W Polsce rejestruje się co roku kilkanaście tys. wózków widłowych (w zdecydowanej większości o napędzie spalinowym). Choć na rynku dostępne są maszyny ponad 30 marek, ponad połowa tego typu pojazdów sprzedawanych w kraju pochodzi od zaledwie czterech producentów. Są to — jak wynika z corocznych raportów „Widlak List”, publikowanych przez portal log4.pl — firmy: Linde, Jungheinrich, Toyota i Still. Brytyjska marka Hyster oraz francuska Manitou plasują się pod koniec pierwszej lub na początku drugiej dziesiątki najpopularniejszych wózków. Wyłącznym dystrybutorem pierwszej z nich jest Zeppelin Polska (sprzedaje też innego rodzaju sprzęt), drugiej — było do niedawna przedsiębiorstwoIntrac Polska. Pod koniec czerwca Zeppelin przejął wózkową część konkurencyjnej firmy — pięć oddziałów z załogą. Zajmie się sprzedażą tych maszyn i części zamiennych oraz serwisem. Dzięki transakcji umocni pozycję w Polsce.

— Wraz z częścią firmy Intrac Polska zyskaliśmy również dodatkowych wykwalifikowanychpracowników. Poprzez rozbudowę sieci oddziałów zbliżamy się do klientów — obecnych i nowych — komentuje Jan David, dyrektor generalny Zeppelin Polska. Przedsiębiorstwo należy — poprzez spółkę Zeppelin Czechy — do niemieckiego koncernu Zeppelin. Historia grupy sięga początku ubiegłego wieku i słynnego graffa Ferdinanda von Zeppelina, który jest znany głównie jako budowniczy luksusowych, międzykontynentalnych sterowców. Tragiczny wypadek jednego z nich — Hindenburga, który spłonął w 1937 r. nieopodal Nowego Jorku — zakończył erę takiego transportu. Firma, które wytwarzała sterowce, musiała się przebranżowić — dziś zajmuje się m.in. dystrybucją maszyn budowlanych i rolniczych oraz różnego rodzaju systemów przemysłowych. Działa w 190 krajach świata i zatrudnia łącznie prawie 8 tys. osób.
— Nabywając część firmy Intrac Polska, uzupełniamy portfel produktów i zwiększamy zasięg o rynek przemysłu budowlanego. Zeppelin Polska ma duży potencjał wzrostu, a przejęcie widzę jako logiczny krok w celu wsparcia firmy na lokalnym rynku — twierdzi Jan Grünwald, dyrektor finansowy Zeppelina Czechy.
OKIEM EKSPERTA
Trzy plusy
ANDRZEJ SZYMKIEWICZ, redaktor naczelny portalu logistycznego Log4.pl
Przejęcie części firmy konkurenta jest ważne dla Zeppelina Polska z trzech powodów. Po pierwsze, nabywca powiększa sieć handlową, co jest dla niego szczególnie istotne w północnej Polsce, gdzie dotychczas był mniej aktywny. Po drugie, przejmuje klientów Intraca Polska, a po trzecie — doświadczonych handlowców konkurenta. Zeppelin Polska jest czołowym graczem na szybko rozwijającym się w Polsce rynku tzw. reachstackerów, czyli dużych wózków kontenerowych. Na całym rynku wózków widłowych plasuje się jednak pod koniec pierwszej dziesiątki rynkowych graczy. Akwizycja może ułatwić mu awans.