Zielona gospodarka - Edycja IV

Zielona gospodarka, czyli jaka? Niskoemisyjna? Oszczędzająca zasoby naturalne? Zrównoważona? Stosująca się do zasady neutralności klimatycznej? Pojęcie to można rozumieć na wiele sposobów i na wiele sposobów realizować. Polskie przedsiębiorstwa robią to podejmując działania od edukacji pracowników do inwestowania w zautomatyzowane taśmy produkcyjne. Od oszczędzania wody w procesie produkcji po wybieranie energooszczędnych technologii w biurach. Niektóre weszły w zieloną branżę odpowiadając na najnowsze trendy konsumenckie i oczekiwania klientów. Inne stawiają na innowacje. Ile sektorów – a właściwie ile firm - tyle odpowiedzi.

W pierwszej edycji projektu Zielona gospodarka szukaliśmy odpowiedzi na pytanie -  czy można uznać, że polskie przedsiębiorstwa są ekologiczne. Okazało się, że wiele z nich stawia sobie odpowiedzialność za środowisko jako swój główny cel. I nawet jeżeli nie wszyscy zdają egzamin z ekologii na szóstkę, to przynajmniej starają się zasłużyć na najwyższą ocenę. Motywacją bywa autentyczna troska o klimat, kwestie finansowe, przepisy Unii Europejskiej, a często także wizerunek i oczekiwania klientów.

Druga edycja Zielonej gospodarki zaczęła się po roku od początku pandemii koronawirusa. To sprawiło, że wiele firm musiało zwolnić tempo. Czy zielone inwestycje byly w tym trudnym dla przedsiębiorstw okresie priorytetem? To właśnie sprawdzaliśmy w tej odsłonie redakcyjnego projektu.

Z trzecią edycją wystartowaliśmy w przededniu szczytu COP26 i niedługo po publikacji nowego raportu Międzyrządowego Panelu ds. Zmian Klimatu przy Organizacji Narodów Zjednoczonych (IPCC). Po przestudiowaniu tysięcy badań naukowych autorzy nie mają wątpliwości — to człowiek przyczynił się do zmian klimatycznych. Część z nich jest nieodwracalnych. Jeśli chcemy uniknąć dalszego podnoszenia się temperatury, musimy podjąć konkretne działania zmierzające do poważnej redukcji emisji dwutlenku węgla i innych gazów cieplarnianych. 

Czwartą edycję redakcyjnego projektu „Pulsu Biznesu” nieprzypadkowo rozpoczynamy w Dzień Ziemi. Jego hasło w tym roku brzmi: „Inwestujmy w naszą planetę”. Podobny wydźwięk ma opublikowany na początku kwietnia przez Międzyrządowy Zespół ds. Zmian Klimatu (IPCC) kolejny raport dotyczący zmniejszania wpływu działań ludzkości na klimat. „Mamy niezbite dowody, że czas na działania jest teraz. Do 2030 r. możemy obniżyć emisje o połowę” — wskazują naukowcy. Podkreślają, że ludzkość stoi na rozstaju dróg, ale już ma niezbędne narzędzia i know-how, by powstrzymać ocieplenie klimatu. Aby to osiągnąć, niezbędne są technologie, infrastruktura, odpowiednia polityka, które zmienią sposób działania biznesu, planowania miast, podróży, a na końcu wpłyną także na styl życia ludzi. 

Krytyczne dla tego procesu będą najbliższe lata. Wiele przedsiębiorstw już zdaje sobie z tego sprawę. Jak realizują proklimatyczne strategie? Jakie wyzwania napotykają na tej drodze? Jak finansują środowiskowe inwestycje? Zapraszamy do lektury w kolejnych tygodniach.

We wcześniejszych edycjach Zielonej gospodarki uczestnicy debat podkreślali, że zielona droga Polski będzie wyboista, bo nasza gospodarka w dużym stopniu opiera się na węglu. Nie oznacza to jednak, że firmy nie widzą potrzeby ustalania własnych celów i strategii zrównoważonego rozwoju, często bardzo ambitnych. Przeciwnie — nie czekają na unijne wytyczne zawarte w pakiecie Fit for 55. Wdrażają innowacje, przestawiają się na odnawialne źródła energii, redukują ślad środowiskowy, edukują klientów i kontrahentów. Zaprosiliśmy je, by na naszych łamach wymieniły się doświadczeniami i wiedzą. Lepszego czasu na to być nie może.

Nadal będziemy kibicować polskim firmom i opisywać, jak radzą sobie z zielonymi wyzwaniami. Projekt zakończymy kilkoma debatami i – podobnie jak w ubiegłym roku – raportem podsumowującym projekt. Mamy nadzieję, że pomoże to biznesowi zrobić kolejny krok ku bardziej Zielonej gospodarce.

Partnerami honorowymi Zielonej gospodarki są Ministerstwo Infrastruktury, Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz Ministerstwo Rozwoju i Technologii. 

W 4. edycji projektu Zielona gospodarka w "Pulsie Biznesu" napiszemy:

27 kwietnia - o miastach przyszłości

4 maja - o tym, po co liczyć ślad węglowy

11 maja - o technologiach w służbie ekologii

25 maja - o niezależności energetycznej

1 czerwca - o białęj księdze elektromobilności

15 czerwca - o ESG

Zieloną gospodarkę wspierają

Organizator

Puls Biznesu

Patroni honorowi

Ministerstwo infrastruktury Ministerstwo Klimatu i Środowiska Ministerstwo Rozwoju i Technologii
Panattoni - Emilia Dębowska
Orlen - Daniel Obajtek
Santander - Michał Gajewski
PZU - Dorota Macieja
LPP - Aleksandra Pawelec
CMS - Andrzej Pośniak
JSW - Tomasz Cudny
Żabka - Rafał Rudzki
ING - Ewa Łuniewska
7r - Tomasz Lubowiecki
Veolia - Krzysztof Zamsz
Saint-Gobain - Henryk Kwapisz
BOŚ - Wojciech Hann
Raben - Ewald Raben
Logicor - Michał Ptaszyński
Velux - Jacek Siwiński
EDP - Ireneusz Kulka