Najpierw musisz skorzystać z pomocy wielu innych osób - zarobić pieniądze w swojej firmie (ktoś musiał cię zatrudnić), opłacić wodę i gaz lub prąd do gotowania, kupić kuchenkę, garnek do gotowania i jajko (ktoś musiał dopilnować ich produkcji, przywieźć do sklepu i ci je sprzedać).
Potem warto przygotować otoczenie śniadania - czysty talerz, tosta z masełkiem, majonez lub keczup, może łyżkę colesława z młodej kapusty. Dobrze jest też mieć wolną chwilę, aby sam akt konsumpcji nie odbywał się w pośpiechu. Smak wtedy bardzo na tym cierpi...
Kolejny krok to decyzja w jaki sposób przygotujesz jajko: na twardo, na półtwardo (zewnętrzna warstwa żółtka jest ścięta, ale środek jest wciąż płynny i pod naciskiem noża cudownie się rozlewa), na miękko, w postaci jajecznicy.
Wreszcie samo fizyczne przygotowanie jajka z użyciem garnka (czekanie przepisową liczbę minut) lub patelni (mieszanie). Warto też upewnić się, że jajko nie jest zepsute w środku...
W dokładnie ten sam sposób przygotowuje się strategię firmy, która okaże się sukcesem.
No, może nie dokładnie w ten sam sposób. Etapy są bowiem te same, ale kolejność - całkiem na odwrót.
Najpierw trzeba znaleźć działanie, proces lub obszar, w którym firma osiąga znakomite wyniki (biznesowy ekwiwalent świeżego jajka). Potem trzeba zająć pozycję na rynku, zachwalając korzyści dla klientów ze znakomitych wyników w danym obszarze (podjęcie decyzji jak przyrządzić jajko). Potem trzeba zorganizować otoczenie biznesowe, które pozwoli przenieść znakomite wyniki na korzyści dla klientów: strukturę organizacyjną, strukturę kosztów, procedury działania (otoczenie śniadania). Wreszcie warto pomyśleć z jakimi innymi firmami i instytucjami można nawiązać współpracę, aby 2+2 równało się 5 (pomoc innych osób).
Ze spójnego połączenia tych czterech podstrategii powstaje pełna strategia biznesu firmy. Jest to model zaproponowany przez Zdzisława Pierścionka w jego książce "Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie" (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011). O tym Autor mówi już na samym początku książki. Na kolejnych stronach książki opisuje różne powszechnie znane i nieco mniej znane strategie biznesowe oraz porządkuje je na odpowiednich poziomach podstrategii np. strategia specjalizacji jest strategią poziomu trzeciego (poziom otoczenia śniadania czyli poziom korporacji), a strategia logistyczna sprzedaży wyłącznie w salonach firmowych jest strategią poziomu pierwszego (poziom gotowania jajka w garnku czyli poziom znakomitych wyników).
Taki sposób przedstawienia tematu strategii biznesowych pozwala dyrektorom i menedżerom uprościć swoje strategiczne rozważania, a także zapewnia że nie ominą oni żadnego ważnego zagadnienia. Jeśli bowiem w strategii jakiejś firmy brakuje podstrategii z któregoś poziomu, ma ona znacznie mniejsze szanse na sukces niż konkurencja.
Książka jest dostępna w cenie ze zniżką w e-księgarni www.ksiegarnia.pwn.pl.
