ZBP: 10,1 mln aktywnych klientów bankowości internetowej w Polsce

DI
22-03-2011, 13:07

Na koniec 2010 roku z bankowości internetowej aktywnie korzystało ponad 10,1 miliona klientów, z czego 9,1 miliona stanowili klienci indywidualni, a nieco ponad milion przedsiębiorcy. Według prognoz, całkowita liczba klientów w kolejnych latach może rosnąć nawet o milion rocznie. Zwiększa się też wartość transakcji dokonywanych przez Internet. Z kont internetowych na co dzień aktywnie korzysta ponad milion małych i średnich przedsiębiorców. Od początku roku o ponad 18% spadła natomiast liczba kart kredytowych w portfelach Polaków – wynika z drugiej edycji raportu netB@nk przygotowanego przez Związek Banków Polskich.

Na koniec IV kwartału 2010r. liczba klientów indywidualnych posiadających dostęp do bankowości internetowej wyniosła ponad 16,2 miliona osób. To o blisko 3 miliony więcej niż rok temu. Liczba klientów indywidualnych, którzy aktywnie korzystają z bankowości internetowej dynamicznie wzrasta od kilku lat. Od końca 2006r. roku do końca 2010r. wzrosła o ponad 4,85 miliona użytkowników, czyli o aż 112%. Z roku na rok populacja nowych użytkowników korzystających z możliwości jakie daje Internet do obsługi transakcji bankowych, jest coraz większa.

„Polacy coraz bardziej przekonują się do korzystania z bankowości przez Internet. Mają zaufanie do bezpieczeństwa tego kanału obsługi, doceniają jego szybkość, łatwość dostępu oraz przystępne ceny. Prognozujemy, że w kolejnych latach, liczba osób aktywnie wykorzystujących konta internetowe będzie rosła nawet o milion rocznie.” – mówi prof. Remigiusz Kaszubski, dyrektor Związku Banków Polskich.

Na koniec 2010 r. liczba klientów z sektora małych i średnich przedsiębiorców mających możliwość korzystania z usług bankowości internetowej przekroczyła 1,6 miliona użytkowników, co stanowi wzrost na przestrzeni całego roku o blisko 13%. Wraz ze wzrostem sektora MSP, którego przedstawiciele szczególnie powinni zwracać uwagę na koszty i elastyczność działania, można dalej oczekiwać wyższej aktywności firm w korzystaniu z usług bankowości internetowej i odchodzenie od pieniądza gotówkowego. Możliwość szybkiego dostępu w każdej chwili do środków finansowych jest coraz bardziej doceniana.
Liczba kart debetowych w ostatnich latach systematycznie rosła. Od końca 2006r. do końca 2010r. liczba wyemitowanych kart wzrosła o około 5 milionów. Od początku bieżącego roku ta tendencja uległa zahamowaniu. Sektor bankowy wyciągnął wnioski po kryzysie i dokonuje szczegółowej analizy nowych klientów, jak również posiadanych portfeli klientów. W przypadku kart kredytowych nastąpiło wręcz odwrócenie trendu, liczba kart nie tylko przestała rosnąć, ale wyraźnie spadła na przestrzeni czterech kwartałów 2010r. o ponad 13%. Wydaje się, że liczba blisko 11 milionów kart kredytowych na koniec 2009r., nie zostanie szybko osiągnięta ponownie. Banki zareagowały na kryzys bardziej zdecydowanie. Kryteria, szczególnie finansowe, uległy zaostrzeniu i podlegają dokładnej analizie.

Dane za IV kwartały 2010 r. wskazują dalszy wzrost liczby transakcji zarówno kartami debetowymi jak i kredytowymi oraz równoczesny wzrost łącznej wartości wykonanych za ich pomocą płatności.
„Od lat powtarzamy, że bankowość internetowa oraz obrót bezgotówkowy są zdecydowanie tańsze i pozwalają oszczędzić mnóstwo czasu. Trzymanie pieniędzy w banku będzie też zawsze o wiele bezpieczniejsze, niż przechowywanie ich w domu czy noszenie przy sobie. Dziś mało kto płaci za telewizor czy tym bardziej samochód gotówką. Wykorzystujemy karty płatnicze lub robimy przelew. Mam nadzieję, że korzystanie z bezgotówkowych rozliczeń stanie się w niedalekiej przyszłości powszechne. Skorzysta na tym cała Polska gospodarka.” – podsumowuje Krzysztof Pietraszkiewicz, Prezes Związku Banków Polskich.
Bankowość internetowa jest wygodnym rozwiązaniem umożliwiającym klientom oszczędności finansowe ja i czasowe. Należy jednak pamiętać, żeby korzystając z tego typu rozwiązań stosować się do podstawowych zasady bezpieczeństwa. Wykonywanie transakcji za pośrednictwem znanych nam komputerów, które działają na legalnym oprogramowaniu, mają zainstalowane programy antywirusowe i firewall’e - to tylko część rzeczy, które umożliwią nam zadbanie o bezpieczeństwo transakcji. Stosowanie się do zasad bezpieczeństwa jest o tyle istotne, że  ostatnich tygodniach klienci niektórych banków korzystających z bankowości internetowej i kodów, zostali zaatakowani nową wersją trojana o nazwie ZEUS.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Banki / ZBP: 10,1 mln aktywnych klientów bankowości internetowej w Polsce