Czytasz dzięki

Złożona ochrona przed cyberatakiem

opublikowano: 03-12-2018, 22:00

Polisy na wypadek działań hakerów dotyczą najczęściej wycieku danych. Mogą jednak nie wystarczyć w razie szkód w majątku.

Cyberprzestępca może nie tylko zaburzyć codzienną działalność firmy, lecz także spowodować fizyczne zniszczenie urządzeń. Blokada komputerów to tylko jeden z możliwych scenariuszy. Np. celem zidentyfikowanego pod koniec zeszłego roku malware o nazwie TRITON był sabotaż systemów czuwających nad bezpieczeństwem procesów przemysłowych w sytuacjach awaryjnych. Ochrona przed takimi ryzykami jest coraz trudniejsza i złożona.

— Mając polisę od ryzyk cybernetycznych, można oczywiście liczyć na wsparcie finansowe i organizacyjne ubezpieczyciela przy identyfikacji i usunięciu szkodliwego oprogramowania z wykorzystywanych systemów i urządzeń. Jednak w razie zablokowania działalności czy w skrajnym przypadku fizycznego uszkodzenia majątku przedsiębiorstwa standardowa cyberpolisa może nie wystarczyć, bo skupia się na kwestiach związanych z ochroną danych osobowych — mówi Łukasz Zoń, prezes Stowarzyszenia Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych (SPBUiR).

Zwraca uwagę, że ubezpieczenia od żywiołów i skutków nieprzewidzianych zdarzeń — nawet w rozbudowanej formie all risk — mogą nie uwzględniać skutków działań cyberprzestępców. Zwłaszcza, jeżeli nie dojdzie do fizycznego uszkodzenia majątku firmy. Z kolei ochrona przed zagrożeniem hakerskim atakiem może nie uwzględniać wypłaty odszkodowania za zniszczenie sprzętu innego niż komputerowy. Wobec tego optymalne wydaje się posiadanie zarówno cyberpolisy, jak i tej majątkowej.

Zdaniem prezesa SPBUiR, duże koncerny w przypadku zablokowania nawet wielu urządzeń są w stanie w miarę szybko wrócić do sprawnego funkcjonowania, ale w małych i średnich firmach taki atak może mieć długotrwałe skutki.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane