Żywiec utrzymał prymat

Paweł Mazur
opublikowano: 2002-01-07 00:00

W 2001 r. dwaj najwięksi producenci sprzedali łącznie ponad 15 mln hl piwa. Liderem pozostała Grupa Żywiec, która nie została dogoniona przez Kompanię Piwowarską.

Grupa Żywiec utrzymała pozycję lidera polskiego rynku piwnego. Według nie potwierdzonych informacji, giełdowa spółka sprzedała w 2001 r. prawie 7,7 mln hl piwa. Tylko w grudniu firmie, w której skład wchodzą browary Warka, Leżajsk, Elbrewery i Żywiec, udało się zbyć 530-540 tys. hl piwa. Drugi czołowy producent, czyli Kompania Piwowarska (Lech i Tychy), w grudniu wypuściła na rynek prawie 520 tys. hl piwa. Oznacza to, że ten producent sprzedał w 2001 r. ponad 7,55 mln hl.

Jeżeli wstępne obliczenia się potwierdzą, oznaczać to będzie, że dystans między „wielką dwójką” na koniec 2001 r. wyniósł tylko około 150 tys. hl. Warto jednocześnie pamiętać, że jeszcze w 2000 r. różnica między Żywcem, którego głównym akcjonariuszem jest holenderski Heineken, a Kompanią Piwowarską, należącą do południowoafrykańskiego SAB, sięgnęła około 500 tys. hl. W 2000 r. pierwszy z producentów ulokował na rynku 7,5 mln hl, a drugi niecałe 7 mln hl.

Nie wiadomo jeszcze, ile sprzedała cała branża w 2001 r. 8,6-proc. wzrost uzyskany w 2001 r. przez KP, która pełniła funkcję piwnej lokomotywy, prognozuje, że w ubiegłym roku sektor piwny sprzedał prawdopodobnie mniej niż 24 mln hl piwa (wynik z 2000 r.).