Zarabiaj przed turniejem

Magdalena Brzózka, Małgorzata Grzegorczyk
opublikowano: 14-05-2009, 00:00

Skreślone z listy Kraków i Chorzów nie zawieszają projektów na kołku. Choć meczów im żal.

Przed wybrańcami UEFA jeszcze trzy lata intensywnych prac

Skreślone z listy Kraków i Chorzów nie zawieszają projektów na kołku. Choć meczów im żal.

Wszystko jasne. UEFA zdecydowała, że na EURO 2012 piłkarze wybiegną na stadiony czterech polskich miast: Warszawy, Gdańska, Poznania i Wrocławia. Smakiem obejdą się Chorzów i Kraków. Na Ukrainie pewny jest tylko Kijów, bo Charków, Lwów i Donieck dostały czas na nadrobienie zaległości.

Do roboty

Eksperci upominają, że teraz, kiedy wszystko jasne, pora działać.

— Do rozpoczęcia mistrzostw zostały trzy lata a przed nami ogromna praca do wykonania. Miasta organizujące mistrzostwa muszą trzymać tempo i w terminie realizować inwestycje, bo nie mogą liczyć na taryfę ulgową. EURO 2012 będzie napędzało gospodarkę nawet w okresie spowolnienia. Przed branżą budowlaną i transportową rysują się optymistyczne perspektywy — mówi Jacek Bochenek, ekspert Deloitte.

Z sondy przeprowadzonej przez "PB" w Gdańsku, Poznaniu, Warszawie i Wrocławiu wynika, że szczęśliwa czwórka ma wielkie szanse zdążyć z przygotowaniami. Najważniejsze przetargi, za setki milionów, przeważnie zostały rozstrzygnięte. Ale zostało jeszcze wiele mniejszych.

— Staramy się różnicować nasz portfel i umieszczać w nim także mniejsze projekty, np. na modernizację kamienic. Trudno wymyślać inne rzeczy, ale nakręcenie koniunktury w jednym obszarze pomaga kolejnym — mówi Rafał Dutkiewicz, prezydent Wrocławia.

Praca wre także w pozostałych miastach.

— Wszystkie inwestycje realizujemy najszybciej, jak to jest możliwe, nie tylko ze względu na EURO 2012, ale i koniunkturę rynkową — uspokaja Ryszard Grobelny, prezydent Poznania.

Chorzów i Kraków, które od początku przygody Polski z EURO 2012, były traktowane jako tzw. miasta rezerwowe, nie kryły zdumienia odrzuceniem. Ale zapowiadają, że inwestycji nie wstrzymają.

— Decyzja UEFA jest żenująca. Kraków jest najlepiej przygotowanym miastem do organizacji takiej imprezy. Jednak nie odwołamy inwestycji, które zaplanowaliśmy dużo wcześniej, bo żadna z nich nie miała być realizowana w związku z mistrzostwami, lecz niezależnie od nich — mówi Barbara Janik, dyrektor krakowskiego biura ds. organizacji EURO 2012.

Trwa modernizacja stadionu Wisły (pochłonie 314,8 mln zł), a na rozbudowę i modernizację transportu publicznego oraz dróg w mieście pójdzie 739,4 mln zł. Większość przetargów rozstrzygnięto.

Chorzów też łyka łzę.

— Werdykt bardzo nas zasmucił, jednak trzeba się z tym pogodzić i robić swoje. Nie odwołamy kluczowych inwestycji, które były związane z przygotowaniami do mistrzostw, bo nie planowaliśmy robić niczego wyłącznie na tę okoliczność. Stadiony i drogi mają służyć nam wiele lat — mówi Marcin Stolarz, dyrektor biura ds. przygotowań do EURO 2012 województwa śląskiego.

Chorzów wyda 360 mln zł na modernizację stadionu, a blisko 100 mln zł na modernizację portu lotniczego.

Róbcie swoje

Minister sportu uspokaja, że oba odrzucone miasta... nadal w projekcie uczestniczą.

— Będziemy pracowali z nimi. Potwierdzam zaangażowanie budżetowe państwa w budowę stadionów — zapewnia Mirosław Drzewiecki.

Wsparcia "przegranym" udzieliły także przedstawiciele triumfujących miast.

— Myślę, że spółki EURO 2012 w Krakowie i Chorzowie powinny nadal działać. W końcu mistrzostwa to tylko trzy tygodnie imprezy, a infrastruktura zostanie na lata — mówi Michał Brand, rzecznik EURO 2012 w Gdańsku.

Stadion Narodowy W terminie

1. Budowa ul. Tysiąclecia od węzła Żaba do ul. Grochowskiej Opóźnienie

2. Budowa Trasy Świętokrzyskiej od Wybrzeża Szczecińskiego do ul. Tysiąclecia — odcinek A W terminie

3. Budowa Trasy Świętokrzyskiej od ul. Tysiąclecia do ul. Zabranieckiej — odcinek B W terminie

4. Budowa Obwodnicy Śródmiejskiej od ronda Wiatraczna do połączenia z dzielnicą Targówek W terminie

5. Budowa Trasy Mostu Północnego od ul. Pułkowej do węzła przesiadkowego Młociny, etap II W terminie

6. Budowa Trasy Mostu Północnego od ul. Pułkowej do ul. Modlińskiej, etap I W terminie

7. Budowa skrzyżowania drogi krajowej nr 2 z Trasą Siekierkowską W terminie

8. Przebudowa ul. Św. Wincentego na odc. rondo Żaba do ul. Głębockiej Opóźnienie

9. Modernizacja trasy tramwajowej Dworzec Wileński — Stadion Narodowy — rondo Waszyngtona wraz z zakupem taboru tramwajowego Wyprzedzenie

1. Dokończenie budowy terminalu 2 oraz integracja terminalu 1 z terminalem 2 wraz z modernizacją terminalu 1 Opóźnienie krytyczne

2. Modernizacja nawierzchni lotniskowych i drogowych Opóźnienie

3. Układ drogowy dla terminalu 2 W terminie

okiem Urzędnika

Andrzej Cudak

p. o. dyrektora sekretariatu ds. EURO 2012 w Warszawie

Przygotowania do EURO 2012 bardzo korzystnie wpływają na inwestycje. Chociaż nie buduje się mostów czy dróg na EURO, to wiele inwestycji przyspieszono, by zdążyć przed 2012 r. W przypadku np. budowy autostrad brane jest pod uwagę, czy dane miasto będzie organizowało EURO.

Z największych przetargów wymienić należy budowę obwodnicy śródmiejskiej za ponad 800 mln zł. Przetarg ogłosimy latem. Późną jesienią bę∂zie przetarg na budowę Mostu Krasińskiego za ponad 500 mln zł. W przyszłym roku będą przetargi na kilka kolejnych dużych inwestycji, jak Trasa Świętokrzyska, ul. Tysiąclecia, modernizację tras tramwajowych czy ulicy Modlińskiej.

Co do portu lotniczego, UEFA opracowała nową koncepcję rozdziału ruchu i teraz przewiduje, że do Warszawy ruch lotniczy będzie o połowę mniejszy. Okęcie spełnia już wymogi w 112 proc.

Stadion w Gdańsku W terminie

1. Budowa Trasy Sucharskiego W terminie

2. Budowa Trasy Słowackiego Opóźnienie

3. Miejski Projekt Transportowy (faza III) Opóźnienie

4. Budowa Trasy W-Z W terminie

5. Przebudowa węzła Gdańsk Śródmieście W terminie

6. Budowa parkingów zewnętrznych i połączenia ciągów komunikacyjnych pomiędzy parkingiem a stadionem Arena Bałtycka w Gdańsku-Letnicy W terminie

7. Poprawa komunikacji na trasie Jana z Kolna Wyprzedzenie planu

8. System Zarządzania Ruchem TRISTAR W terminie

1. Budowa nowego terminalu pasażerskiego T2 W terminie

2. Budowa drogi kołowania Opóźnienie

3. Budowa nowych płyt postojowych Opóźnienie

okiem Urzędnika

Michał Brand

rzecznik EURO 2012 w Gdańsku

Nasze inwestycje będziemy kontynuować zgodnie z planami. Latem ogłoszony zostanie przetarg na budowę Trasy Słowackiego od portu lotniczego do stadionu. To projekt za 1,4 mld zł. Są kłopoty z pieniędzmi na trasę W-Z, bo projekt za 200 mln zł został odrzucony z konkursu o unijne dofinansowanie, ale postaramy się wpisać go na listę indykatywną. Kolejna ważna inwestycja to trzecia faza miejskiego projektu transportowego warta 590 mln zł. Poprzednie dwie odbyły się bez problemów. Została podpisana wstępna umowa na dofinansowanie i przed zawarciem ostatecznej umowy musimy przygotować jeszcze wiele dokumentów. Trwają inwestycje w porcie lotniczym za 490 mln zł. Budowa stadionu za 522 mln zł brutto idzie nieźle, kończy się pierwsza faza za 100 mln zł, za chwilę ruszy druga. Całość będzie kosztować o 140 mln zł mniej, niż miasto zakładało.

Stadion miejski W terminie

1. Przebudowa ul. Bukowskiej (DW 307) od planowanego skrzyżowania z III ramą komunikacyjną (ul. Prosta) do granicy miasta Wyprzedzenie

2. Przebudowa ul. Grunwaldzkiej do układu dwujezdniowego od ul. Smoluchowskiego do wiaduktu nad torami PKP Opóźnienie

3. Budowa trasy tramwajowej Os. Lecha-Franowo wraz z nową zajezdnią tramwajową na Franowie oraz przebudowa trasy tramwajowej Kórnicka-Os. Lecha-rondo Żegrze W terminie

4. Przebudowa infrastruktury transportu publicznego w związku z organizacją EURO 2012 w Poznaniu W terminie

5. Przebudowa ulic w kwartale pomiędzy ulicami: Bułgarską, Ptasią, Wałbrzyską i Marcelińską W terminie

6. Przedłużenie trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju (PST) do Dworca Zachodniego w Poznaniu W terminie

7. Budowa systemu sterowania ruchem na ulicach Poznania wraz z systemem informacji za pomocą znaków zmiennej treści W terminie

8. Przebudowa ul. Obornickiej od ronda Obornickiego do wiaduktu nad torami W terminie

9. Zakup nowoczesnego, niskopodłogowego taboru tramwajowego W terminie

10. Przebudowa węzła komunikacyjnego rondo Kaponiera W terminie

1. Rozbudowa płaszczyzn postojowych samolotów W terminie

2. Rozbudowa istniejącego terminala pasażerskiego Opóźnienie

3. Budowa równoległej drogi kołowania do drogi startowej etap I Opóźnienie

etap II Wyprzedzenie

okiem Urzędnika

Ryszard Grobelny

prezydent Poznania

Wszystkie inwestycje realizujemy najszybciej, jak to jest możliwe, nie tylko ze względu na EURO 2012, ale i koniunkturę rynkową. Najważniejsze projekty związane są z układem komunikacyjnym. Ich wartość przekracza 1,4 mld zł. Jesienią miasto ogłosi przetargi na wykonawcę przebudowy ulic przy stadionie, na budowę III ramy komunikacyjnej czy odnowę infrastruktury transportu publicznego. Wiosną i latem ruszą przetargi na Zawady, Bukowską i Antoninek i w tym roku rozpocznie się budowa. Realizowane są cztero- i pięciogwiazdkowe hotele: Hydrobudowa, Neinver, Qubus, Tompol, Eco Resort czy System. Stadion za ponad 600 mln zł jest budowany, będzie oddany w czerwcu 2010 r. Port lotniczy rozbuduje terminal, drogę kołowania i miejsca postojowe — to inwestycje za 380,2 mln zł. W czerwcu odbędą się przetargi na wybór wykonawcy.

Stadion miejski

1. Przebudowa ul. Kosmonautów w ciągu drogi krajowej nr 84 W terminie

2. Budowa połączenia portu lotniczego ze stadionem piłkarskim w ciągu drogi krajowej nr 94 W terminie

3. Budowa połączenia obwodnicy śródmiejskiej z portem lotniczym we Wrocławiu — etap I W terminie

4. Budowa połączenia obwodnicy śródmiejskiej z portem lotniczym — etap II W terminie

5. Budowa połączenia Obwodnicy Śródmiejskiej z portem lotniczym — etap III W terminie

6. Budowa północnej obwodnicy śródmiejskiej — etap I W terminie

7. System sterowania ruchem ITS-Wrocław (Inteligentny System Transportu) W terminie

8. Zintegrowany System Transportu Szynowego w Aglomeracji i we Wrocławiu — etap I W terminie

9. Budowa infrastruktury drogowej w otoczeniu stadionu piłkarskiego W terminie

10. Przebudowa ul. Lotniczej w ciągu drogi krajowej nr 94 we Wrocławiu — etap II W terminie

1. Terminal pasażerski wraz z infrastrukturą W terminie

2. Budowa płyty postojowej samolotów (etap II) W terminie

3. Rozbudowa infrastruktury lotniska W terminie

Źródło: masterplan. 2012. org. pl

okiem Urzędnika

Rafał Dutkiewicz

prezydent Wrocławia

Nie mamy obaw, że nie zdążymy z jakimiś inwestycjami. Mamy też finansowanie na wszystkie projekty, a np. związany z lotniskiem będzie kosztował mniej, niż się spodziewaliśmy. Najważniejsze przetargi: na stadion, lotnisko, obwodnicę śródmiejską są już za nami, podpisujemy lada moment kontrakt na dojazd do lotniska. Wszystko wartko się kręci.

Lekiem Wrocławia na kryzys jest branża budowlana, staramy się różnicować nasz portfel i umieszczać w nim także mniejsze projekty, np. na modernizację kamienic. Trudno wymyślać inne rzeczy, ale nakręcenie koniunktury w jednym obszarze pomaga kolejnym.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Brzózka, Małgorzata Grzegorczyk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu