Słuchalność Radia Zet kluczowa dla Agory

Kamil KosińskiKamil Kosiński
opublikowano: 2024-04-17 20:00

Agora już korzysta z synergii związanych z przejęciem Eurozetu. Może wycisnąć więcej, ale skala tych korzyści zależy od odbudowy pozycji Radia Zet.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

- jakie plany związane z radiem ma Agora

- co o nich sądzą analitycy

- o ile poprawiły się wyniki segmentu radowego Agory po przejęciu kontroli nad Eurozetem

- co poza przejęciem wpłynęło na wyniki segmentu radiowego Agory

- jakimi markami radiowymi dysponował Eurozet

- a jakimi Agora

- jaka zyski wypracowuje Grupa RMF

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Do końca czerwca 2024 r. Agora chce przejąć brakujące 49 proc. udziałów w Eurozecie, nadawcy Radia Zet i Plus Radia.

- Na razie funkcjonujemy w układzie właścicielskim z mniejszościowym wspólnikiem, co powoduje, że nie wszystkie synergie możemy zrealizować. Chcielibyśmy jak najszybciej przejąć 100 proc. udziałów w Eurozecie. Mam nadzieje, że to się wydarzy w ciągu najbliższych tygodni. Wtedy będziemy też mieli otwartą drogę do realizacji wszystkich synergii związanych z kosztami funkcjonowania grupy – mówił Bartosz Hojka, prezes Agory, w trakcie konferencji po publikacji wyników za 2023 r.

- Myślę, że dalsze synergie kosztowe będą możliwe, np. jeśli chodzi o powierzchnię biurową, funkcje wsparcia czy inne koszty. Trudno z zewnątrz szacować precyzyjnie, w jakiej skali mogą wystąpić w poszczególnych obszarach. Prawdopodobnie pełen efekt w wynikach Agory będzie widoczny dopiero w 2026 r. – komentuje Dominik Niszcz, analityk Trigon Domu Maklerskiego.

Konrad Księżopolski, dyrektor wykonawczy w Haitong Banku, oraz Maciej Bobrowski, dyrektor wydziału analiz i informacji Domu Maklerskiego BDM, dostrzegają potencjał osiągnięcia dodatkowych korzyści nie tylko po stronie kosztowej, ale również przychodowej. Ich wiara w te synergie zdaje się być jednak odmienna.

- Nie wiem, co prezes Agory miał dokładnie na myśli. Być może jest jeszcze jakiś potencjał w integracji procesów back office, np. księgowych. Być może Agora dostrzega także dodatkowe synergie przychodowe po pełnym połączeniu. Eurozet i dawna grupa radiowa Agory współpracują już od jakiegoś czasu i nie spodziewam się rewolucyjnych zmian po dokupieniu brakujących 49 proc. udziałów w Eurozecie – komentuje Konrad Księżopolski.

- Pełne efekty synergii będą widoczne kilka kwartałów po przejęciu wszystkich udziałów w Eurozecie. One będą widoczne zarówno po stronie przychodowej, jak również kosztowej. Po stronie przychodowej Agora już trochę zrobiła, ale jeżeli chce mocno zawalczyć o słuchalność swoich stacji, to zakładam, że skala przychodów istotne się zmieni – mówi Maciej Bobrowski.

Nieporównywalne wyniki

Maciej Bobrowski przypomina, że Agora konsoliduje Eurozet metodą pełną. Na poziomie zysku operacyjnego i EBITDA jest on więc w pełni widoczny w wynikach Agory. Przychody z segmentu radio Agory wzrosły w 2023 r. o 165 proc., zysk operacyjny o 980 proc., a EBITDA o 389,5 proc.

- To wszystko jest efektem konsolidacji z grupą Eurozet, ale także bardzo efektywnego wprowadzenia wspólnej oferty sprzedażowej grupy Eurozet oraz stacji radiowych działających wcześniej pod nazwą grupa radiowa Agory, a więc efektów synergii, które uzyskujemy już dzięki połączeniu naszych ofert sprzedażowych – wyjaśnia Bartosz Hojka.

Rzeczywisty wpływ Eurozetu na wyniki segmentu radiowego Agory może być większy niż wynika to z suchych danych. Helios Media przejął bowiem reklamową obsługę kin Helios, czym wcześniej zajmował się dział reklamy radiowej Agory. Zmiana miała negatywny wpływ na przychody segmentu radiowego, ale pozytywny na segment film i książka. Z drugiej strony Agora rozwija subskrypcje premium Tok FM. Na koniec 2023 r. było ich 39 tys., a więc tylko w czwartym kwartale liczba subskrybentów zwiększyła się o 21 proc. Agora zakłada, że utrzymanie takiej dynamiki jest możliwe.

- Mamy do czynienia z ogólnoświatową eksplozją popularności podcastów i cyfrowego audio. Jesteśmy bardzo dobrze przygotowani, by ten trend wykorzystać – uważa Bartosz Hojka.

- Cyfrowe treści audio rozwijają się, ale kwestia płatnych subskrypcji w Polsce jest trudnym tematem. Najlepiej na rynku przejęły się przede wszystkim subskrypcje wideo. Liczba cyfrowych subskrypcji „Gazety Wyborczej” jest od dłuższego czasu na mniej więcej tym samym poziomie, a sprzedaż wersji drukowanej spada. Subskrypcje audio być może będą więc delikatnie zyskiwać, ale nie zaryzykowałbym stwierdzenia, że będą miały większy wpływ na biznes Agory – uważa Konrad Księżopolski.

Nabycie 40 proc. udziałów Eurozetu Agora uzgodniła w lutym 2019 r. Pakiet większościowy kupował wtedy podmiot zbliżony do George’a Sorosa. Potem Agora wystąpiła o zgodę na przejęcie kontroli nad Eurozetem, ale sprzeciwił się temu UOKiK. Agora poszła do sądu. W lutym 2023 r. uzyskała prawomocny wyrok, pozwalający jej przejąć kontrolę nad Eurozetem. Następnie uzgodniła kupno od SFS Ventures 11 proc. udziałów w radiowym holdingu i od 1 marca 2023 r. stała się jego większościowym udziałowcem i rozpoczęła konsolidację metodą pełną.

Ogólnopolska koncesja decyduje

Mianem grupy Eurozet określany jest obecnie w Agorze nie tylko nadawca Radia Zet i Plus Radia, ale ogół aktywów radiowych spółki giełdowej. Nazwa ta zastąpiła bowiem dawną grupę radiową Agory, która choć marek miała więcej (Tok FM, Radio Złote Przeboje, Radio Pogoda i Rock Radio), na rynku radiowym miała mniejsze znaczenie niż Eurozet.

Flagowa marka Eurozetu, jaką jest Radio Zet, najlepsze lata też ma jednak za sobą. Z drugiej strony w pierwszym kwartale 2024 r. uzyskała najlepsze od dziesięćiu lat wyniki słuchalności w badaniu Radio Track prowadzonym przez Kantar Polska. Cały czas jest jednak rząd wielkości za RMF FM, choć Agora ma ambitne plany związane promocją Radia Zet w innych mediach, jakimi dysponuje.

- Odbudowa pozycji Radia Zet jest kluczowa dla wyników w segmencie radio, jakie Agora będzie w stanie wykazywać w przyszłych okresach. Radio Zet to jedyna koncesja ogólnopolska w grupie, której nabycie było istotą przejęcia Eurozetu. Kilka ostatnich odczytów słuchalności już wskazuje, że udziały rynkowe Radia Zet ulegają poprawie w ujęciu rok do roku i zakładam, że trwała i zauważalna poprawa słuchalności tej anteny to jeden z kluczowych elementów strategii długoterminowej Agory – zaznacza Maciej Bobrowski.

- Jeśli chodzi o różnicę względem RMF, to na dziś jest jeszcze bardzo duża i nie zakładam zrównania w najbliższych latach, choć ostatnie kwartały pokazują, że zmniejszenie tego dystansu jest jak najbardziej możliwe – ocenia Dominik Niszcz.

- Dystans pomiędzy RMF FM a Radiem Zet się zmniejsza. Mamy plan rozpisany na lata, by wreszcie doprowadzić do sytuacji, gdy zajmiemy pozycję lidera na rynku radiowym w Polsce, zarówno jeśli chodzi o udział w rynku reklamy, jak i słuchalności – twierdzi Bartosz Hojka.

Jak przyznaje, nie ma większych szans, by biznes radiowy Agory dorównywał obecnej rentowności grupy RMF. Jest to podmiot pozagiełdowy, więc jego dane odstępne są ze sporym opóźnieniem. W 2022 r. główna spółka grupy RMF miała 417 mln zł przychodów, 168 mln zł zysku operacyjnego i 159 mln zł zysku netto.

Bartosz Hojka zakłada, że RMF FM będzie miało dwukrotnie wyższą rentowność od radiowej części Agory. Tłumaczy, że przychody grupy RMF bazują na jednej rozgłośni ogólnopolskiej. Tymczasem Eurozet w obecnej strukturze jest mocno zaangażowany w rozgłośnie lokalne. Ma to niekiedy bardzo pozytywny wpływ na wyniki słuchalności w poszczególnych aglomeracjach, ale też mocno obciąża grupę kosztowo.

- Po prostu mamy o wiele bardziej od RMF rozbudowane struktury lokalne. Musimy realizować zapisy lokalnych koncesji, w których KRRiTV nakład na nas rozliczne obowiązki dotyczące wytwarzania i dystrybuowania lokalnych treści na naszych antenach – wyjaśnia Bartosz Hojka.