Żywiec ma zacną kompanię do piwa

Giełdowa spółka z Polski, legenda branży alkoholowej i globalny potentat konkurują o dystrybutora wartego 240 mln zł.

Distribev — tak nazywa się spółka zajmująca się dystrybucją piwa Żywiec oraz mocniejszych alkoholi, soków i wody. Piwowarski gigant wydzielił ją niedawno z głównych struktur — ma już własnych pracowników i aktywa. Sytuacja prawna i organizacyjna jest bardziej uporządkowana, co zmniejsza ryzyko i zwiększa szanse na sprzedaż aktywa wycenianego przez Żywiec na 240 mln zł aktywa.

Grupa Żywiec dostrzegła to, co jej rywale wiedzą od dawna — piwo smakuje lepiej, jeśli podzielić się nim z zewnętrznym dystrybutorem.
Zobacz więcej

BUTELKA NA DWÓCH:

Grupa Żywiec dostrzegła to, co jej rywale wiedzą od dawna — piwo smakuje lepiej, jeśli podzielić się nim z zewnętrznym dystrybutorem. Fotolia

Z informacji „PB” wynika, że rozmowy w sprawie kupna Distribev prowadzą trzy podmioty — Eurocash, lider hurtowej dystrybucji produktów spożywczych, William Carey, twórca potęgi CEDC, i Metro, właściciel sieci sklepów Cash & Carry. Rozmowy się przeciągają, a z wymienionymi firmami nie udało się nam porozmawiać.

— Jest szansa, że negocjacje zostaną zamknięte w ciągu kilku tygodni, choć nie wykluczam, że nie zakończą się wyłonieniem kupca — mówi jeden z naszych rozmówców, który zna kulisy sprawy.

Distribev to spółka z 2,5 mld zł rocznego obrotu. Jej głównym klientem jest Grupa Żywiec. Dwaj główni konkurenci nie mają własnej sieci sprzedaży — to dość kosztowny i niekoniecznieefektywny sposób funkcjonowania na rynku.

Eurocash jest oczywistym kandydatem do zakupu sieci dystrybucji Żywca. Spółka rozwijała się w ostatnich latach przez przejęcia, ponieważ ma ograniczone pole do rozwoju organicznego. Kupiła m.in. Tradis, tytoniowe ramię Kolportera, i udziały w sieci saloników prasowych InMedio.

Zakup Distribev pomógłby Williamowi Careyowi, legendzie polskiego rynku alkoholu, wrócić do pierwszej ligi. Biznesmen jest teraz właścicielem toruńskiej spółki Janus. To ogólnopolski dystrybutor alkoholi, który w 2012 r. miał 500 mln zł przychodów. Przed laty Carey stworzył CEDC, lidera rynku wódek, którego najbardziej znaną marką jest Żubrówka. Zbyt agresywne plany przejęć sprawiły, że CEDC popadł w długi. Dwa lata temu przejął go Russian Standard. Najbardziej zasobny portfel w wyścigu o Distribev ma Metro, jeden z największych światowych graczy w handlu detalicznym i hurtowym. Po sprzedaży części sieci hipermarketów Real ma w Polsce sieć hurtową Makro Cash & Carry oraz sklepy z elektroniką: Media Markt i Saturn.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Wierzchowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu