10:59 Konferencja dobiegła końca. Rzut oka na kurs.
10:52 Kto po Zlatanie w kampanii marketingowej? Omar Arnaout: Zlatan to jest "ktoś", w świecie piłki nożnej bardziej rozpoznawalny jest pewnie tylko Messi i Cristiano Ronaldo. Wyniki oglądalności reklam do końca są najlepsze w naszej historii, zastanawiamy się, czy nie chcielibyśmy przedłużyć umowy ze Zlatanem, lub wykorzystać kogoś, z kim wspólpracowaliśmy, jak np. Tyson Fury. Poszukujemy ambasadorów na kolejne działania.
10:50 Jak aktywować nieaktywnych klientów? Staramy się: 1. wysyłać notyfikacje klientom, będziemy ulepszać komunikację marketingową (analizy tego, co dzieje się na rynku) i samą aplikację, by ona sama komunikowała się z klientem. 2. pewna część działań polega na re-marketingu; jeśli ktoś bywał na stronie, korzystał z naszych usług, to jest duża szansa na jego re-marketing.
10:49 Jeśli miałbym zgadywać, to wzrost budżetu marketingowego wyniesie między 40 a 50 proc. - Omar Arnaout.
10:40 Skupiamy się na tych rynkach, które mamy, chcemy być lepsi od najlepszego konkurenta w danym kraju i na tym się skupiamy. Nie myślimy o wejściu na nowe rynki.
10:33 Nie planujemy pełnego arkusza zleceń, nie jest to nasz priorytet. Chcemy proponować produkty dla mas, a pełny arkusz zleceń to dodatkowe koszty - Filip Kaczmarzyk.
Stabilność aplikacji? Dodajemy nowe serwery, pracujemy nad capacity, taka sytuacja, jak zdarzyła się ostatnim razem, wynikała z logowania się dużej liczby klientów na otwarciu sesji w USA, generuje pytania klientów, Komisji Nadzoru Finansowego. Pracujemy nad optymalizacją rozwiązań, jest dużo lepiej niż 2 lata temu, kiedy zdarzało nam się to praktycznie przy każdej publikacji danych o CPI.
Usługa XTB Social? Piłka jest po naszej stronie, ale przez inne priorytety odłożyliśmy to trochę na bok.
Orlen w Portfelu i inne programy lojalnościowe? Myślimy o tym, jest to na naszje liście, ale znów: nie jest to najwyżej na liście priorytetów.
Handel na dogrywce sesji GPW? Większość klientów skupia się na notowaniach ciągłych, a nie dogrywce, chcemy skupić się na produktach dla największej grupy klientów.
10:28 Koszty osobowe będą pod dużą kontrolą, nie chcemy się rozrastać tak jak w poprzednich latach, ale jeśli o marketing, to będą rosły biorąc pod uwagę poziom konkurencji w Europie. Myślę że na początku 2026 r. podzielimy się planami jeśli chodzi o koszty marketingu - Omar Arnaout.
10:26 Opcje i krypto wprowadzamy, żeby zdywersyfikować CFD. Nie będą one proponowane w cenach, takich jak np. akcje, chcemy na tym generować zdecydowanie wyższe zyski - Omar Arnaout.
10:23 Client lifetime value to wskaźnik, na bazie którego prognozujemy ile możemy zarobić na danej bazie klientów. W III kwartale był to jeden z najwyższych wskaźników w historii, a o ile mnie pamięć nie myli, we wrześniu był najwyższy w historii - mówi Omar Arnaout.
Baza została stworzona, potencjał jest, potrzebna jest tylko odpowiednia charakterystyka runku - dodaje.
10:20 Ekspozycja brutto na CFD cały czas rośnie i to jest dla mnie najważniejszy wskaźnik pokazujący, że biznes rośnie - podkreśla Filip Kaczmarzyk.
10:16 Filip Kaczmarzyk, członek zarządu XTB: Głównym winowajcą słabszych wyników są indeksy, w tym DAX. Sam wynik na indeksach był o połowę niższy niż w II kwartale i wynosił jedną czwartą tego, co w I kwartale. Na instrumentach foreksowych zanotowaliśmy stratę. Głównym winowajcą był dolar, mieliśmy flautę.
