ZF wyda 100 mln EUR na B+R w Polsce

Małgorzata GrzegorczykMałgorzata Grzegorczyk
opublikowano: 2022-01-20 20:00

Niemiecki koncern dostał z EBI finansowanie na prace badawczo-rozwojowe dotyczące autonomicznych pojazdów. 20 proc. wyda na centra w Łodzi i Częstochowie.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • ile ZF zainwestuje w prace B+R
  • jakie projekty firma prowadzi
  • na jaką skalę działa nad Wisłą i ile pieniędzy tu trafi

17 grudnia Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) zawarł umowę z ZF Friedrichshafen, niemiecką firmą motoryzacyjną. Bank zapewni jej finansowanie na poziomie 250 mln EUR.

- Pieniądze zostaną przeznaczone na różne projekty autonomicznej jazdy, nad którymi pracuje ZF - w samochodach osobowych, pojazdach użytkowych i autonomicznych wahadłowcach. Nie możemy ujawnić szczegółów, ponieważ jest to bardzo konkurencyjna dziedzina – wyjaśnia Marta Surowiec, rzeczniczka ZF.

Cały projekt będzie wart 510 mln EUR i zostanie zrealizowany w trzech krajach: Francji, Niemczech i Polsce. EBI chce dofinansować prace badawcze z zakresu elektroniki i ADAS (systemów wspomagania kierowcy) oraz systemów do autonomicznej jazdy w samochodach osobowych, zaawansowanych systemów jazdy, w tym dla pojazdów dostawczych, a także w stworzenie warunków do ich szybszego wdrożenia.

- Około 20 procent kosztów projektu jest związanych z naszymi polskimi podmiotami, a konkretnie z centrami inżynieryjnymi ZF w Częstochowie i Łodzi. Tam też powstaną dodatkowe miejsca pracy – mówi Marta Surowiec.

Pół na pół
Pół na pół
ZF Friedrichshafen zainwestuje 510 mln EUR. Niemal połowę z tej kwoty pozyska z EBI, który jest gotów wesprzeć firmę w ryzykownej działalności badawczo-rozwojowej pożyczką na korzystnych warunkach.

Z umowy z EBI wynika, że 190 mln EUR pożyczki zostanie przeznaczone na inwestycje w Niemczech, 47,5 mln EUR w Polsce, a 12,5 mln EUR – we Francji.

Centra inżynieryjne ZF w Częstochowie i Łodzi zatrudniają łącznie ponad 700 osób i są częścią globalnej sieci badawczo-rozwojowej. Zajmują się projektowaniem, testowaniem i walidacją elektronicznych systemów bezpieczeństwa (pasywnych, jak elektroniczny moduł aktywowania poduszki powietrznej czy czujniki przyspieszenia i ciśnienia), systemami z obszaru ADAS (np. detekcja radarowo-wizyjna, moduły i komputery sterujące), układami kierowniczymi i hamulcowymi (elektryczne wspomagania kierownicy, ABS czy kontrola trakcji i stabilizacji toru jazdy). Placówka w Częstochowie powstała w 2005 r., a w Łodzi w 2017 r. ZF ma w Polsce jeszcze centra inżynieryjne w Bielsku-Białej i Wrocławiu, pracuje w nich łącznie 800 osób. W Częstochowie obok centrum B+R powstał Zakład Elektroniki ZF, w którym pracuje 200 osób i produkowane są podzespoły wspomagania jazdy, takie jak kamery. Firma ogłosiła niedawno, że go rozbuduje. W latach 2017-25 zainwestuje tam 100 mln EUR.

ZF prowadzi w Polsce działalność w siedmiu lokalizacjach, poza wymienionymi jeszcze w Czechowicach-Dziedzicach, Gliwicach i Warszawie. Oprócz centrów inżynierskich ma centra usług IT, finansowych, zakupowych i HR oraz dział obsługi posprzedażowej. Zatrudnia w naszym kraju prawie 10 tys. osób.