Zbliża się weekend wyjątkowych promocji

opublikowano: 20-11-2017, 22:00

Sprzedaż: Tegoroczny tzw. czarny piątek ma przyciągnąć rekordową liczbę kupujących. Zarobią nie tylko e-sklepy, ale również dostawcy technologii

Wielkimi krokami zbliża się najaktywniejszy okres w roku dla e-commerce. Mowa o tzw. czarnym piątku (ang. Black Friday) oraz coraz częściej łączonym z nim Cyberponiedziałku (ang. Cyber Monday). Pierwotnie Black Friday był kojarzony przede wszystkim z działaniami promocyjnymi w sklepach stacjonarnych. Od kilku lat przenosi się jednak do sieci — i stał się jednym z największych wydarzeń w kalendarzu handlu elektronicznego.

— Dotychczas to właśnie Cyber Monday był kojarzony głównie z ofertami online, podczas gdy piątek skupiał się na działaniach offline. Obecnie jednak granice się zacierają. W ramach całego cyberweekendu, a więc czterodniowego wydarzenia handlowego rozpoczynającego się w piątek, segment online odgrywa znaczącą rolę, a dominujący wpływ na wyniki sprzedaży ma właśnie czarny piątek — komentuje Mateusz Łukianiuk, dyrektor zarządzający polskiego oddziału Awina.

— Black Friday i Cyber Monday to wydarzenia komercyjne, które od lat cieszą się coraz większą popularnością wśród polskich klientów. Zwyżki sprzedaży są zdecydowaniewidoczne, a wydawcy chętnie inwestują w kampanie niestandardowe, zapewniające krzykliwą komunikację promocji — dodaje Rafał Kostka, szef marketingu wydajności w Born2Be.pl.

Rosnący trend

Czarny piątek jako wydarzenie sprzedażowe wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych i przypada na kolejny dzień po Święcie Dziękczynienia. W tym roku jest to 24 listopada. Choć na pozostałych rynkach zaczął być popularny około 2013 r., dopiero od ubiegłego roku robi karierę w dużych i dojrzałych środowiskach online, takich jak Francja, Holandia i Niemcy.

— Wzrost znaczenia Black Friday widać także na polskim rynku. W 2015 r. odpowiadał on za 4 proc. miesięcznej sprzedaży w listopadzie, a w 2016 już za 8 proc. — podkreśla Mateusz Łukianiuk. Co ciekawe, jeśli ocenimy sprzedaż generowaną we wszystkie listopadowe piątki w Polsce w 2016 r., Black Friday odpowiada za ponad połowę jej wartości (52 proc.).

— To wydarzenie będzie nabierało na znaczeniu z roku na rok. Klient detaliczny wie, że jest to czas, kiedy można zakupić towary z dużą przeceną, a to dosyć istotny argument dla konsumentów. Natomiast wielu producentów przystępuje do tego eventu, licząc na wysoką sprzedaż — komentuje Krzysztof Basek, dyrektor hurtowy i eksportowy z Wittchen.

Choć wiele marek coroczną akcję promocyjną rozszerza aż do poniedziałku, dane nie pozostawiają wątpliwości, że dominującą rolę w tym okresie odgrywa czarny piątek. Niezależnie bowiem od rynku, obrót z piątego dnia tygodnia przewyższa ten generowany z jego początku, jak i średni obrót w całym listopadzie. W całej sieci w 2016 r. czarny piątek przyniósł 11 proc. miesięcznych dochodów listopada, cyberponiedziałek zaledwie 6 proc.

Ponadto, niezależnie od urządzenia, po które sięgali polscy klienci w 2016 r., Black Friday wygenerował zdecydowanie więcej transakcji niż Cyber Monday. Największa przewaga dotyczyła użytkowników smartfonów (aż 83 proc.), które odgrywają coraz istotniejszą rolę jako urządzenie, za pośrednictwem którego użytkownicy przeszukują dostępne oferty. Dane Awina pokazują, że — jeśli chodzi o zakupy — telefony mają decydującą rolę w godzinach porannych.

Mowa tu o okresie między 7 a 8 rano. Tymczasem komputer wykorzystywany jest na równym poziomie przez cały dzień. Za pośrednictwem smartfonów najczęściej kupowano w sklepach tzw. fast fashion (ubrania inspirowane najnowszymi kolekcjami znanych kreatorów mody, dostępne w dniu prezentacji oryginalnego projektu). Nie powinno to jednak dziwić, biorąc pod uwagę, że właśnie tzw. pokolenie „born mobile” (osoby, które urodziły się pod koniec lat 90. i później) stanowi główną grupę docelową reklamodawców w tej branży.

Jak zwiększyć sprzedaż

Korzyści polskich e-sklepów podczas cyberweekendu są znaczące. Warto jednak podkreślić, że wraz z nimi więcej zarabiają także dostawcy technologii dla e-commerce, np. producenci systemów do personalizacji marketingu.

— W czwartym kwartale, a w szczególności w grudniu, obroty w e-commerce rosną w zależności od branży od 20 proc. do 40 proc. w porównaniu z pozostałymi miesiącami. Odczuwamy to także my. Z jednej strony grono naszych klientów powiększa się o nowe firmy, które chcą poprawić swoje strategie marketingowe i sprzedać więcej, korzystając ze wsparcia nowych technologii. Z drugiej — w przypadku 50 proc. dotychczasowych klientów, którzy wybrali model rozliczeń z nami oparty na prowizji od wygenerowanej sprzedaży, nasze przychody rosną automatycznie wraz z obrotami e-sklepów — tłumaczy Paweł Wyborski, prezes QuarticON.com.

Warto dodać, że personalizacja marketingu to kolejny czynnik, który poza większym ruchem na rynku i wzmożonym zainteresowaniem konsumentów zakupami może poprawić wyniki sprzedażowe e-sklepów, nie tylko w okresie przedświątecznym. Korzystne okazują się również działania w ramach sieci afiliacji, które pozwalają na zbudowanie dotarcia do klientów na bazie współpracy z kilkudziesięcioma, a nawet kilkoma setkami wydawców. Pozwala to na zwiększenie zasięgu akcji, a tym samym — zysków sprzedażowych.

— Co warto podkreślić, poza korzyściami w postaci zasięgu oraz wygodnej formy współpracy z szeroką listą wydawców internetowych afiliacja pozwala także na wyjście z ofertą do klientów na innych rynkach niż lokalne, umożliwiając firmie zorganizowanie Black Friday na skalę międzynarodową — uważa Mateusz Łukianiuk.

Przyszykuj się

Firmy wiedzą, że do tego wyprzedażowego weekendu warto odpowiednio wcześnie się przygotować. Poza zbudowaniem specjalnej oferty trzeba zadbać także o jej promocję i dotarcie do klienta.

— Przygotowania do Black Friday powinny zacząć się na wiele tygodni przed samym eventem. Analiza historyczna konkurencji powinna poprzedzać dobór oferty, tym samym umożliwiając wykreowanie największej wartości dodanej dla klienta. W przypadku e-commerce warto zbadać kilka schematów promocji, kierowanych do poszczególnych segmentów konsumentów — podsumowuje Rafał Kostka. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paulina Kostro

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Firmy / Zbliża się weekend wyjątkowych promocji