Najbardziej dochodowym instrumentem było złoto, ale w lipcu i sierpniu nie działo tam się wiele, dopiero we wrześniu nastąpił rajd i wtedy wypracowaliśmy gros wyniku.
10:12 Ekspansja zagraniczna: Rozpoczęliśmy działalność operacyjną w Indonezji, widizmy zainteresowanie naszą ofertą. XTB oferuje tam klientom akcje i ETF.
Uzyskano licencję w Brazylii, ale biorąc pod uwagę sytuację na tym rynku i duży protekcjonizm lokalnych brokerów spółka myśli o zaprzestaniu działalności.
"Jest zdecydowanie większe prawdopodobieństwo, że zaprzestaniemy działalności niż będziemy ją kontynuować" - mówi Omar Arnaout.
10:08 O opcjach i kryptowalutach: Oczekujemy opinii KNF dotyczącej wyceny opcji, myślę że będziemy w stanie zaoferować ten produkt pod koniec roku lub na początku kolejnego.
Jeśli chodzi o MICE, to podchodzę do tego tematu mniej optymistycznie i nie wiem, czy to wydarzy sie w tym, czy w przyszlym roku. Aplikowaliśmy o licencję na Cyprze, więc jeśli nie uda się to w Polsce, to kryptowaluty zaoferuje oddział na Cyprze. Minusem takiego rozwiązania będzie brak możliwości komunikacji marketingowej.
10:06 Omar Arnaout, prezes XTB: Trzeci kwartał z punktu widzenia zysku netto był bardzo złym kwartałem, ale my skupiamy się na tym, na czym mamy kontrolę.
Na rynku, który charakteryzuje się trendem bocznym - jak było to od kwietnia do sierpnia - żaden broker nie uczyni cudów.
Jeśli chodzi o liczbę pozyskanych klientów, to była ona najlepsza w historii. W III kwartale ponad 220 tys. rachunków, do 26 października 96 tys., wszystko wskazuje, że w całym miesiącu będzie to 100 tys. i będzie to pierwszy tak wysoki miesięczny wynik w historii. Biorąc pod uwagę duża aktywność marketingową w IV kwartale można oczekiwać pozyskania 250 tys. klientów.
Koszt pozyskania klienta w ostatnim kwartale wyniósł 600 zł.
10:01 Paweł Szejko, członek zarządu XTB: Wynik kwartalne były i będą wolatylne, ma na nie wplyw zmienność na rynkach finansowych, na to nie mamy wplywu. Mamy wplyw na budowanie bazy klientów, co przekłada się na wolumen obrotów oraz na budowanie superaplikacji inwestycyjnej.
Skala akwizycji klientów była rekodowa. W październiku pozyskaliśmy 96 tys. Stale poprawiamy fundament, jakim jest baza klientów, co rzutuje na zdolność do generowania wyższych zysków w przyszłości. Przy takiej bazie i dużej zmienności nic nie stałoby na przeszkodzie, żeby XTB wypracował pół miliarda zysku netto. W takich warunkach jak w III kwartale - niskiej zmienności - nie było to możliwe. Przy takim rynku nasi klienci zarabiali, a my traciliśmy na market makingu, co zostało odzwierciedlone w poziomie rentowności na lota.
10:00 Kurs po 45 minutach sesj ispada o 4,7 proc.
9:59 XTB oszacowało, że w III kwartale zysk netto grupy spadł o 74 proc. do 53,27 mln zł. To wynik znacznie niższy od konsensusu analityków, mimo że oczekiwali oni najmniejszego zysku od dwóch lat.
Oczekiwanej wielkości nie osiągnęły również przychody, które według szacunków zmniejszyły się o 20 proc. do 375,82 mln zł oraz zysk operacyjny spółki, wynoszący w III kwartale 53,16 mln zł, czyli aż 80 proc. mniej niż rok wcześniej.
Mediana prognoz analityków sześciu biur maklerskich dotyczących wyników XTB za III kw. 2025 roku to 491 mln zł przychodów, 174mln zł zysku operacyjnego i 154 mln zł zysku netto. Ta ostatnia pozycja to niemal o jedną czwartą mniej niż przed rokiem i najniższy wynik od III kw. 2023 r. Wówczas zysk netto wyniósł 121 mln zł, a przychody 273 mln zł.
