Dominującymi narzędziami dostępu do internetu od 2015 r. są urządzenia mobilne. W Polsce ich udział wynosi jeszcze poniżej 50 proc., jednak systematycznie rośnie goniąc światowy trend — globalnie już 71 proc. odwiedzin internetu odbywa się za pośrednictwem smartfonów i tabletów — wynika z raportu ZenithOptimedia.
Większa skuteczność
Okazuje się, że to właśnie reklama wyświetlana via mobile jest najbardziej skuteczna. Jej efektywność jest nawet o jednąpiątą większa niż w przypadku reklamy desktopowej.
Zdaniem ekspertów, wyspecjalizowane strony mobilne mogą zapewnić wyższą konwersję przekazów reklamowych niż responsywne (czyli dostosowujące się do wielkości ekranu). Jak wynika z analiz przeprowadzonych przez RTB House w blisko 40 państwach, średni CTR (wskaźnik kliknięć) reklam oscyluje w granicach 0,73 proc. na komputerach, podczas gdy dla urządzeń mobilnych wynosi średnio 0,87 proc. na tabletach i 0,84 proc. na smartfonach.
— Inwestycja w kampanie reklamowe pod kanał mobilny po prostu się opłaca zarówno reklamodawcom, jak i wydawcom. Jeśli do tego jeszcze wydawcy zdecydują się postawić na emisję spersonalizowanych reklam z wykorzystaniem technologii programmatic, różnica w postaci wyższych przychodów reklamowych szybko stanie się zauważalna. Ostatnie badania dowodzą bowiem, że zaangażowanie konsumenta rośnie nawet trzykrotnie, gdy kierowane do niego przekazy reklamowe są spersonalizowane — komentuje Jarosław Wisłocki, współzałożyciel OptAd.com.
Mobilna strona się opłaca
Są przykłady, że kanał mobilny wcale nie przynosi dużych zysków z reklam. Dzieje się tak wtedy, gdy właściciel serwisu nie zdecydował się na dostosowanie swojej strony pod mobile. Użytkownicy, którzy na nią trafiają, dosyć szybko się zniechęcają, a to przez trudności z nawigacją czy funkcjonalnością.Oznacza to również dużo mniejsze dochody, ponieważ banery i inne formaty reklamowe także są niedostosowane do kanału mobilnego.
— W przypadku mniejszych portali internetowych mowa o stracie nawet kilku tysięcy złotych miesięcznie. Załóżmy, że mały serwis WWW z niedostosowaną stroną dla mobilnych użytkowników zarabia miesięcznie 1000 zł z reklam w tym kanale. Po przeprowadzeniu audytu okazuje się, że stworzenie mobilnej wersji strony internetowej mogłoby zwiększyć przychód z reklam nawet o 400 proc. z odsłon realizowanych na smartfonach czy tabletach, a inwestycja wydawcy w mobilną wersję serwisu zwróciłaby się po kilku miesiącach — podkreśla Jarosław Wisłocki.
Niekoniecznie responsywna
Ekspert dodaje, że z reklamowego punktu widzenia, korzystniejszym rozwiązaniem w przypadku części portali internetowych może być stworzenie wyspecjalizowanej strony mobilnej niż wybór strony responsywnej. Niejednokrotnie strona RWD — czyli taka, która automatyczniedostosowuje wygląd i układ do rozmiaru okna urządzenia, na którym jest wyświetlana — potrzebuje więcej czasu na załadowanie reklam, zanim dopasuje formaty i ich układ do urządzenia. Dla niecierpliwego internauty może to być powód szybkiego porzucenia serwisu.
Internauci na całym świecie poświęcają średnio 86 minut dziennie na przeglądanie stron WWW za pośrednictwem smartfona lub tabletu. Jak prognozują eksperci, czas ten będzie tylko rósł. Wobec tego zadaniem wydawców jest jak najlepsze dostosowanie witryn do oczekiwań mobilnych użytkowników — gdy to zrobią, będą zarabiali zdecydowanie więcej. © Ⓟ