Złamać schematy i odnieść sukces

aktualizacja: 26-10-2017, 22:18

Rozwijaj biznes z najlepszymi Robienie rzeczy niezwykłych wymaga nieszablonowego myślenia, zwłaszcza w biznesie

W biznesie, szczególnie prowadzonym na szeroką skalę, konieczne jest unikanie skostniałych reguł, często niedostosowanych do aktualnych potrzeb przedsiębiorstwa. Nie służą one ani organizacji, ani pracownikom. Problem przestarzałych schematów działania występuje zazwyczaj w firmach, które działają na rynku od lat. Jednak tak naprawdę każdy może wpaść w ich pułapkę. Zdaniem Ilony Weiss, prezes ABC Data, wszędzie tam, gdzie latami pracuje się w podobny sposób, wkrada się pewne niebezpieczeństwo. Chodzi o schematy, którym wszyscy ulegamy. Początkowo wcale nie wyglądają one groźnie, przynoszą nawet pewne korzyści — w krótkiej perspektywie ułatwiają przecież pracę i skracają proces decyzyjny.

Zobacz więcej

SZUKANIE PUNKTÓW STYCZNYCH: Zawsze przed ważnym spotkaniem sprawdzam dane rynkowe, raporty giełdowe i analizuję punkty, które znajdują się w jego agendzie. Zastanawiam się również, jakie tematy warto dodatkowo poruszyć w rozmowie — mówi Ilona Weiss, prezes ABC Data. Fot. Marek Wiśniewski

— Jednak prawie zawsze nadchodzi dzień, kiedy z pozoru niewinny, wygodny schemat staje się przeszkodą dla dalszego rozwoju firmy. Działania, które często powtarzamy, postrzegamy jako bezpieczne i skuteczne, choć daleko im do przełomowych czy innowacyjnych rozwiązań — wyjaśnia Ilona Weiss. W naturze większości ludzi, także tych, którzy pełnią role zarządcze, jest chęć unikania ryzyka. W ten sposób, często nieświadomie, przedsiębiorcy tworzą pułapkę komfortu. Uważają, że skoro dotychczas stosowane rozwiązania były mniej lub bardziej skuteczne, to nie ma powodu, aby je zmieniać. Myślenie schematami zdarza się w każdej organizacji, choć oczywiście nie zawsze w tych samych dziedzinach. Narażeni są na nie wszyscy pracownicy, na różnych szczeblach struktury organizacyjnej.

— Każda spółka może stać się wdzięcznym ekosystemem dla różnego typu stereotypów. Ważne, by umieć je zidentyfikować i pokonać ograniczenia. W dużej mierze wyjście poza utarte schematy i wskazanie nowego kierunku czy rozwiązań jest właśnie rolą zarządzającego — zauważa Ilona Weiss.

Odważne decyzje

Będąc pracownikiem danej organizacji przez wiele lat, bardzo trudno jest przełamać bariery i wyjść poza wypracowane ramy działania. Jednak w 2014 r. Ilona Weiss podjęła się wyzwania, obejmując funkcję prezesa firmy dystrybuującej sprzęt IT i elektronikę użytkową, przechodząc z zajmowanego wcześniej stanowiska wiceprezesa ds. finansowych. Opracowując nowy plan, przyjrzała się starym strategiom i przeanalizowała każdy element dotychczasowego funkcjonowania przedsiębiorstwa. — Aby odnieść sukces, potrzebowaliśmy spojrzenia na naszą organizację z innej perspektywy. Przestaliśmy więc zastanawiać się, gdzie na świecie jest miejsce naszej firmy. Zaczęliśmy myśleć, gdzie jest świat, co robią globalni gracze i co ABC Data musi zrobić, żeby wejść do tej gry na równorzędnych zasadach — wspomina Ilona Weiss. Zmiana optyki postrzegania firmy i obowiązujących w niej schematów biznesowych jest dla lidera dużym wyzwaniem. Nie można jednak zapominać o zespole, który jest najważniejszy podczas realizacji nowej wizji przedsiębiorstwa. Trzeba zastanowić się, jak wypracować nową postawę wśród współpracowników. Jak sprawić, żeby sami poczuli chęć zmiany, a nie tylko wdrożyli odgórnie narzucony model, z którym się zupełnie nie utożsamiają? Szczególnie gdy — jak w przypadku ABC Data — schematy te są głęboko zakorzenione? — Aby to osiągnąć, wystarczy pokazać wszystkim pracownikom, gdzie są w łańcuchu wartości organizacji i dlaczego są ważni w całym procesie biznesowym. Wraz z ustaleniem ról, jakie pełnią poszczególne zespoły i konkretni pracownicy, znikają wewnętrzne podziały w firmie. Zdefiniowanie i przydzielenie ról w zespole jest niezbędne, jeśli ma on skutecznie realizować określone cele. W efekcie wzrasta nie tylko zaangażowanie i motywacja pracowników, ale również jakość świadczonych usług — zaznacza Ilona Weiss.

Asy radzą

„Rozwijaj biznes z najlepszymi” to organizowana cyklicznie przez „PB” konferencja, podczas której najlepsi polscy menedżerowie dzielą się doświadczeniami z jej uczestnikami. W najnowszej — piątej — edycji zadania tego podjęli się: Ilona Weiss, prezes ABC Data, Krzysztof Domarecki, założyciel Grupy Selena, Tomasz Domogała, właściciel firmy inwestycyjnej TDJ, i dr Maciej Wieczorek, założyciel firmy Celon Pharma. Dziś publikujemy materiał opracowany na podstawie wystąpienia Ilony Weiss, a w kolejnych tygodniach przedstawimy najważniejsze tezywystąpień pozostałych ekspertów.

Nowa wizja, nowe zespoły i ich role powinny być oczywiście umiejętnie zakomunikowane. Ważna w zespołowej pracy jest również zgoda na realizowanie obranej strategii. Podczas spotkań jest czas na konstruktywne dyskusje, a kiedy decyzja zapadnie — jednogłośne wcielanie jej w życie. Bardzo ważne jest więc kanalizowanie tematów i podkreślanie, że w działaniu powinniśmy być jednością.

Konstruktywny dialog

Zmianę w organizacji trzeba nie tylko dobrze zaplanować, ale także odpowiednio ją przekazać pozostałym współpracownikom. Trudno wyobrazić sobie lepszy sposób komunikacji niż bezpośrednie spotkania. Są one niezwykle cenne w biznesie, ponieważ umożliwiają poznanie wzajemnych oczekiwań i pozwalają wyjaśnić wszystkie istotne kwestie, np. dotyczące zakresu przyszłej współpracy. Co zrobić, żeby jak najlepiej wykorzystać spotkania ze strategicznymi partnerami? Zdaniem prezes ABC Data, trzeba się do każdego z nich odpowiednio przygotować i z wyprzedzeniem przeanalizować potencjalne działania i scenariusze współpracy. — Zawsze przed ważnym spotkaniem sprawdzam dane rynkowe, raporty giełdowe i analizuję punkty, które znajdują się w jego agendzie. Zastanawiam się również, jakie tematy warto dodatkowo poruszyć w rozmowie — radzi Ilona Weiss. Dobre przygotowanie nie tylko pomaga biznesowo, lecz także zdecydowanie zwiększa komfort rozmowy. — Zamiast stresu czuję ekscytację nowymi możliwościami i wierzę, że to czyni mnie dobrym partnerem do rozmowy. Takim, z którym chce się współpracować i wspólnie osiągać wyznaczone cele. Przygotowanie ułatwia też znalezienie wspólnego języka i opracowanie koszyka korzyści dla obu stron — dodaje prezes ABC Data.

Zamiast muru zbuduj most

Dobrze „skonstruowany” dialog to jeden ze sposobów, jakie prezes ABC Data poleca do budowania biznesowych relacji. Drugim jest wykorzystywanie tajników psychologii biznesu.

— W nawiązywaniu dobrej relacji często wykorzystuję metodę, którą w psychologii nazywa się mostem. Łączy on dwie osoby i jest tym skuteczniejszy, im jest węższy. Np. gdy spotkam kogoś, kto gra na fortepianie, to ze względu na wspólne zainteresowania łatwiej będzie nam nawiązać dialog — podpowiada prezes ABC Data. Metoda jest na tyle skuteczna, że warto poświęcić swój czas i włożyć nieco wysiłku w poznanie kultury i zwyczajów potencjalnego partnera, szczególnie jeżeli pochodzi z zagranicy.

— To nie tylko bardzo ułatwia zbudowanie relacji, ale chroni nas również przed popełnieniem faux pas. Wierzę, że z każdym można nawiązać dobrą relację biznesową, wystarczy chcieć lepiej zrozumieć swojego rozmówcę — zdradza Ilona Weiss. Prezes ABC Data wie, o czym mówi. Przygotowując się do ubiegłorocznych rozmów z Xiaomi, przeczytała kilka książek i przewodników oraz osobiście poznawała kulturę i historię chińskiego producenta podczas miesięcznej rodzinnej podróży po Państwie Środka. Wysiłek się opłacił — ABC Data została pierwszym oficjalnym dystrybutorem produktów tej marki w Unii Europejskiej. Dzisiaj może się pochwalić pozycją lidera wśród dostawców Xiaomi w Polsce i na Litwie, a także tytułem Złotego Partnera Xiaomi. Nagroda przyznawana jest firmom, które najbardziej aktywnie wspierają tego producenta w rozwijaniu biznesu. Przykład ABC Data pokazuje, że łamanie schematów, odważne decyzje biznesowe oraz budowanie wartościowych relacji sprzyja zarówno rozwijaniu działalności w kraju, jak i w osiągnięciu globalnego sukcesu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Patrycja Łuszczyk

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Złamać schematy i odnieść sukces