Zielona gospodarka - Edycja VI

Zielona gospodarka, czyli jaka? Niskoemisyjna? Oszczędzająca zasoby naturalne? Zrównoważona? Stosująca się do zasady neutralności klimatycznej? Pojęcie to można rozumieć na wiele sposobów i na wiele sposobów realizować. Polskie przedsiębiorstwa robią to podejmując działania od edukacji pracowników do inwestowania w zautomatyzowane taśmy produkcyjne. Od oszczędzania wody w procesie produkcji po wybieranie energooszczędnych technologii w biurach. Niektóre weszły w zieloną branżę odpowiadając na najnowsze trendy konsumenckie i oczekiwania klientów. Inne stawiają na innowacje. Ile sektorów – a właściwie ile firm - tyle odpowiedzi.

6 edycję naszego redakcyjnego projektu Zielona gospodarka otwieramy w momencie, w którym trudno przewidzieć kierunek, w jakim pójdą rozwiązania prawne służące ekologii. Przyspieszenie zmiany klimatycznych nie budzi wątpliwości. Polska Akademia Nauk wydała niedawno komunikat, w którym zaleca zintensyfikowanie działań, które mogą ten proces nieco zwolnić. Wśród nich jest przyjęcie kalendarza prowadzącego do zaprzestania korzystania z paliw kopalnych do końca 2040 r., podjęcie działań prowadzącego do osiągnięcia międzynarodowego konsensusu w kwestii czystej energii czy zwiększenie edukacji ekologicznej. Naukowcy podkreślają, że należy podjąć także działania adaptacyjne, bo na cofnięcie niektórych zmian jest już za późno.

Jednak cel nadrzędny – osiągnięcie neutralności klimatycznej i dzięki temu zatrzymanie niekorzystnych zmian – bywa przysłonięty ścierającymi się celami różnych grup interesów. Przykład? Plany wprowadzenia Zielonego Ładu spowodowały protesty w całej Europie, a Unia Europejska zaczyna wycofywać się z niektórych wymogów. Z drugiej strony mamy jednak regulacje dla biznesu, które będą obejmowały coraz szersze grupy przedsiębiorstw. W tym roku zaczyna np. obowiązywać dyrektywa o sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (tzw. CSRD). Stawia ona przed firmami (na razie największymi i publicznymi) nowe wyzwania w zakresie raportowania ESG. Wiele przedsiębiorstw już teraz postrzega jednak ESG nie tylko jako obowiązek, z którego muszą się wywiązać, ale także jako szansę na realne działanie zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju oraz strategię działania, która pomoże im się wyróżnić na tle konkurencji czy zdobyć zaufanie kontrahentów i klientów.

Temat jest – nomen omen – gorący. Dlatego kolejny raz wraz z naszymi doświadczonymi dziennikarzami oddamy nasze łamy ekspertom, praktykom i menedżerom, którzy podzielą się swoją wizją i wiedzą na temat tego, jak łączyć dążenie do rozwoju gospodarczego z poszanowaniem dla środowiska.

Zieloną gospodarkę wspierają

Organizator

Puls Biznesu

Patron honorowy

Ministerstwo Klimatu i Środowiska

Partnerzy

Ewa Januczkowic-Cichosz
Rafał Hummel
Jerzy Godek
Sławomir Płonka
Michał Białas