Zyski czerpane z zaufania

opublikowano: 2015-10-06 22:00

Komentarz prezesa PKN Orlen

JACEK KRAWIEC prezes PKN Orlen

Coraz częściej jesteśmy świadkami skandali, dotyczących nieetycznego zachowania firm, które przekładają się na natychmiastową utratę zaufania, a także — a może przede wszystkim — na drastyczną utratę ich wartości. To dowodzi, że etyka w biznesie nie jest efektownym dodatkiem czy fanaberią zarządów. Przestrzeganie zasad to konieczność, dowód na myślenie o budowaniu wartości firmy w długiej perspektywie i na solidnych fundamentach.

Wraz ze wzrostem znaczenia etyki w biznesie na nieetycznym zachowaniu traci się coraz więcej. Jak więc unikać pułapek? Przede wszystkim, myśląc o etyce już na etapie konstruowania strategii biznesowej i definiowania jej celów. Warto wówczas zastanowić się nie tylko nad tym, co chcemy osiągnąć, ale też jakimi metodami będziemy do tego dążyć. Nawet najlepsza i najbardziej etyczna strategia biznesowa nie zagwarantuje stabilnego, zrównoważonego rozwoju, jeśli nie będzie wdrażana przez ludzi przekonanych o słuszności takiego podejścia. Dlatego równie istotną kwestią jest kultura korporacyjna — oparta na spójnych, zrozumiałych wartościach, rozumianych podobnie przez wszystkich pracowników. Musimy mieć pewność, że w organizacji wszyscy, niezależnie od zajmowanego stanowiska czy stażu pracy, wiedzą dokładnie, w jaki sposób firma chce się rozwijać.

Jako partnerów konkursu Etyczna Firma szczególnie cieszy nas fakt, że rodzime i zagraniczne przedsiębiorstwa działające w Polsce coraz częściej prezentują dojrzałe i odpowiedzialne podejście do etyki w biznesie. W ten sposób budują zaufanie do biznesu, czego beneficjentami są wszyscy uczestnicy polskiego rynku. Dla firm o najwyższych standardach etycznych konkurs jest doskonałym sposobem na skonfrontowanie się z konkurencją i zewnętrzną oceną. Takie doświadczenie zawsze owocuje refleksją, co można jeszcze poprawić, usprawnić, które obszary warto rozwijać. W PKN Orlen, firmie, która już po raz drugi z rzędu została uhonorowana przez Ethisphere Institute tytułem The World’s Most Ethical Company, wiemy doskonale, jak wiele przy tej okazji można się nauczyć o własnej organizacji. Dzięki temu konkurs „Pulsu Biznesu” nie tylko wskazuje rynkowych liderów etyki, ale też przyczynia się do podnoszenia standardów etycznych w całym rodzimym biznesie.