojawieniem się w miejscu sprzedaży. Dzięki temu mają pewność, że oferta im nie przepadnie, a sama weryfikacja odbędzie się bez konieczności wyciągania portfela. To zdecydowane ułatwienie dla obu. Uproszczenie realizacji kuponów było długo wyczekiwane zarówno przez klientów jak i użytkowników, jednak na razie rozwiązanie testowane będzie jedynie u wybranych klientów. Na początku nie wszystkie kupony dostępne będą z możliwością natychmiastowego zakupu, gdyż chcemy przeprowadzić serię testów sprawdzających, czy transakcje przeprowadzane są pomyślnie. Chcemy też sprawdzić, jak na ten model wykorzystania kuponu zareagują nasi użytkownicy. Jeżeli obu stronom rozwiązanie przypadnie do gustu, z czasem kuponów z opcją nabycia przez urządzenia mobilne będzie coraz więcej.

Z duchem czasu

MICHAŁ JUDA
współzałożyciel Showroomu

Polacy coraz chętniej dokonują zakupów poprzez urządzenia mobilne. Dotyczy to również sklepów z odzieżą. Smartfony świetnie sprawdzają się wszędzie tam, gdzie dostęp do komputera jest utrudniony, a na sprawdzenie oferty interesującego nas sklepu mamy mało czasu. Dlatego Showroom oprócz strony www zaoferuje swoim klientom, korzystającym z iPhone’ów, specjalną aplikację umożliwiającą im robienie zakupów. Uważam, że mobilna aplikacja zakupowa jest ważnym uzupełnieniem strony, aplikacje pozwalają na dużo lepsze dopracowanie wszystkich interakcji, jakie użytkownik ma ze sklepem, dzięki czemu używa się ich dużo wygodniej niż zwykłych stron internetowych. Dla sklepów internetowych jest to więc konieczny krok, by iść z duchem czasu. Klientom korzystającym z płatności mobilnych daje to ogromne ułatwienie dokonywania zakupów, ale musi iść w parze z bezpieczeństwem. W płatnościach mobilnych liczy się przede wszystkim możliwość szybkiego i bezpiecznego zakończenia transakcji. Aplikacja, którą aktualnie budujemy, wykorzysta do płatności moduł firmy PayU, która znacznie upraszcza ten proces.

Niezbędne ułatwienie

MATEUSZ JUROSZEK
prezes STS Zakłady Bukmacherskie

Wydarzenia sportowe, o których wyniki można się zakładać u bukmacherów, odbywają się na całym świecie niemal przez cały czas, możliwość obstawiania i opłacania zakładów przez urządzenia mobilne jest ogromnym ułatwieniem dla całego rynku. Kibic nie musi znajdować się przed komputerem albo w punkcie stacjonarnym, żeby dokonać zakładu — wystarczy smartfon, który prawie każdy z nas ma przy sobie. To rozwiązanie pozwala na przyjmowanie przez firmę bukmacherską większej liczby zakładów, a tym samym wpływa na skalę biznesu. Strona mobilna jest dostępna przez przeglądarkę na wszystkich rodzajach telefonów i tabletów, posiadamy także aplikacje na systemy android oraz iOS. Tym samym każdy gracz może wybrać metodę płatności, która jest dla niego najwygodniejsza. Coraz więcej klientów zakłada się przez urządzenia mobilne i tak dokonuje płatności. Nie stanowią oni większości, ale ich udział szybko się zwiększa.

Inwestowanie pod ręką

IZABELA KOZAKIEWICZ
dyrektor zarządzająca XTB

Płatności mobilne są narzędziem, które będzie coraz chętniej wykorzystywane przez Polaków, tak jak chętnie wykorzystywane są różne aplikacje na smartfonach. Jesteśmy znacznie mniej przywiązani do komputerów niż jeszcze byliśmy kilka lat temu. Większość działań zaczynamy podejmować przez telefon, bo tak jest nam wygodniej, choć wciąż klienci obawiają się czasem o bezpieczeństwo tych transakcji. Tymczasem kanał płatności mobilnych wiąże się z podobnym ryzykiem, jak inne rodzaje płatności. Mimo to ludzie mają większą ufność do bardziej tradycyjnych rozwiązań. Widzimy jednak, że klienci XTB bardzo chętnie korzystają z płatności mobilnych, dzięki temu mają kontrolę nad swoimi rachunkami inwestycyjnymi gdziekolwiek są. XTB daje możliwość inwestowania w instrumenty pochodne, które są dynamiczne i dają tyle okazji o każdej porze dnia, że posiadanie dostępu mobilnego do rachunku jest wręcz oczywiste. W związku z tym dostęp do płatności mobilnych jest również kluczowy, bo umożliwia natychmiastową reakcję na zmiany rynkowe, a co za tym idzie, bardziej efektywne inwestowanie. W XTB korzystamy z kilku technologii, m.in. z kanału płatności PayU, który został zintegrowany z systemami XTB tak, aby inwestor miał możliwość natychmiastowej reakcji na to, co dzieje się na rynku.

Wygodnie i bezpiecznie

AGNIESZKA SZCZEKAŁA
rzecznik prasowy PGE

Płatności mobilne w niedługim czasie znacznie zwiększą swój udział w rynku, a docelowo zastąpią dominujące tradycyjne formy zapłaty. Wszelkie innowacje, pozwalające realizować płatności on-line, są bardzo przychylnie odbierane przez klientów PGE. Udostępniliśmy np. mobilną aplikację PGE mBOK, którą można zainstalować na telefonach z oprogramowaniem Android oraz iOS. PGE mBOK pozwala na wyszukanie najbliższego stacjonarnego biura obsługi klienta. Dodatkowym atutem tego rozwiązania jest możliwość powiązania konta z innymi kontami e-mail oraz profilami na portalu Facebook, dzięki czemu możliwe jest używanie jednego loginu i hasła. Otwarcie na nowoczesne technologie daje ogromne korzyści, jednak wiąże się także ze zwiększonym ryzykiem i koniecznością wysokiej dbałości o bezpieczeństwo. Niedawno mieliśmy do czynienia z próbą ataków hakerskich, polegających na wysyłaniu do klientów fałszywej e-faktury rzekomo od PGE. Uczulamy, by klienci zachowywali wzmożoną czujność i reagowali na wszystkie wzbudzające ich niepokój sygnały – to może być czasem tylko zmiana szaty graficznej czy czcionki. Wystarczy jeden telefon do Contact Center, by rozwiać wszystkie wątpliwości i uniknąć przykrej pomyłki.

 

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MATERIAŁ PARTNERA: PayU

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu