Zaplanuj, ile i na co wydać

Dorota Czerwińska
opublikowano: 25-05-2007, 00:00

By zdobyć dla firmy fachowca, nie wystarczy tylko dać mu wysoką pensję. Ważne są też świadczenia pozapłacowe, w tym usługi medyczne.

By zdobyć dla firmy fachowca, nie wystarczy tylko dać mu wysoką pensję. Ważne są też świadczenia pozapłacowe, w tym usługi medyczne.

Milion pracowników w Polsce ma wykupione przez pracodawców pakiety usług medycznych lub — znacznie rzadziej — ubezpieczenie zdrowotne. Ale aż 47 proc. nie jest zadowolona z oferowanych im świadczeń — wynika z badania Pracodawca Roku przeprowadzonego przez firmę doradczą Hewitt Associates.

— Im gorsza sytuacja w publicznej służbie zdrowia, tym lepiej dla prywatnej. Dofinansowanie opieki medycznej to najbardziej oczekiwany przez pracowników dodatek do wynagrodzeń — mówi Xenia Kruszewska, doradca działu świadczeń pracowniczych w Hewitt Associates, autorka audytów świadczeń zdrowotnych.

Ubezpieczenie niemodne

Pakiety, zapewniające dostęp do świadczeń ambulatoryjnych (konsultacji lekarskich i badań diagnostycznych) oferują także towarzystwa ubezpieczeniowe. Droższe warianty zapewniają także leczenie szpitalne.

Z badania Hewitt Associates wynika jednak, że 93 proc. najatrakcyjniejszych pracodawców wykupuje pracownikom abonamenty medyczne, a tylko 11 proc. — ubezpieczenie zdrowotne.

— Rynek tych ubezpieczeń u nas raczkuje. Choć pierwsze takie polisy pojawiły się w 1992 r., to rynek ten powiększa się dopiero od 2000 r. — dodaje Xenia Kruszewska.

Dlaczego tak małe jest w Polsce zainteresowanie ubezpieczeniami?

— Nie chodzi o koszty, bo między abonamentami i ubezpieczeniami nie ma dużej różnicy. Ale abonamentu pracodawcy nie traktują jako kosztu przychodu dla pracownika, a ubezpieczenie — tak. Poza tym ubezpieczenia wciąż nie dają pracownikom poczucia bezpieczeństwa. Czerpią doświadczenia z kontaktów z towarzystwami w sprawie wypłat z ubezpieczeń komunikacyjnych i boją się odwlekania wypłaty za leczenie szpitalne. Ale gdy w prywatnych przychodniach robi się coraz ciaśniej, firmy ubezpieczeniowe podpisują umowy na leczenie z wieloma placówkami medycznymi i gwarantują szybki dostęp do specjalistów, a ich infolinie pomagają w wyborze odpowiedniej przychodni — komentuje Xenia Kruszewska.

Zróżnicuj ten bonus

Dlaczego aż tak wielu pracowników nie jest zadowolonych z pakietów socjalnych, w tym opieki medycznej oferowanej przez pracodawców?

— Połowa pieniędzy, jakie firmy wydają na takie pakiety, jest wyrzucana w błoto. Identyczny pakiet dostaje 50-letnia księgowa i młody informatyk. A on oprócz badań wstępnych rzadko korzysta z wizyt u lekarzy specjalistów. Lepiej przeznaczyć te pieniądze na zajęcia sportowe dla niego, bo ruch w przypadku młodych ludzi może mieć działanie profilaktyczne — podpowiada Xenia Kruszewska.

Innych usług medycznych potrzebuje ktoś, kto pracuje osiem godzin dziennie przed komputerem, a innych robotnik, wykonujący monotonne czynności. Handlowiec, który spędza mnóstwo czasu w trasie, powinien mieć dostęp do opieki medycznej nie tylko tam, gdzie mieszka. Absencję pracownika można zaś zmniejszyć, oferując mu pakiet medyczny, obejmujący także jego dzieci.

— Pracodawcy powinni mieć do dyspozycji programy opieki medycznej, które pozwolą zarządzać zdrowiem pracownika, a nie są tylko gwarancją interwencji w razie choroby. Zapominają, że wyniki firmy osiągają ludzie, którzy — by byli wydajni — muszą być zdrowi. Muszą też dokładnie przeanalizować, ile pieniędzy i na co wydać, by zmniejszać absencję pracowników — podsumowuje Xenia Kruszewska.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Czerwińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu