Zielona północ Europy

opublikowano: 26-11-2014, 00:00

Dla skandynawskich przedsiębiorców działania proekologiczne to naturalny element strategii biznesowej.

W Skandynawii panuje przekonanie, że to sektor prywatny powinien podejmować zielone inicjatywy i za nie odpowiadać. To dlatego skandynawskie firmy stale poszukują rozwiązań, dzięki którym będą mogły działać zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju.

— Takie podejście sprawia, że są one bardziej innowacyjne, zyskują przewagę konkurencyjną i mają silną pozycję na wielu rynkach, a w rankingach poświęconych zrównoważonemu rozwojowi zajmują czołowe miejsca — mówi Agnieszka Kowalcze, dyrektor Skandynawsko-Polskiej Izby Gospodarczej (SPCC).

Idea północy

Najpopularniejsze wśród Skandynawów są projekty nastawione na wdrażanie technologii energooszczędnych i redukcję emisji CO 2. W opracowaniu „CSR w obszarze energia i środowisko. Doświadczenia firm skandynawskich” przygotowanym przez SPCC zaprezentowano przykładowe inicjatywy podejmowane przez przedsiębiorców z Północy.

— Skandynawska sieć hoteli Radisson Blu w Polsce zmniejszyła o 25 proc. zużycie energii elektrycznej. Systematycznie ogranicza też ilość produkowanych odpadów i emisję CO 2. Natomiast fińska firma energetyczna Fortum w częstochowskiej elektrociepłowni prowadzi badania nad produkcją adsorpcyjnego chłodu sieciowego. Mają one odpowiedzieć, czy tego typu instalacje mogą być konkurencyjne w stosunku do tradycyjnych urządzeń chłodniczych zasilanych energią elektryczną — tłumaczy Agnieszka Kowalcze.

W zielone inicjatywy aktywnie angażuje się także szwedzka Stena Recycling. Firma wybudowała w Warszawie pierwszą stację recyclingu, która przetwarza kilkaset ton surowców wtórnych rocznie, natomiast szwedzka firma odzieżowa H&Mzainicjowała program Garment Collecting, w ramach którego prowadzi zbiórkę odzieży we wszystkich swoich polskich sklepach. Zebrana odzież jest przetwarzana i udostępniana do ponownego wykorzystania.

Ciekawą zieloną strategię realizuje także szwedzka Ikea, która oferuje klientom wiele rozwiązań wspierających ekologiczny tryb życia, np. pojemniki do sortowania odpadów kuchennych, energooszczędne oświetlenie LED czy żywność organiczną. Te same zasady firma przekłada na życie biurowe.

— Organizowaliśmy już konkursy o ekologicznej kuchni i urządzaniu mieszkania, zbiórki odpadów, wspólne akcje wolontariatu czy zmiany domowego oświetlenia. W końcu ekologia jest dobra dla ludzi — mamy satysfakcję, gdy pracownicy przyprowadzają swoje dzieci na nasze eko-lekcje — mówi Katarzyna Dulko-Gaszyna, menedżer w Ikea Retail Polska.

Buduj z głową

Szczególnie aktywnie w ekologiczne przedsięwzięcia angażują się skandynawskie przedsiębiorstwa budowlane.

— W naszych inwestycjach stosujemy przyjazne środowisku rozwiązania, a produkowane odpady potrafimy odzyskiwać na poziomie 95 proc. W czasie budowy ograniczamy emisję CO 2 m.in. dzięki stosowaniu materiałów regionalnych, których nie musimy dowozić z daleka. Staramy się też dzielić naszą wiedzą. W Warszawie pokazaliśmy, że można przystosować biura w Pałacu Kultury i Nauki do certyfikacji LEED. Wiemy, że nawet w tak wiekowych budynkach jest możliwe polepszenie warunków pracy oraz oszczędność — m.in. zużycia wody na poziomie 44 proc. — tłumaczy Katarzyna Zawodna, prezes Skanska Property Poland.

System sortowania i odzysku surowców wdrożyła też Vastint Poland (dawne SwedeCenter). Jego celem jest przynajmniej 75-procentowy odzysk surowców z odpadów powstających na terenie budowy.

— Instalujemy rolety zewnętrzne podłączone do systemu sterowania budynków, których zadaniem jest odbijanie promieni słonecznych i w konsekwencji redukcja kosztów chłodzenia budynków. Instalujemy też energooszczędne oświetlenie z systemem sterowania oraz czujkami ruchu, detektorami akustycznymi i programatorami czasu, wyłączającymi zbędne oświetlenie na powierzchniach wspólnych. Poza tym, stosujemy armaturę, pozwalającą na oszczędne gospodarowanie wodą w budynkach — wymienia Roger Andersson, dyrektor zarządzający Vastint Poland. Skandynawscy inwestorzy prowadzą też kampanie edukacyjne i kampanie, które mają na celu podniesienie świadomości klientów i społeczności lokalnych.

— Szwedzka firma Electrolux stworzyła np. 6 unikalnych odkurzaczy z przetworzonego w 100 proc. plastiku wyłowionego z mórz, w tym jeden z plastikowych śmieci zebranych w Bałtyku. 11 mln osób poinformowano o roli recyklingu i znaczeniu świadomych decyzji dotyczących zakupów podczas tej kampanii — opowiada Agnieszka Kowalcze. Kampanię „Posadź drzewo dobrym zakupem” zainicjował natomiast szwedzki Tetra Pak. W ramach inicjatywy posadzono około 600 tys. drzew na terenach parków narodowych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Gołasa

Polecane