Zewnętrzne zarządzanie flotą kosztuje taniej

Tomasz Wiącek
opublikowano: 2002-05-20 00:00

Uoutsourcing samochodowy może przybrać bardziej lub mniej rozbudowaną formę.

Firmy wyspecjalizowane w administrowaniu flotą samochodową dysponują sprawdzonymi metodami zarządzania i mają wiedzę o rynku motoryzacyjnym, co procentuje m.in. większą siłą przetargową wobec dostawców części, sieci serwisowych, koncernów paliwowych czy producentów samochodów. Mogą świadczyć usługi wynajmu, serwisowe i zarządzania parkiem samochodowym po korzystniejszej cenie niż niejedna firma działająca we własnym zakresie, a posiadająca zdecentralizowany park samochodowy.

Biorąc pod uwagę sposób pozyskania środka transportu, jego szczątkową formą jest korzystanie z finansowania zewnętrznego. Bardziej zaawansowany jest leasing pełny czy wynajem długoterminowy.

Pełny zakres outsourcingu obejmuje dopasowanie składu parku samochodowego do potrzeb i polityki firmy, rejestrację samochodów i przypisanie ich do użytkowników, obsługę serwisową, obsługę assistance, zarządzanie informacją o parku samochodowym, zarządzanie kosztami paliwa, likwidację szkód komunikacyjnych, profilaktykę bezpiecznego użytkowania pojazdów służbowych i zarządzanie samochodami zastępczymi i ogólnodostępnymi.

Usługa car fleet management może być stosowana w swej czystej postaci w stosunku do samochodów będących własnością firmy ją zlecającej, bądź też w opcji finansowania parku samochodowego przez firmę zarządzającą. Bardzo często mamy do czynienia z połączeniem tych usług, w momencie gdy firma podejmuje decyzję o przejściu na finansowanie zewnętrzne połączone z obsługą floty.

Pojawia się wtedy pytanie – co z używanymi już samochodami będącymi własnością firmy. Jedną z metod rozwiązania tego problemu jest leasing bądź wynajem wtórny, polegający na odkupieniu istniejącego taboru samochodowego i powtórnym jego wynajęciu bądź też wyleasingowaniu. Firmy zajmujące się zarządzaniem flotami samochodów bardzo elastycznie podchodzą do potrzeb swych klientów i są w stanie zaproponować każde rozsądne rozwiązanie.

Gdy znikają setki faktur, konieczność ich dekretacji, problemy z administracją napraw bieżących, administracją szkodami transportowymi, oponami zimowymi, konieczność corocznego negocjowania cen dostawców, problemy z wycofanymi z eksploatacji pojazdami – pojawia się możliwość kontroli kosztów i użytkowników bez konieczności rozbudowywania działu administracji flotą.

Firma oszczędza na centralizacji umów firmy zarządzającej, maleją wewnętrzne koszty administracyjne, księgowość nie potrzebuje delegowania dwóch, trzech osób tylko do obsługi faktur związanych z parkiem samochodowym.

WYBRANE Z OFERTY car fleet managEment

Nabycie środków transportu

Firmy zarządzające mogą na życzenie klienta przeprowadzić analizę oferty rynkowej i dopasowanie składu parku samochodowego do potrzeb i polityki firmy. Mogą również zaproponować sprawdzone metody kształtowania polityki samochodowej i metody jej wdrożenia.

Zarządzanie szkodami transportowymi i bezpieczeństwem użytkowania samochodu służbowego

Firmy zarządzające mogą proponować całodobową usługę administracji szkodami transportowymi, ich likwidacją i zwrotem odszkodowań z towarzystw ubezpieczeniowych.

Podstawowa pomoc drogowa

Jest to rodzaj usługi polegającej zwykle na 24-godzinnej pomocy, mającej na celu usunięcie nagłych przypadków awarii samochodu (szybkie naprawy, holowanie).

Zarządzanie informacją o flocie

Usługa polegająca na utrzymywaniu i administrowaniu bazą danych, zawierającą wszystkie informacje o pojazdach firmy, jej użytkownikach i kosztach utrzymania parku samochodowego.

Tekst przygotowany przez dziennikarza magazynu kadry zarządzającej flotą samochodową „Flota”