Grupa Żywiec i Kompania Piwowarska zanotowały po sześciu miesiącach roku prawie 7-proc. wzrost sprzedaży. Z wyników półrocza nie może być zadowolony Carlsberg Okocim.
Trzech największych krajowych producentów piwa, czyli grupa Żywiec, Kompania Piwowarska i Carlsberg Okocim, do końca czerwca sprzedało około 9,65 mln hl piwa. Tym samym łącznie zanotowali wzrost o 4,6 proc. w porównaniu z pierwszym półroczem 2001 r. Ale nie wszystkie browary mają powody do zadowolenia.
Nadal liderem pozostaje żywiecka grupa, kontrolowana przez Heinekena. Według wstępnych obliczeń, w czerwcu 2002 r. producent, do którego grupy wchodzą browary Żywiec, Leżajsk, Warka i Elbrewery, zdołał sprzedać około 875 tys. hl piwa. To oznacza, że sprzedaż wzrosła o 3,6 proc. Jeżeli nieoficjalne informacje się potwierdzą, to okaże się, że po sześciu miesiącach grupa wypuściła na rynek około 4,05 mln hl piwa, co w porównaniu z wynikiem osiągniętym przez sześć miesięcy 2001 r. oznacza wzrost o 6,9 proc.
Identyczną dynamiką może pochwalić się Kompania Piwowarska, kontrolowana przez SAB. Browary Lech i Tychy w ciągu sześciu tegorocznych miesięcy ulokowały na rynku niemal 3,83 mln hl piwa, a w samym czerwcu — 840 tys. hl. Nadal więc różnica między dwoma piwnymi gigantami, które opanowały po ponad 30 proc. rynku, wynosi około 200 tys. hl.
Trzeci piwny gracz, grupa Carlsberg Okocim, w przeciwieństwie do konkurencji nie może pochwalić się wzrostem sprzedaży po sześciu miesiącach. Co prawda w czerwcu browary wchodzące w skład duńskiej grupy (Okocim, Bosman, Piast i Kasztelan), według nieoficjalnych informacji, sprzedały 390 tys. hl piwa, czyli o blisko 15 tys. hl więcej niż rok temu, to jednak po sześciu miesiącach zanotowały spadek o 4,6 proc. Grupa ulokowała na rynku „tylko” 1,76 mln hl w porównaniu z 1,85 mln rok wcześniej.
— Żywiec dalej nieźle sobie radzi. Z kolei Kompania Piwowarska wygrała bardzo dużo na piłkarskich mistrzostwach świata. Przez kampanie reklamowe i promocyjną sprzedaż wyniki tej spółki mogą być nienaturalnie zawyżone. Jeżeli potwierdzi się informacja o spadku sprzedaży Carlsberga Okocimia, źle to rokuje piwnej grupie na przyszłość — mówi Bogna Sikorska, analityk CDM Pekao.
Przez sześć miesięcy 2001 r. na rynek trafiło prawie 11,8 mln hl piwa. Nie ma jeszcze danych, które obejmowałyby całą branżę, jednak tegoroczne wyniki zanotowane przez największych graczy mogą wskazywać, że wzrost sprzedaży piwa w ciągu sześciu miesięcy może być większy o 3-5 proc.