Zleć obsługę kadr i płac

  • Dorota Czerwińska
opublikowano: 21-01-2013, 00:00

Im bardziej pogarsza się sytuacja gospodarcza, tym częściej przedsiębiorcy korzystają z tej usługi

Od wielu lat zainteresowanie outsourcingiem systematycznie rośnie.

— Według badań Instytutu Outsourcingu, polski rynek tych usług jest obecnie wart około 4 miliardy złotych. Firmy szacują, że tendencja wzrostowa będzie się utrzymywała w kolejnych latach. Można oczekiwać, że wzrost przychodów polskich firm outsourcingowych może sięgnąć 20-35 proc., choć ostateczne wyniki będą uzależnione od globalnej sytuacji finansowej i kondycji polskiej gospodarki — mówi Monika Hernecka, dyrektor operacyjny Pay Center (Grupa Futurea). Na dodatek ten sektor szybciej rośnie w kryzysie, bo — jak twierdzą eksperci — daje innym rozwiązania na czas gospodarczego spowolnienia.

— Można nawet zaryzykować stwierdzenie, że wzrost skłonności do korzystania z outsourcingu jest proporcjonalny do pogarszania sytuacji gospodarczej — dodaje Monika Hernecka.

Kadry i płace poza firmą

Coraz popularniejsze staje się zlecanie na zewnątrz obsługi kadr i płac. Dlaczego?

— W ten sposób firmy obniżają koszty działalności, bo zmniejszają liczbę etatów. Bardzo ważna jest profesjonalizacja działań, które w przypadku payrollu decydują o bezpieczeństwie zarządzania funduszem płac. Przedsiębiorstwo nie musi też inwestować w nowoczesne systemy technologiczne związane z outsouringowaną działalnością, bo robi to usługodawca — mówi Monika Nowecka, partner i wiceprezes Mazars Polska.

Zaletą outsourcingu kadrowo— płacowego jest przeniesienie odpowiedzialności wobec instytucji publiczno— prawnych (Urząd Skarbowy, ZUS) na zewnętrznego dostawcę. — Dochodzi do tego zachowanie poufności wynagrodzeń w firmie, zapewnienie szybkiego dostosowania się do zmieniających się przepisów i brak konieczności ponoszenia kosztów szkolenia własnych pracowników z tych tematów — dodaje Monika Hernecka.

Firma nie jest zaskakiwana dodatkowymi kosztami nawet w przypadku takich usług jak: wystawianie PIT rocznych, wszelkiego typu zaświadczeń dla pracowników, raportów i analiz na potrzeby zestawień statystycznych.

— Za wyborem outsourcingu przemawia możliwość skoncentrowania się na podstawowej działalności i minimalizacja ryzyka błędów związanych z terminowością, rzetelnością, znajomością zagadnień prawnych, administracyjnych, organizacyjnych i technologicznych — tłumaczy Monika Hernecka.

Ryzyko można prawie całkowicie wyeliminować, oczywiście przy założeniu, że wybór padnie na właściwego dostawcę usług. Firma oddaje na zewnątrz na przykład obsługę kadr i płac, ale nadal utrzymuje nad nimi pełną kontrolę. Usługodawcę i usługobiorcę łączy umowa zawarta na z góry ustalonych zasadach, dlatego zlecający w pełni kontroluje swoje wydatki.

Wybierz dobrze

Jak wybrać dostawcę takich usług? Jeśli będzie to firma outsourcingowa z wyrobioną marką i doświadczeniem, mamy większe szanse, że nie dotknie nas brak jej stabilności na przykład z powodu dużej rotacji personelu. Warto też sprawdzić polisę ubezpieczeniową na wypadek, gdyby firma outsourcingowa popełniła błąd. Dobrze też poznać listę jej klientów i poznać ich referencje. Zwracajmy także uwagę na system, jakim posługuje się usługodawca, certyfikaty i procedury. Ale kluczem do sukcesu jest dobrze wynegocjowana umowa na usługi outsourcingowe z jasno określonym zakresem realizowanych prac i precyzyjnie przypisanym odpłatnościom za nie.

Monika Nowecka ostrzega, że jeśli dobór usługodawcy przebiega zbyt łatwo bez szczegółowej analizy potrzeb zlecającego i możliwości outsoucera, to mamy do czynności z firmą, która ogranicza ofertę do obsługi taśmowej, niedostosowanej do oczekiwań klienta i wbrew pozorom drogiej ze względu na przyszłe koszty związane z niskim poziomem usług.

— Warto się też zorientować, czy firma outsourcingowa obsługuje przedsiębiorstwa o profilu podobnym do profilu zlecającego, bo doświadczenie w branży klienta podnosi atuty dostawcy usług, który w ten sposób lepiej rozumie jego biznes — podkreśla Monika Nowecka.

W jaki sposób wyceniane są usługi kadrowo—płacowe? Koszt naliczania wynagrodzeń i prowadzenia kadr wynosi od 15 do kilkudziesięciu złotych za osobę w zależności od zakresu usług i liczby zatrudnionych. Liczba zatrudnionych nie wpływa na cenę usług, gdy w grę wchodzi opracowywanie regulaminów, realizowanie przelewów, przygotowywanie umów o pracę — tu obowiązuje honorarium godzinowe lub ryczałtowe.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Czerwińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu