Zielona gospodarka - Edycja II

Zielona gospodarka, czyli jaka? Niskoemisyjna? Oszczędzająca zasoby naturalne? Zrównoważona? Stosująca się do zasady neutralności klimatycznej? Pojęcie to można rozumieć na wiele sposobów i na wiele sposobów realizować. Polskie przedsiębiorstwa robią to podejmując działania od edukacji pracowników do inwestowania w zautomatyzowane taśmy produkcyjne. Od oszczędzania wody w procesie produkcji po wybieranie energooszczędnych technologii w biurach. Niektóre weszły w zieloną branżę odpowiadając na najnowsze trendy konsumenckie i oczekiwania klientów. Inne stawiają na innowacje. Ile sektorów – a właściwie ile firm - tyle odpowiedzi.

W pierwszej edycji projektu Zielona gospodarka szukaliśmy odpowiedzi na pytanie -  czy można uznać, że polskie przedsiębiorstwa są ekologiczne? Okazało się, że wiele z nich stawia sobie odpowiedzialność za środowisko jako swój główny cel. I nawet jeżeli nie wszyscy zdają egzamin z ekologii na szóstkę, to przynajmniej starają się zasłużyć na najwyższą ocenę. Motywacją bywa autentyczna troska o klimat, kwestie finansowe, przepisy Unii Europejskiej, a często także wizerunek i oczekiwania klientów.

Kolejna edycja Zielonej gospodarki zaczyna się po roku od początku pandemii koronawirusa. To sprawiło, że wiele firm musiało zwolnić tempo, choć inne przeszły przez kryzys suchą stopą. Czy zielone inwestycje będą dla przedsiębiorstw priorytetem? To właśnie będziemy chcieli sprawdzić w najnowszej odsłonie redakcyjnego projektu.

Spodziewamy się, że dla wielu nadal będą. Po pierwsze dlatego, że jak stwierdzili uczestnicy naszych debat w pierwszej edycji, wkrótce firmy, które nie będą inwestować w ekologię, nie będą miały czego szukać na rynku. Po drugie dlatego, że zielony kurs zaostrza Unia Europejska, a w ślad za nią pójdzie Polska – jeszcze w tym roku powinny wejść w życie nowe przepisy dotyczące m.in. nowych obowiązków związanych z recyklingiem. Nadal będziemy kibicować polskim firmom i opisywać, jak radzą sobie z zielonymi wyzwaniami. Projekt zakończymy kilkoma debatami i – podobnie jak w ubiegłym roku – raportem podsumowującym projekt. Mamy nadzieję, że pomoże to biznesowi zrobić kolejny krok ku bardziej Zielonej gospodarce.

Jakie tematy poruszymy w 2. edycji projektu Zielona gospodarka w "Pulsie Biznesu"?

26 kwietnia - Energetyka (prawie) bez węgla

10 maja - Recykling w nowym wydaniu

17 maja - Jak ograniczyć swój ślad węglowy

24 maja - Domy i biura bliższe naturze

31 maja - Ekologiczne wybory

Organizator

Puls Biznesu

Patron honorowy

Ministerstwo Klimatu i Środowiska Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii
Santander Bank Polska - Michał Gajewski
PGNiG - Paweł Majewski
Panattoni - Robert Dobrzyński
Żabka - Anna Grabowska
Energa - Dominik Wadecki
LPP - Przemysław Lutkiewicz
Veolia - Frederic Faroche
Electrolux - Krzysztof Kudlek
PKP Intercity - Tomasz Gontarz
Bank BNP Paribas - Jarosław Rot
Saint-Gobain - Joanna Czynsz-Piechowiak
VELUX Polska - Jacek Siwiński
Unihouse SA - Roman Jakubowski
BASF Polska - Katarzyna Byczkowska