Czytasz dzięki

Zdrowie pracownika w rękach pracodawcy

opublikowano: 26-07-2020, 22:00

Troska o dobrostan zatrudnionych jest jedną z najważniejszych powinności firm w czasie pandemii.

Wymuszona przez koronawirusa izolacja społeczna i związany z nią przewlekły stres zwiększają zapadalność na zaburzenia psychiczne. Ale lockdown negatywnie wpływa też na nasze zdrowie fizyczne. Mniej się ruszamy, co zwiększa ryzyko otyłości, nadciśnienia, osteoporozy, miażdżycy, choroby niedokrwiennej serca, udaru mózgu, zawału serca czy cukrzycy. Już pod koniec kwietnia 57 proc. badanych przez Kantar mówiło, że odczuwa większą potrzebęćwiczeń, a 85 proc. deklarowało, że będzie więcej trenować po zakończeniu pandemii. To pokazuje, że Polacy widzą zgubny wpływ siedzącego trybu życia. Tymczasem trudniej o aktywność fizyczną, gdy pracuje się zdalnie. Według środowiska lekarskiego problem jest na tyle poważny, że wymaga zaangażowania firm.

— Zmienić się muszą nie tylko umowy z kontrahentami i pracownikami, regulaminy pracy czy zasady bezpieczeństwa, ale całościowy sposób myślenia o zarządzaniu. Jednym z elementów adaptacji do nowej sytuacji jest potrzeba zwiększonej dbałości o zdrowie pracowników. Szczególnie ważna jest prewencja — mówi prof. Tomasz Rostkowski z Instytutu Kapitału Ludzkiego Szkoły Głównej Handlowej.

Dotychczas oczekiwano od firm, że zapewnią bezpieczne warunki pracy. Dziś to za mało. Muszą zająć się też psychicznym i fizycznym dobrostanem pracowników — najlepiej z pomocą partnerów, czyli lekarzy medycyny pracy. To rodzaj inwestycji, która szybko się zwróci (przez wzrost zadowolenia i wydajności).

— Pożądana jest zmiana relacji między firmami a lekarzami medycyny pracy. Nie powinni być oni postrzegani przez pryzmat zaświadczeń, które wydają. Trzeba traktować ich jak doradców — wskazuje prof. Jolanta Walusiak-Skorupa, prezes Polskiego Towarzystwa Medycyny Pracy.

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane