Zasadzie umyka kolejny kontrakt

Paweł Janas
opublikowano: 31-01-2003, 00:00

Już od ponad roku w Kaliningradzie nie może ruszyć montaż autobusów marki Autosan. Ostatnio stracono kolejną szansę na podpisanie kontraktu.

Kolejny raz nie powiodła się próba rozpoczęcia montażu polskich autobusów Autosan w Kaliningradzie. Główną przyczyną jest brak zamówień rosyjskich kontrahentów.

— W ubiegłym tygodniu mieliśmy podpisać kontrakt na dostawy pierwszej partii autobusów Ramzes dla dwóch rosyjskich biur podróży. Niestety, prezentacje techniczne tego autobusu wypadły niepomyślnie. Rosjanie wycofali się z transakcji. To może postawić pod znakiem zapytania dalsze losy inwestycji w Kaliningradzie — mówi Jerzy Borysewicz, prezes firmy Bus Trading, która wraz z rosyjskim partnerem — firmą Awtotor — negocjowała warunki sprzedaży.

Nie pomogło nawet to, że zakupy taboru przez Rosjan miałby wspierać — jak zapewniają polscy kontrahenci — kredytami jeden z polskich banków. Dodatkowo inwestycja i sprzedaż mają być objęte gwarancjami rządowymi w ramach Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych.

Z taką oceną przyczyn niepowodzenia przedsięwzięcia nie zgadzają się przedstawiciele firmy Autosan, należącej do Grupy Zasada.

— W ubiegły piątek nasze autobusy testowali kierowcy z rosyjskich biur podróży i byli zadowoleni. Chcielibyśmy, aby Bus Trading i Awtotor wykazali się w końcu skutecznością w rozmowach handlowych. Jeśli Rosjanie nie chcą Ramzesów, to mamy w ofercie kilka innych modeli — twierdzi Andrzej Krzanowski, prezes Autosana.

Jego zdaniem, nie można również mówić, że montownia nie wystartuje.

— W ubiegłym tygodniu dostarczyliśmy pierwszą partię oprzyrządowania niezbędnego do uruchomienia produkcji. Kolejna partia zostanie wysłana w przyszłym tygodniu — wylicza prezes Krzanowski.

W styczniu ubiegłego roku w trakcie II Forum Gospodarczego Polska-Rosja Autosan i firma Bus Trading podpisały porozumienie z rosyjskim holdingiem motoryzacyjnym Awtotor w sprawie wspólnego montażu autobusów. Planowano wtedy, że na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w Kaliningradzie będzie powstawało rocznie około 1000 pojazdów marki Autosan. Do tej pory nie powstał żaden.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Janas

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu