Zremb chce wejść na rynek intermodalny

opublikowano: 14-03-2019, 22:00

Firma zaopatrująca m.in. Bundeswehrę opracowuje autorski model kontenera transportowego. Chce go sprzedawać nie tylko w Polsce, ale też w Rosji.

Zremb Chojnice uzyskał prawomocne postanowienie sądu o zawarciu układu z wierzycielami. Giełdowa spółka przez dwa lata realizowała program naprawczy. Teraz przygotowuje się do rozwoju działalności. W branżach, w których działa, poprawia się koniunktura i rosną zamówienia.

Zremb, którym kieruje Krzysztof Kosiorek-Sobolewski, produkuje m.in.
kontenery dla armii. Chce wejść także na rynek kontenerów mobilnych dla imprez
masowych oraz transportu .
Zobacz więcej

GAMA PRODUKTÓW:

Zremb, którym kieruje Krzysztof Kosiorek-Sobolewski, produkuje m.in. kontenery dla armii. Chce wejść także na rynek kontenerów mobilnych dla imprez masowych oraz transportu . Fot. GK

— Kilka lat temu po wzroście cen ropy załamał się rynek offshore [górnictwa morskiego i energetyki — red.], co przyczyniło się do problemów finansowych Zrembu. Klienci się jednak przyzwyczaili, zaakceptowali ceny ropy i zwiększają zamówienia na morskie konstrukcje — mówi Krzysztof Kosiorek-Sobolewski, prezes chojnickiej firmy.

Stanowią one około 30 proc. przychodów firmy.

Wojskowe i transportowe

Szef Zrembu podkreśla, że — nauczony doświadczeniem z poprzednich lat — nie będzie skupiać się wyłącznie na rynku offshore. Spółka już realizuje dostawy kontenerów dla wojska, m.in. dla Bundeswehry, i zamierza rozwijać działalność na tym rynku.

— Obecnie budujemy kontenery na podstawie projektów przekazanych nam przez klientów. Pracujemy nad własnymi, autorskimi rozwiązaniami — mówi Krzysztof Kosiorek-Sobolewski.

Zremb opracowuje projekt kontenera transportowego, który będzie mógł być wykorzystywany do przewozu towarów w transporcie intermodalnym.

— Będą to specjalistyczne kontenery, przeznaczone do przewozu towarów sypkich, które łatwo się psują, nie mogą ulec zawilgoceniu, np. pasz, nawozów czy produktów chemicznych — precyzuje prezes.

Firma chce je sprzedawać w Polsce i Rosji. Krajowe zapotrzebowanie może być spore. Przewoźnicy zaczynają właśnie ogłaszać przetargi na zakup taboru intermodalnego. Dzięki pieniądzom unijnym, przekazywanym w ramach konkursu Centrum Unijnych Projektów

Transportowych, planują zamówić 3,4 tys. wagonów i platform. Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej, podkreśla, że przewoźnicy w Europie coraz mocniej rozwijają kolejowe przewozy intermodalne. Twierdzi, że przejęcie przez kolej towarów z transportu drogowego jest uzależnione od posiadania specjalistycznych wagonów, umożliwiających przewóz na duże odległości produktów, które łatwo się psują, nie mogą zamoknąć, zamarznąć itp.

Biura na mieszkania

Chcąc rozwijać działalność, Zremb musi nie tylko wprowadzić na rynek nowe produkty, ale też pozyskiwać pracowników i starać się utrzymać tych, których zatrudnił. Współpracuje z lokalnymi władzami i szkołami, dzięki czemu co roku do ponad 200-osobowej załogi dołącza kilku absolwentów. Chojnicka spółka zatrudnia też fachowców zza wschodniej granicy, którym oferuje nie tylko pracę, ale także mieszkania w… biurowcu. Krzysztof Kosiorek- -Sobolewski informuje, że został w nim przeprowadzony remont. Dzięki restrukturyzacji ograniczono administrację, co pozwoliło zorganizować pracę administracji i projektantów na jednym piętrze. Dwa pozostałe zostały natomiast przekształcone w mieszkania, które Zremb wynajmuje pracownikom z Ukrainy. Niektórzy wprowadzili się już do nich z rodzinami. Krzysztof Kosiorek-Sobolewski ma nadzieję, że mieszkając w Chojnicach z bliskimi, zostaną w Polsce na dłużej. Obawia się jednak, że część zagranicznych fachowców skorzysta z niemieckich zachęt i wkrótce wyjedzie za Odrę. Chcąc ich zatrzymać oraz pozyskać nowych pracowników, rozważa przeniesienie części administracyjnej do jednego z budynków przemysłowych i przeznaczenie całego biurowca na mieszkania.

Intermodalny rekord

W 2018 r. przewieziono ponad 17 mln ton ładunków w transporcie intermodalnym — wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego (UTK). To rekord. — Ich masa wzrosła o ponad 15 proc. rok do roku. To doskonały wynik. Wzrost masy wszystkich towarów przewiezionych przez kolej w 2018 r. wyniósł 4 proc, czyli rynek intermodalny rozwijał się dużo szybciej — twierdzi Ignacy Góra, prezes UTK. W 2018 r. przewoźnicy kolejowi przetransportowali 1,89 mln TEU, czyli kontenerów 20-stopowych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu