ZUS zmienił wniosek o ulgi

opublikowano: 24-03-2020, 22:00

Firmy, które chcą odroczyć płatność składek w związku z pandemią, nie muszą już wypełniać obszernego formularza.

Apele pomogły. Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) uprościł wniosek o ulgi w związku z kłopotami finansowymi, z jakimi borykają się przedsiębiorcy z powodu pandemii. Jak pisaliśmy niedawno, o zmianę formularza wnioskował niedawno m.in. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców. W piśmie do premiera zwrócił uwagę na absurdalne i trudne do spełnienia wymagania przy ubieganiu się o pomoc. Ogłoszone przez ZUS wsparcie pozwala na odroczenie terminu płatności składek o trzy miesiące, a także na zawieszenie na taki sam czas wypełniania już zawartych z zakładem umów dotyczących rozłożenia zadłużenia na raty bądź odsunięcia w czasie terminu zapłaty daniny.

Zobacz więcej

Gertruda Uścińska, prezes ZUS

Uproszczony wniosek, dostępny już na stronie internetowej zakładu, jest przeznaczony dla każdego przedsiębiorcy, niezależnie od sposobu prowadzenia przez niego księgowości. Wspomniane odroczenie o trzy miesiące odnosi się do należności wobec ZUS za czas od lutego do kwietnia 2020 r. Natomiast zawieszenie spełnienia zobowiązań wynikających ze wspomnianych umów dotyczy płatności rat bądź składek wyznaczonych w okresie od marca do maja 2020 r., czyli termin realizacji tych postanowień umownych zostaje wydłużony o trzy miesiące. Wypełniony i podpisany wniosek można złożyć w skrzyncedostępnej w placówce ZUS lub wysłać pocztą. Można go także przesłać elektronicznie — za pośrednictwem portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.

b960cf00-66b9-11ea-bc55-0242ac130003
Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Można go tam złożyć przy wykorzystaniu formularza „ZUS- EOP — Wniosek o odroczenie płatności składek”. Ponadto przedsiębiorca musi dołączyć skan lub zdjęcie wniosku z własnym podpisem. ZUS publikuje też instrukcję, jak dokonać tych formalności. ZUS przypomina o konieczności uzasadnienia ubiegania się o ulgi. Trzeba napisać, w jaki sposób epidemia koronawirusa wpłynęła na sytuację finansową firmy i dlaczego uniemożliwia opłacenie składek w terminie. Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku zakład wyśle przedsiębiorcy odpowiednią umowę. Dokument zostanie przesłany na adres e-mail lub pocztą, jeżeli we wniosku nie zostanie podany adres e-skrzynki. Umowę trzeba będzie podpisać i przekazać ją do ZUS. Może być ona przesłana w postaci skanu lub zdjęcia — na e-mail oddziału ZUS. Podobnie jak wniosek, również umowę można pozostawić w skrzynce podawczej w placówce zakładu lub przesłać pocztą.

Z informacji ZUS wynika, że przedsiębiorca będzie mógł wystąpić o renegocjację umowy, jeżeli w ciągu trzech miesięcy jego sytuacja finansowa się nie poprawi. Zakład zwraca też uwagę, że przedsiębiorcy, którzy umowy odeślą drogą mailową, muszą potem dosłać papierowy oryginał dokumentu. Dał im na to 14 dni od zakończenia stanu epidemii. Jeśli tego nie zrobią, zakład uzna, że umowy nie było i naliczy odsetki od objętych nią należności.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy