Czytasz dzięki

Zdalna praca wciąż jest wyzwaniem

opublikowano: 29-03-2020, 22:00

Nie każdy zarządzający wierzy, że firma może sprawnie funkcjonować, gdy pracownicy wykonują obowiązki w domu.

Nie jesteśmy dobrze przygotowani na pracę zdalną. 35 proc. pracodawców objętych badaniem firmy rekrutacyjnej i outsourcingowej Devire przyznało, że natrafili na bariery, które uniemożliwiły im wprowadzenie takiego trybu prowadzenia działalności. Wcześniej doświadczenia z taką możliwością wykonywania obowiązków pracowniczych miała prawie połowa ankietowanych, przy czym nie obejmowała ona całych załóg. Po wybuchu pandemii COVID-19 na tę formę pracy zdecydowało się 67 proc. respondentów, którzy dotychczas jej nie stosowali.

Według badania pracę zdalną wprowadziły przede wszystkim branże: nieruchomości, IT, telekomunikacji, usług dla biznesu oraz SSC/BPO. Nie wdrożyły jej natomiast (lub zrobiły to, ale w niewielkim stopniu) takie sektory, jak handel, administracja publiczna, transport, spedycja i logistyka oraz motoryzacja i lotnictwo. Główną przeszkodą jest charakter wykonywanych obowiązków, na co wskazało 83 proc. badanych przez Devire. W co trzeciej firmie natomiast zabrakło sprzętu elektronicznego (np. laptopów) dla wszystkich pracowników. Kolejny z najczęściej podawanych powodów to brak wiary u kierownictwa, że firma może w ten sposób funkcjonować sprawnie. Stwierdziło tak 10 proc. respondentów.

— Brak zaufania lidera do pracownika w trybie pracy zdalnejto błąd — uważa Dominika Maciołek, menedżerka i trener biznesowy z firmy doradczo-szkoleniowej Genwhy.

Jej zdaniem praca zdalna to niewątpliwie dla niejednej firmy wielka rewolucja, mimo że model pracy z domu jest w Polsce coraz bardziej popularny.

— Panuje powszechne i szkodliwe przekonanie, że pracując zdalnie, ludzie się obijają. Natomiast pracownicy nie mają pojęcia, jak się zabrać do zdalnego wykonywania obowiązków. W jaki więc sposób zauważyć niechęć do takiej pracy, kiedy klamka już zapadła i wszyscy zostali wysłani na home office? Oznaką tej niechęci jest brak bieżącej komunikacji, negacja nowoczesnych technologii i obojętne podejście np. do stosowania różnych rozwiązań do usprawnienia pracy. Niewątpliwie dla wszystkich taka nagła i narzucona zmiana jest wyzwaniem — przyznaje Dominika Maciołek.

Jednym z błędów w zarządzaniu rozproszonym zespołem jest brak szkolenia wdrożeniowego — koniecznego tam, gdzie nagle trzeba znaleźć narzędzia i wprowadzić systemy, które kiedyś nie były potrzebne. Inaczej panuje chaos. Wyzwaniem dla zarządzających jest też stworzenie możliwości komunikacji dwukierunkowej, w której wszyscy członkowie zespołu mają kontakt wizualny i emocjonalny.

— Ciężkim przewinieniem podczas pracy zdalnej jest uznanie przez przełożonych, że wszystko jest oczywiste i nie widzą powodu informowania o pewnych sprawach. Tymczasem tzw. sprawy błahe w normalnym trybie przy pracy na odległość już takie nie są — wyjaśnia ekspertka.

Sprawdź program konferencji "Recruitment Days 2020", 22-23 czerwca 2020, Warszawa >>

b960cf00-66b9-11ea-bc55-0242ac130003
Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane