Zaufany partner we wdrożeniach systemów SAP

Partnerem publikacji jest Inetum
opublikowano: 2024-07-15 10:22

Inetum wspiera transformację technologiczną polskich klientów biznesowych, oferując kompleksowe wdrożenie najnowszej platformy SAP S/4HANA.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Inetum to globalna firma dostarczająca różnorodne usługi i rozwiązania informatyczne dla klientów biznesowych na całym świecie. Spółka jest również oficjalnym partnerem wdrożeniowym systemów ERP jednego z największych producentów tego typu platform – SAP SE. O najnowszym rozwiązaniu SAP S/4HANA opowiada Paweł Kisiel, Head of SAP Practice w Inetum.

SAP jest jednym z najbardziej cenionych producentów systemów ERP na globalnym rynku. Czym wyróżnia się ich najnowsza platforma SAP S/4HANA?

SAP S/4HANA to kompleksowy i gotowy do użycia system ERP. Jest dostępny w dwóch wersjach: chmurowej (Public Edition) oraz on-premise, czyli zainstalowanej na prywatnych serwerach klienta (Private Edition). Co ważne, wszyscy obecni klienci SAP są zmuszeni do konwersji do tej wersji systemu, ponieważ od 2025 r. SAP przestanie wspierać poprzednią wersję (ECC).

Klienci, którzy zdecydowali się na wdrożenie SAP S/4HANA, mogą liczyć na najnowsze rozwiązania technologiczne i pełne wsparcie producenta. System jest popularny na światowym rynku i cechuje się dużą stabilnością. Użytkownicy wersji chmurowej mają dostęp do ciągłych aktualizacji oraz nowinek technologicznych, takich jak sztuczna inteligencja i boty automatyczne. Wszystkie te dodatkowe usługi są uruchamiane na platformach SAP Cloud oraz SAP BTP (Business Technology Platform). Warto też wspomnieć o tzw. SAP Joule, czyli modelu generatywnej sztucznej inteligencji, którego zadaniem jest pomoc użytkownikom systemu w codziennej pracy.

Tak w skrócie prezentuje się najnowsza platforma SAP. Nasza firma – Inetum – jest tzw. złotym partnerem SAP, czyli certyfikowaną firmą wdrożeniową dla tych rozwiązań. Od lat pomagamy klientom biznesowym w implementacji systemów SAP w ich organizacjach. Wraz z nadejściem SAP S/4HANA stworzyliśmy dwa pakiety – Adopt2Win i Rise2S4 with Panaya. Adopt2Win jest dedykowany dla klientów rozpoczynających przygodę z SAP, oferuje im kompleksowe wsparcie w implementacji. Z kolei Rise2S4 with Panaya jest skierowany do firm, które chcą przekonwertować swój stary system ECC na S/4HANA. W tym procesie wspiera nas międzynarodowa firma wdrożeniowa Panaya, zapewniając płynne i efektywne przejście na nowy system.

W kontekście najnowszego systemu SAP często mówicie o podejściu „Adopt not Adapt”. Na czym ono polega?

Ten model dotyczy naszego pakietu wdrożeniowego Adopt2Win systemu SAP S/4HANA w wersji chmurowej. Jak wspomniałem, jest on skierowany do nowych klientów, którzy nie mają SAP-a lub chcą przeprowadzić wdrożenie od podstaw. SAP S/4HANA Public Edition to ustandaryzowane rozwiązanie sprzedawane w modelu SaaS, więc można powiedzieć, że jest to rozwiązanie pudełkowe, ale jednocześnie oparte na chmurze. Z jednej strony jest ograniczone możliwościami modyfikacji, ale z drugiej strony dostarcza całą gamę funkcjonalności, aby spełnić wszystkie procesy, które firma chciałaby wdrożyć.

Stąd właśnie wzięło się podejście „Adopt not Adapt” (Adoptuj – nie Adaptuj – ang.). Według niego dana firma powinna dostosować swój model operacyjny do gotowego rozwiązania SAP. Oznacza to przyjęcie produktu z jego standardowymi funkcjonalnościami, bez modyfikacji. Ogranicza to możliwości personalizacji, ale daje za to wiele korzyści w innych obszarach.

Na jakie korzyści mogą liczyć firmy, które zdecydują się na topudełkowe” rozwiązanie? Czym różni się Adopt2Win od standardowego wdrożenia systemu SAP?

Najważniejsze są dwa elementy – niższe koszty oraz znacznie krótszy czas wdrożenia. Klienci Inetum korzystający z pakietu Adopt2Win płacą około połowy kwoty wdrożenia rozwiązania S/4HANA Public Edition. Cały proces trwa również krócej – zajmuje to ok. 3 miesięcy. Wielu klientów dziwi się, jak to możliwe. Wynika to z faktu, że nie przeprowadzamy pełnej analizy przed-wdrożeniowej. Zamiast tego nasi konsultanci dokonują jedynie niezbędnej oceny pokazującej, jaki zakres musimy uruchomić w ramach tego rozwiązania.

Wracamy tutaj do podejścia „Adopt not Adapt”. W tym modelu to klient uczy się gotowego systemu i adaptuje swoje procesy do jego funkcjonalności. Chciałbym jednak uspokoić – nie jest to całkowicie „sztywne” rozwiązanie. Firma może zgłosić na etapie wdrożenia potrzebę uzyskania określonych informacji czy raportów, ale przebieg dokumentów i procesów pozostaje niezmienny.

Patrząc na ten obszar z szerszej perspektywy, można powiedzieć, że na rynku istnieje wiele rozwiązań on-premise na serwerach lokalnych, które są także pudełkowe i komplementarne w zakresie ERP. Są one bardziej elastyczne w porównaniu z rozwiązaniami opartymi na chmurze, ale wiążą się z dużo większymi kosztami i dłuższym czasem wdrożenia.

Jak przygotować swoją firmę do wdrożenia z pakietem Adopt2Win?

Firma, która decyduje się na system SAP, musi być dojrzała zarówno organizacyjnie, jak i finansowo. Trzeba podkreślić, że SAP nie jest tanim rozwiązaniem. Dlatego ważne, aby dane przedsiębiorstwo miało odpowiednie podejście do technologii chmurowych i struktur IT. Musi być świadome swoich potrzeb oraz wewnętrznych procesów.

Oczywiście klienci mogą liczyć na pomoc takich firm jak Inetum. Nasi konsultanci wdrożeniowi przeprowadzają dokładne analizy, aby poznać potrzeby organizacji i odkryć kluczowe elementy, które mogą być dla niej istotne, ale nie zostały wcześniej zidentyfikowane. Odpowiednia analiza wskazuje najlepsze rozwiązania i optymalną strukturę dla klienta. Pomaga również określić, czy potrzebne są dodatkowe usługi, takie jak wsparcie po uruchomieniu systemu. Jeśli firma już korzysta z innego systemu, konieczne jest przeprowadzenie procesu migracji danych i konwersji rozwiązań.

Przejdźmy do klientów, którzy korzystają z poprzednich wersji systemu SAP. Jakie wyzwania, związane z konwersją do wersji S/4HANA, stoją przed nimi?

Co ciekawe, te wyzwania różnią się w zależności od kraju. Na polskim rynku głównym problemem jest złożoność systemów. Przez lata nasze firmy budowały dodatki, rozszerzenia i modyfikacje z pomocą własnych zespołów lub partnerów SAP. Teraz, gdy muszą migrować dane do nowego systemu, stają przed wyzwaniem – kto ma to zrobić. SAP oficjalnie wspiera swój produkt, a nie modyfikacje. Nie każdy partner chce się tego podjąć. Nowy system S/4HANA nie zaakceptuje wszystkich modyfikacji, dlatego wiele z nich trzeba napisać od nowa. Wpływa to na długość całego procesu, strukturę pracy zespołów, stabilność zespołu, stabilność systemu oraz dokumentację.

Co wyróżnia Inetum na tle innych firm wdrożeniowych systemów SAP?

Klienci Inetum mogą liczyć na nasze industrialne podejście do realizacji projektów. Mamy mocne zaplecze. Jako firma globalna zatrudniamy 30 tys. osób, z czego prawie 3 tys. to konsultanci SAP. Jest to duża grupa ekspertów gotowych do działania w każdej chwili. Zbudowaliśmy również specjalne centra kompetencji. W ramach tych jednostek mamy określone struktury i zasady postępowania. Ta organizacja pracy jest replikowana w każdym kraju, więc niezależnie od tego, na jakim rynku działa klient, może liczyć na maksymalną jakość obsługi. Dzięki temu industrialnemu podejściu możemy rozpocząć pracę praktycznie natychmiast. Nie musimy każdego projektu traktować indywidualnie, ponieważ wszystko jest już gotowe. Klient jest włączany w nasze procesy, co umożliwia szybkie i profesjonalne realizowanie jego projektów.

Posiadamy również globalne centra wsparcia, które zajmują się obsługą systemów po sprzedaży. Klienci są włączani do tych centrów, co zapewnia im ciągłą pomoc. Nasza międzynarodowa struktura Inetum działa według jednolitych procedur we wszystkich krajach. Daje to wymierne korzyści. Przykładowo, jeśli w Polsce wszyscy konsultanci są zajęci, to specjaliści z innych krajów mogą przejąć obsługę danego klienta.

Warto także wspomnieć o SAP Academy, czyli kolejnym z naszych centrów konsultingowych. Jest to zarówno fizyczna akademia szkoleniowa, jak i platforma do szkolenia klientów oraz konsultantów. Szkolimy nowych pracowników w ramach grupy, dając im odpowiednie know-how, by mogli potem z łatwością pomagać naszym klientom biznesowym. SAP Academy pozwala nam rozwijać nowe talenty i utrzymywać wysoki poziom kompetencji w organizacji.

Na koniec porozmawiajmy o najgorętszym temacie w ostatnim czasie, czyli sztucznej inteligencji. W jaki sposób AI wpłynie na systemy SAP?

Sztuczna inteligencja jest już obecna w systemach SAP. Posiadamy dostępne modele AI oparte na generatywnym przetwarzaniu danych. Tacy asystenci i boty są już implementowane w rozwiązaniach SAP oraz w naszych systemach wewnętrznych. Do końca roku powinny być one dostępne w systemie S4/HANA.

AI znajdzie zastosowanie przede wszystkim w bieżącym wsparciu użytkowników. Będzie pomagać w uzupełnianiu dokumentów i wyszukiwaniu informacji w kartotekach, takich jak dane kontrahentów czy raporty. Użytkownicy będą mogli zadawać pytania bezpośrednio w czacie, a AI dostarczy odpowiedzi. Wszelkie ułatwienia będą opierać się na wyszukiwaniu danych, streszczaniu dużych ilości informacji oraz generowaniu treści.