Żywiec jest liderem na stołecznym rynku

Paweł Mazur
opublikowano: 2001-11-22 00:00

Browary Żywca opanowały prawie 33 proc. rynku sprzedaży detalicznej w stolicy. Druga jest Kompania Piwowarska. Trzecie miejsce przypadło grupie Brau Union, która jest właścicielem m.in. Browarów Warszawskich.

W detalicznej sprzedaży na warszawskim rynku piwnym niekwestionowaną pozycję lidera, według cyklicznych badań AC Nielsen, ma Grupa Żywiec.

Firma kontrolowana przez Heinekena, w skład której wchodzą browary Warka, Leżajsk, Elbrewery i Żywiec, w sierpniu i wrześniu kontrolowała 32,9 proc. detalicznej sprzedaży piwa w stolicy. Drugą pozycję ma Kompania Piwowarska, własność południowoafrykańskiego koncernu SAB. Udział firmy, w skład której wchodzą zakłady w Poznaniu i Tychach w detalicznym warszawskim rynku w sierpniu i wrześniu wyniósł 23,4 proc. Trzecią ma austriacka grupa Brau Union. Browary wchodzące w jej skład, czyli bydgoski Kujawiak, rzeszowski Van Pur i przede wszystkim Browary Warszawskie miały w sierpniu i wrześniu tego roku 17,7 proc. udział w sprzedaży detalicznej na terenie Warszawy.

Globalna pozycja czołowych firm piwowarskich ma odzwierciedlenie w udziale ich marek w rynku. Piwo Żywiec miało w sierpniu i wrześniu 14,0 proc. detalicznego stołecznego rynku, Lech 9,2 proc. a Tyskie, które jest liderem na rynku ogólnopolskim — 9,7 proc. Uwagę zwraca dobra pozycji Warki, silnie ostatnio promowanej przez holenderskiego inwestora, która opanowała 10,5 proc. rynku detalicznego.

Mocną pozycję w stolicy ma, ze względu na tradycje i położenie, warszawski producent piwa. Do marki Królewskie należało w sierpniu i wrześniu 13,8 proc. rynku detalicznego, co daje jej jedną z najmocniejszych pozycji.

Zróżnicowanie warszawskiego rynku pod względem palety oferowanego piwa, świadczy o dużej jego atrakcyjności, ale też ostrej konkurencji. O tym że rynek ten się rozwija, świadczy też udział w nim międzynarodowych gatunków piw. W sierpniu i wrześniu, według badań AC Nielsen, produkty te stanowiły sporo, bo około 9,8 proc. sprzedawanych na stołecznym rynku detalicznym.

Warszawski rynek jest jednym z najważniejszych w kraju, ale nikt nie podaje sprzedaży regionalnej w liczbach bezwzględnych. Wiadomo, że w 2000 r. w Polsce sprzedano 24 mln hl piwa, a w tym roku prognozuje się niewielki wzrost.