W biznesie warto być jak kryształ

Już po raz drugi organizujemy konkurs Etyczna Firma.

78 mld EUR — tyle może kosztować Grupę Volkswagen skandal związany z fałszowaniem wyników testów emisji spalin. Nawet jeśli ten skrajnie pesymistyczny scenariusz analityków Credit Suisse się nie ziści, to straty, i to niemałe, są nieuniknione. Nie tylko koncernu — niemiecki minister mówi wręcz o negatywnym wpływie na całą niemiecką gospodarkę. To jedna z wielu afer wybuchających co jakiś czas w biznesie. Najjaskrawszy przykład zamierzonego oszustwa w korporacji to amerykański Enron. Skandal związany z fałszowaniem dokumentacji finansowej skończył się bankructwem jednego z czołowych światowych przedsiębiorstw branży energetycznej. Inne afery kończą się miliardowymi stratami, głośnymi bojkotami konsumenckimi, a jeszcze inne „tylko” chwilowym zszarganiem reputacji, na którą firma pracowała latami.

ETYCZNA PIĘTNASTKA:
Zobacz więcej

ETYCZNA PIĘTNASTKA:

W pierwszej edycji konkursu tytuł Etycznej Firmy uzyskali: Bank Millennium, Bisnode Polska, Cemex Polska, Diageo Polska, EdF Polska, Grupa Raben, Grupa Zywiec, International PaperKwidzyn, Johnson & Johnson Poland, MPS International, PKP, PZU, TUiR Pramerica Zycie, Provident Polska i Siemens. Marek Wiśniewski

Przyczyny tych biznesowych wpadek/potknięć są różne, ale motyw przewodni na ogół ten sam — firma, a ściślej mówiąc — jej pracownicy ulegli pokusie pójścia na skróty, nie zdołali wytrzymać presji akcjonariuszy domagających się większych zysków czy odbiorców domagających się obniżenia ceny.

Z taką presją mierzą się w biznesie wszyscy i stale. Antoni Słonimski mawiał: Jeśli nie wiesz, jak należy się w jakiejś sytuacji zachować, na wszelki wypadek zachowuj się przyzwoicie. W biznesie, gdzie za działalność firmy odpowiada wiele osób, a każdy dzień stawia nowe wyzwania, wyczucie, co jest przyzwoite, nie jest łatwe. Jedyną metodą skutecznie blokującą furtkę do drogi na skróty jest wbudowanie w DNA firmy wartości etycznych. Misją „Pulsu Biznesu” jest wspieranie przedsiębiorczości, a jednym z jej przejawów promowanie najlepszych wzorców. Jesteśmy przekonani, że choć bycie etycznym nie jest proste, to na pewno jest opłacalne.

Dlatego chcemy promować i wzmacniać zasady etycznego biznesu wśród polskich firm, wyróżniać najlepsze praktyki na rynku oraz zwrócić uwagę polskich przedsiębiorców na istotną rolę zasad etycznych w działalności biznesowej. W tym celu wraz z partnerami: PKN Orlen, jedyną polską firmą sklasyfikowaną w rankingu „The World’s Most Ethical Companies”, oraz GE, firmą od lat obecną w rankingu, przy wsparciu PwC, partnera merytorycznego, już po raz drugi organizujemy konkurs Etyczna Firma. W pierwszej edycji zaszczytny tytuł otrzymało 15 firm. Jeśli uważasz, że Twoja firma zasługuje na to miano, zgłoś ją. Czekamy do 18 grudnia. Uczestnictwo jest bezpłatne. Szczegóły oraz formularz zgłoszeniowy na etycznafirma.pb.pl.

Zapraszam Tomasz Siemieniec

redaktor naczelny „Pulsu Biznesu”

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Tomasz Siemieniec

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / W biznesie warto być jak kryształ