Zaproszenie dla polskich stoczni

Katarzyna Jaźwińska
04-11-2003, 00:00

Polska Żegluga Morska zamawia kolejne masowce. Tymczasem urzędnicy myślą, jak wesprzeć polskie stocznie, by wróciły do dostaw dla armatora.

Polska Żegluga Morska (PŻM) realizuje program odnowy floty. Zamierza kupić 20 masowców — w chińskich stoczniach zamówiła sześć jednostek, a obecnie zbiera oferty na dostawę kolejnych 4-6.

— Średni koszt jednostki to 16- -17 mln zł. Mamy już kilka ofert — także od chińskiego dostawcy. Złożyliśmy też propozycję polskim stoczniom — nie odpowiedziały jednak na zaproszenie. Oferowane przez rodzimych producentów ceny są czasem nawet o 25 proc. wyższe niż zagranicznych — mówi Krzysztof Gogol, doradca prezesa PŻM.

Zdaniem Arkadiusza Krężla, prezesa Agencji Rozwoju Przemysłu, i Jacka Piechoty, wiceministra gospodarki i pracy, polskim stoczniom nie opłaca się dostarczać PŻM masowców. Krajowi producenci specjalizują się w budowie bardziej skomplikowanych statków (chemikaliowce, samochodowce) o wyższej wartości dodanej. Ceny jednostek z polskich stoczni sięgają 25-40 mln USD.

Mimo to analizowany jest plan państwowej pomocy, której owocem miałaby być współpraca polskich stoczni i armatorów.

— W Ministerstwie Infrastruktury w konsultacji z armatorami powstaje program wsparcia dla współpracy naszych firm — dodaje Krzysztof Gogol.

Resort infrastruktury potwierdził, że do końca roku program będzie gotowy. Zdaniem Krzysztofa Gogola, wsparcie mogłoby na przykład polegać na udzielaniu stoczniom dopłat. Podobne instrumenty są wykorzystywane w Unii.

Programu pomocy raczej nie uda się wprowadzić w życie przed rozstrzygnięciem przez PŻM konkursu. Realizację współpracy rodzimych producentów i przewoźników utrudnia także brak pieniędzy w budżecie państwa. PŻM nie śpieszy się jednak z wyborem dostawcy kolejnych masowców. Ostatnio bowiem poprawiła się sytuacja na rynku morskich przewozów towarowych. Armatorzy chętniej zamawiają statki, więc ich ceny rosną.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Jaźwińska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Zaproszenie dla polskich stoczni