Europejskie firmy tracą miliardy z powodu złego zarządzania procesami fuzji i przejęć.
Europejskie firmy tracą miliardy z powodu złego zarządzania procesami fuzji i przejęć.
Europejskie firmy tracą miliardy z powodu złego zarządzania procesami fuzji i przejęć.
Europejskie firmy tracą miliardy z powodu złego zarządzania procesami fuzji i przejęć.
Firma doradcza Hewitt Associates przeprowadziła badanie "Fuzje i przejęcia" w 96 międzynarodowych przedsiębiorstwach, w tym 40 europejskich. Pytała o skuteczność fuzji i przejęć na etapie realizacji transakcji i późniejszej integracji. Okazało się, że aż 83 proc. europejskich firm nie zdołało osiągnąć celów stawianych przed transakcją. Jako główne powody niepowodzeń 92 proc. wszystkich badanych przedsiębiorstw wskazuje na sprawy związane z ludźmi, w tym dopasowanie kultury organizacyjnej, utratę kluczowych pracowników i przywództwo.
Szacuje się, że niewłaściwe zarządzanie ludźmi może obniżyć zakładane korzyści z transakcji fuzji lub przejęcia o 6-13 proc. Analizy Hewitt wskazują, że europejskie firmy, które wzięły udział w badaniu, mogły stracić przez ostatnie dwa lata około 12 mld euro wyłącznie z powodu niewłaściwego zarządzania ludźmi w procesie fuzji i przejęć. Poza tym tylko 7 proc. europejskich firm regularnie angażuje dział HR w negocjowanie warunków transakcji (średnia światowa to 36 proc.), 24 proc. angażuje ten dział do projektowania sekcji dotyczących pracowników przy transakcjach (na świecie — 43 proc.), a 45 proc. angażuje dział HR w fazę planowania integracji (na świecie 73 proc.).
— Firmy nie mogą sobie pozwolić na zignorowanie czynnika ludzkiego podczas realizacji transakcji. Choć są świadome jego wagi, wciąż go ignorują, co kosztuje je miliony i ogranicza możliwość osiągnięcia sukcesów na długo przed zamknięciem transakcji — twierdzi Stephan Vamos, dyrektor działu transformacji biznesowej Hewitt Associates na Europę
Podpis: DCZ