Zbudujmy nad Wisłą drugą Irlandię

Marcin Rudnicki
opublikowano: 05-12-2006, 00:00

Z punktu widzenia przedsiębiorcy system podatkowy winien zachęcać do inwestowania, rozwoju, prowadzenia działalności innowacyjnej i tworzenia miejsc pracy. Niewątpliwie pomaga temu stosunkowo niska stawka podatku dochodowego od osób prawnych (19 proc.) oraz instrumenty dające podatnikom pewność ich sytuacji podatkowej (wiążące interpretacje i uprzednie porozumienia cenowe). Niezbędna jeszcze wydaje się jednak zmiana w zakresie składek na ubezpieczenia społeczne. Większość przedsiębiorców i ekonomistów uważa je za przyczynę wysokich kosztów pracy i wysokiego bezrobocia.

W naszym kraju od systemu podatkowego oczekuje się przede wszystkim funkcji fiskalnych. Funkcje społeczne (redystrybucja, popieranie pewnych zachowań), czy propagowanie pewnych działań gospodarczych, zaczynają być marginalizowane. Upraszcza to system, co należy uznać za pozytywne. Istotne jest jednak, jak to wpływa na poziom płaconych podatków. Dlatego pod koniec każdego roku wiele emocji budzą dyskusje o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wielkość dochodu pozostałego po zapłaceniu podatku wyznacza naszą zdolność do inwestowania i konsumpcji, a to z kolei wpływa na kondycję gospodarki i sytuację przedsiębiorców.

Dla przedsiębiorców ważne jest nie tylko, ile pieniędzy zostaje w portfelu po zapłaceniu podatku dochodowego, ale także to, jaki wpływ na ceny mają podatki pośrednie. Dane statystyczne pokazują, że podatek dochodowy od osób fizycznych przynosi raptem około 20 proc. wpływów budżetowych, a większość (ponad 60 proc.) pochodzi z VAT i akcyzy. Państwo zwiększa rolę podatków pośrednich, gdyż są one mniej wrażliwe na wahania koniunktury, a społeczeństwu wydają się mniej dotkliwe, gdyż są słabiej widoczne.

Pozostaje mieć nadzieję, że stawki akcyzy i VAT nie będą już rosły. Dalsza reforma systemu podatkowego powinna przebiegać w taki sposób, aby poziom fiskalizmu był optymalny dla gospodarki i nie poddawał się wielkościom deficytu budżetowego ani długu publicznego. Nie istnieje „jedyny słuszny” wskaźnik udziału dochodów publicznych w PKB (w krajach OECD waha się on między 16 proc. a blisko 50 proc.), ale jedno jest pewne — wyższy fiskalizm niemal zawsze negatywnie odbija się na tempie wzrostu gospodarczego. Dlatego trzymajmy się niskich podatków i obniżmy składki na ZUS, a Irlandię zbudujemy nad Wisłą, zamiast przeprowadzać się tam przy udziale tanich linii lotniczych.

Marcin Rudnicki

partner w firmie doradczej KPMG

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Rudnicki

Polecane