ZUS wyciąga konsekwencje z awarii

Usterka dysków, która na kilka godzin odcięła klientów ZUS-u od usług elektronicznych, spotkała się z błyskawiczną reakcją zakładu.

Awaria dwóch dysków odpowiadających za obsługę stron ZUS.pl i Platformy Usług Elektronicznych odcięła w środę klientów ZUS-u od usług elektronicznych. Została zażegnana ok. godz. 14 i ZUS zaczął przywracanie usług. Z informacji „PB” wynika, że pierwszy z nośników zaczął szwankować we wtorek wieczorem. Kilka godzin później, w środę nad ranem, uszkodzeniu uległ drugi dysk pracujący w tym samym obszarze. Oba odpowiadały za e-urząd ZUS-u i stronę internetową. W środę, wspólnie z producentem macierzy, od rana trwały prace nad usunięciem awarii. Z nieoficjalnych informacji wynika, że wobec pracowników ZUS-u z centrum monitorowania uruchomiono procedurę zwolnienia dyscyplinarnego w trybie natychmiastowym, co wynika z faktu, że czas i sposób reakcji na usterkę nie spełnił oczekiwań władz zakładu.

Zobacz także

— Nie komentuję ruchów kadrowych. Mogę powiedzieć tylko, że z racji wrażliwości materii, jaką się zajmujemy, i liczby obsługiwanych klientów, nie możemy sobie pozwolić na żadne dłuższe awarie. Dlatego zespół monitorujący system musi spełniać najwyższe wymogi — mówi Wojciech Andrusiewicz, rzecznik ZUS-u.

Awaria nie miała wpływu na obsługę klientów w placówkach. Poza niedostępnością strony i PUE wszystkie systemy ZUS-u, w tym KSI, działały prawidłowo. Po awarii dysków ZUS zdecydował o wyłączeniu systemu PUE, w celu zachowania integralności danych w tym obszarze.

PUE udostępnia płatnikom online dane zapisane na kontach w ZUS-ie, daje możliwość generowania i przesyłania drogą elektroniczną dokumentów zgłoszeniowych i rozliczeniowych oraz różnego typu pism i wniosków. W związku z niedostępnością PUE lekarze nie mogli czasowo m.in. wystawiać elektronicznych zwolnień. Jak informował rzecznik ZUS-u, w przypadku braku papierowych druków zwolnienia wprowadzone do systemu w późniejszym terminie będą tak samo honorowane.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Grzegorz Suteniec

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

ZUS

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / ZUS wyciąga konsekwencje z awarii