Zbieranie danych przez internet i telefon

MAREK LEKKI
opublikowano: 2015-10-15 22:00

O metodzie tworzenia listy

Już po raz drugi instytut badawczy ARC Rynek i Opinia we współpracy z „Pulsem Biznesu” przygotował ranking najdynamiczniej rozwijających się firm z branży e-commerce w Polsce. W tym celu dokonaliśmy analizy ich danych finansowych. Nasz ranking, podobnie jak w ubiegłym roku, bierze pod uwagę małe i średnie firmy, które w 2014 r. osiągnęły przychody poniżej 100 mln zł.

Aby otrzymać tytuł e-Gazeli Biznesu, firma działająca w branży e-commerce musiała wykazać się zarówno zyskiem, jak i wzrostem przychodów za 2014 r. w porównaniu z 2013 r. (minimalny przychód to 50 tys. zł w 2013 r.).

W weryfikacji danych korzystaliśmy ze wsparcia Bisnode Polska oraz „Pulsu Biznesu” — oprócz twardych danych finansowych przedmiotem weryfikacji była też reputacja firmy (np. to, czy firma nie jest znana jako nieuczciwy dostawca).

W przeciwieństwie do niektórych innych zestawień tego typu, udział w nim nie wiązał się dla uczestników z żadną opłatą czy jakimikolwiek innymi zobowiązaniami. Zgłoszenia do rankingu zbieraliśmy za pomocą dwóch technik: CAWI (5834 zaproszeń do wypełnienia ankiety online, wysłanych do firm e-commerce) oraz CATI (kontakty telefoniczne z 5721 firmami nawiązane przez ARC Rynek i Opinia).

Ankieta online była też dostępna na oficjalnej stronie rankingu promowanego w wielu miejscach sieci przez „Puls Biznesu”. Z wieloma firmami kontaktowaliśmy się kilkakrotnie w celu sprawdzenia i potwierdzenia szczegółów, które wpływają na pozycję sklepu w rankingu.