Zdalne wdrożenie pracownika – onboarding

  • DI
opublikowano: 24-11-2021, 16:05

Proces wdrażania nowych pracowników w dużych organizacjach, takich jak Samsung, to nie bułka z masłem. W przypadku koreańskiego giganta na zapoznanie się z długą listą firmowych procesów, procedur i systemów „new joiners” do niedawna potrzebowali aż trzech dni i ponad 17 godzin szkoleniowych, podzielonych na 16 modułów tematycznych.

Nagroda główna: Samsung
Uczestnicy szkoleń dla nowych pracowników zwracali nam uwagę, że informacji jest zbyt wiele i że w krótkim czasie nie sposób ich przyswoić. Ułatwiliśmy im to tworząc aplikację mobilną i grę - tłumaczy Katarzyna Dopierała, L&D and communication specialist w Samsung Electronics Polska.
Uczestnicy szkoleń dla nowych pracowników zwracali nam uwagę, że informacji jest zbyt wiele i że w krótkim czasie nie sposób ich przyswoić. Ułatwiliśmy im to tworząc aplikację mobilną i grę - tłumaczy Katarzyna Dopierała, L&D and communication specialist w Samsung Electronics Polska.

Proces wdrażania nowych pracowników w dużych organizacjach, takich jak Samsung, to nie bułka z masłem. W przypadku koreańskiego giganta na zapoznanie się z długą listą firmowych procesów, procedur i systemów „new joiners” do niedawna potrzebowali aż trzech dni i ponad 17 godzin szkoleniowych, podzielonych na 16 modułów tematycznych.

Zakres tematyczny szkoleń był bardzo szeroki i szczegółowy. Uczestnicy zwracali nam uwagę, że informacji jest zbyt wiele i że w tak krótkim czasie nie sposób ich przyswoić. Jednym z naszych celów było więc skrócenie szkoleń. Skupiliśmy się na kluczowych kwestiach i wiedzy niezbędnej do rozpoczęcia pracy, zostawiając jedynie odnośniki do wewnętrznych materiałów, zawierających szczegółowe opisy wszystkich procesów, procedur i systemów – tłumaczy Katarzyna Dopierała, L&D and communication specialist w Samsung Electronics Polska.

Dodatkowo, w związku z pandemią, zaszła konieczność organizowania szkoleń w formie online, podczas gdy dotychczas odbywały się one stacjonarnie. Minusem w tym przypadku był brak interakcji między uczestnikami szkolenia, czemu też należało jakoś zaradzić.

Aby poradzić sobie z tymi wyzwaniami, stworzono dedykowaną dla nowo zatrudnionych aplikację mobilną Induction@Samsung oraz grę Samsung Lighthouse, wykorzystującą technologię rozszerzonej rzeczywistości (AR).

Aplikacja jest udostępniana wszystkim nowym pracownikom już pierwszego dnia szkolenia. Korzystają z niej na służbowym telefonie (Samsung S20 FE 5G), który wcześniej jest im dostarczany przez kuriera. Aplikacja zawiera informacje uzupełniające, tworzone wewnętrznie w formie obrazkowej i krótkich, 2–5-minutowych filmów. Dotyczą m.in. tego, jak działa Samsung w Polsce i na świecie, jaka jest jego historia, kultura organizacyjna, wartości, ale też np. koreańskiej kultury czy kuchni.

Aplikacja jest odciążeniem dla spotkań online. Podstawowe informację dzięki niej są przekazywane w bardziej przystępny i atrakcyjny sposób. Są też cały czas pod ręką, więc łatwo do nich wrócić, jeśli zachodzi taka potrzeba – mówi Katarzyna Dopierała.

Natomiast w grze zadaniem postawionym przed uczestnikami jest wspólna budowa latarni, która jest metaforą firmy Samsung. Jej nazwa po koreańsku oznacza bowiem wielką i silną latarnię, świecącą jasno na zawsze. Aby wykonać zadanie, uczestnicy muszą umieścić na osadzonym w rozszerzonej rzeczywistości placu budowy elementy w odpowiedniej kolejności. Na każdym etapie gry tylko jedna osoba z zespołu (budowniczy) zna poprawną kolejność umożliwiającą jego zakończenie. Budowniczy nie widzi jednak placu budowy, tylko instrukcję. Pozostali uczestnicy gry muszą się komunikować między sobą i z budowniczym, żeby znaleźć odpowiednią kolejność i zbudować latarnię.

Celem gry było uatrakcyjnienie procesu wdrożeniowego, ale też integracja grupy oraz wzmocnienie zaangażowania i umiejętności komunikacyjnych uczestników. Sami nowi pracownicy mówią nam, że gra pomogła im poczuć się częścią zespołu, lepiej poznać siebie nawzajem, a także firmę – wyjaśnia Katarzyna Dopierała.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane