Złote Spinacze 2025: projekty, które budują standardy Public Relations

opublikowano: 2025-12-16 13:55

23. edycja konkursu Złote Spinacze, organizowanego przez Związek Firm Public Relations, potwierdziła rosnącą rolę komunikacji społecznej w strategiach PR firm i instytucji. Jury przyznało łącznie 97 nagród – 20 Złotych, 42 Srebrne oraz 35 Brązowych Spinaczy – a także cztery wyróżnienia specjalne: Gwiazdę PR, Kryształowy Spinacz, Tytanowy Spinacz oraz nagrodę redakcji „Rzeczpospolitej” i portalu rp.pl.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

W uroczystej gali, która odbyła się 8 grudnia w warszawskim hotelu Hilton, uczestniczyło ponad 450 przedstawicieli środowiska PR, biznesu oraz instytucji publicznych. Wyniki tegorocznej edycji jednoznacznie wskazują na rosnące zainteresowanie projektami, które łączą komunikację z tematami społecznymi, zdrowotnymi i edukacyjnymi.

Istotnym akcentem tegorocznej gali było zaangażowanie przedstawicieli kluczowych mediów gospodarczych. Nagrodę w kategorii „Media Relations” wręczyła Anna Więckowska, Chief Marketing Officer Bonnier Business Polska, wydawcy „Pulsu Biznesu”, co dodatkowo podkreśliło znaczenie tej kategorii z perspektywy rynku komunikacji biznesowej. Statuetkę otrzymała Fundacja DKMS oraz Agencja M&CC za projekt „Strażak na szlaku. 5 lat ratowania życia.”

Wśród "złotych" kampanii znalazły się także inicjatywy odnoszące się do tematów społecznych, relacji międzyludzkich, spraw pracowniczych oraz udanych realizacji, które miały swoją światową premierę:

▪️ „Nie być w zawieszeniu. Pracuj.pl uwalnia 40 mln aplikacji” autorstwa Pracuj.pl,

▪️ „Szybko, wszyscy razem - walczymy z powodzią!” autorstwa K+ Group i Kolei Dolnośląskich oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego,

▪️ „Biedańsk. Raport o biedzie Szlachetnej Paczki 2024” autorstwa Stowarzyszenia WIOSNA, Hand Made Agencja Reklamowa,

▪️ „Dzieciństwo bez przemocy mocą na całe życie” autorstwa K+Group i Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę,

▪️ „Akcja RELacja HejTY Reaguj!” autorstwa Agencji Eventowej TT Age,

▪️ „Kampania 12/15” autorstwa SEC Newgate CEE oraz VML Poland,

▪️ „Kampania edukacyjna Wear Your Story” autorstwa Lighthouse i LPP,

▪️ „Start w dorosłość: drugiej szansy nie będzie” autorstwa Fundacji Dobrych Inicjatyw,

▪️ „Przyjaźń od kuchni” autorstwa 24/7Communication, McDonald’s Polska, DDB Warszawa, Dentsu Creative i OMD,

▪️ „Lloret de Mar – premiera gry EA SPORTS FC 25 w Polsce” autorstwa MSL i Electronic Arts,

▪️ „Od niszy do mainstreamu – cyberbezpieczeństwo OT” autorstwa 24/7Communication, EY Polska,

▪️ „Unikalny program od Nationale-Nederlanden zmienia reguły gry” autorstwa K+Group, Nationale-Nederlanden i BlueCloud,

▪️ „Fabryki różnorodności Mondelez – kultura realnej zmiany” autorstwa Publicis Consultants, Mondelez Polska,

▪️ „Rany pod kontrolą – walka o lepsze życie pacjentów z ranami!” autorstwa PRCN,

▪️ „Kampania PR IKEA: Hej, pobudka! Czas na sen dobry” autorstwa Garden of Words, Group, IKEA Retail,

▪️ „Airbus partnerem nowego etapu rozwoju floty PLL LOT” autorstwa Polskich Linii Lotniczych LOT,

▪️ „Wrzuć do kosza i te okazy!” autorstwa Lasów Państwowych,

▪️ „Gdzie jest tron” autorstwa WCTron, Apollo 360 – agencja marketingowa.

Z pełną listą nagrodzonych w konkursie Złote Spinacze 2025 można zapoznać się na stronie: https://zlotespinacze.pl/nagrodzeni/nagrodzeni-2025/

Tegoroczne Złote Spinacze pokazały, że komunikacja dotycząca problemów społecznych i edukacyjnych zyskuje strategiczny wymiar biznesowy. Projekty, które łączą aspekt ESG, odpowiedzialności społecznej oraz mają realny wpływ na odbiorców, zdobywały najwyższe oceny w jury.

W tegorocznych obradach uczestniczyło 145 jurorów. Na czele grona jurorskiego stanęła przewodniczyła Marta Pokutycka-Mądrala, Dyrektorka Komunikacji oraz Rzeczniczka Prasowa, Nationale-Nederlanden.

Oprócz nagród przyznawanych w kategoriach konkursowych przez jury, uczestnicy wydarzenia poznali także laureatów nagród specjalnych. Gwiazda PR – wyróżnienie za szczególne osiągnięcia dla branży public relations, zostało przyznana Stowarzyszeniu Demagog. Po raz drugi w historii Złotych Spinaczy przyznano także Kryształowy Spinacz – nagrodę dla firmy, która przeprowadziła przetarg na usługi PR zgodnie z najwyższymi standardami branżowymi promowanymi w ramach kampanii ZFPR – „Partnerski PRzetarg”. Wyróżnienie otrzymała firma Provident Polska.

Nagrodę Tytanowy Spinacz dla „Najlepszego w konkursie” otrzymała Agencja K+ Group. Na drugim miejscu w rankingu znalazła się Agencja 24/7Communication, trzecia zaś była Agencja MSL.

Organizatorem konkursu i wydarzenia był Związek Firm Public Relations.