Zdalnie, ale pod kontrolą pracodawcy

opublikowano: 18-03-2020, 22:00

Od osób pracujących poza firmą można żądać informacji, co robią w danej chwili — uważają prawnicy. Ale przepisów o tym mówiących nie ma.

Pracodawca ma prawo kontrolować wykonywanie pracy zdalnej i żądać od pracownika informacji o jej wynikach — czytamy w senackim projekcie nowelizacji tzw. specustawy uchwalonej dla przeciwdziałania i zwalczania koronawirusa. Akt ten obowiązuje od 8 marca i stwierdza jedynie, że pracodawca może zlecić pracownikom taki tryb wykonywania obowiązków,ale szczegółowo go nie reguluje. Pracodawcy nie wiedzą w rezultacie, czy i jak mają dopilnować, aby wszystko przebiegało bez przeszkód. Projektowana zmiana na razie czeka na opinię Biura Legislacyjnego Sejmu.

— Obecnie zasady kontrolowania pracowników wykonujących swoje obowiązki w trybie pracy zdalnej nie są w ogóle uregulowane. Jednak biorąc pod uwagę, że jest ona normalnym dniem pracy, w którym należy wywiązywać się z obowiązków pracowniczych, to pracodawca może sprawdzać czas pracy pracownika. W szczególności może żądać od niego określonych informacji dotyczących powierzonych zadań, np. etapu ich realizacjii tego, czym aktualnie się zajmuje — wyjaśnia Edyta Defańska-Czujko, adwokat w Crido Legal.

Jej zdaniem firma może wprowadzić np. elektroniczny sposób rejestrowania czasu pracy albo zobowiązać pracownika do codziennego przesyłania zestawienia wykonanych czynności — w zależności od tego, jakie dany zakład pracy ma możliwości. Dodaje, że warto w takim przypadku uregulować te zasady w poleceniu kierującym ludzi do pracy zdalnej bądź w porozumieniu między pracownikiem i pracodawcą lub w regulaminie. O ile wydaje się, że w relacjach z osobami na etatach niektóre wątpliwości co do wprowadzania określonych wymagań przy przeniesieniu pracy poza biuro może uda się rozwiać, o tyle nie jest to takie oczywiste w przypadku zleceniobiorców czy osób na tzw. samozatrudnieniu.

— Aktualna ustawa o koronawirusie nie odnosi się do osób zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia. Jeżeli jednak jest możliwe wykonywanie zdalnie powierzonych im zadań, to można również z nimi uzgodnić zasady świadczenia pracy — mówi Marek Gadacz, doradca podatkowy, partner w Crido.

Przypomina, że gdy zleceniobiorca nie będzie pracował zdalnie, bo musi stawić się w zakładzie pracy, to jemu również pracodawca ma obowiązek zapewnić odpowiednie warunki BHP.

Sprawdź program konferencji "Recruitment Days 2020", 22-23 czerwca 2020, Warszawa >>

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane