Powoli rośnie dystans między Grupą Żywiec a Kompanią Piwowarską, dwoma głównymi graczami na rynku piwa. Giełdowa spółka ulokowała w I kwartale 2002 r. — 1,63 mln hl piwa, jej główny rywal 1,48 mln hl.
Wyniki sprzedaży piwa w pierwszym kwartale tego roku nie przyniosły zmiany lidera w tym sektorze. Pierwszą pozycję umocniła Grupa Żywiec, czyli połączone browary Żywiec, Leżajsk, Elbrewery i Warka. Według szacunkowych obliczeń, w marcu wypuściły one na rynek około 590 tys. hl piwa. To około 100 tys. hl piwa więcej niż w analogicznym miesiącu 2001 r. W całym pierwszym kwartale tego roku firma kontrolowana przez holenderskiego Heinekena sprzedała 1,63 mln hl piwa, czyli o blisko 11,7 proc. więcej niż w pierwszym kwartale 2001 r.
Na drugim miejscu plasuje się tradycyjnie Kompania Piwowarska, czyli browary Lech i Tychy. Firma, której właścicielem jest południowoafrykański koncern SAB, w marcu zdołała sprzedać 585 tys. hl piwa, czyli o 2,6 proc. więcej niż rok temu. W pierwszym kwartale firma sprzedała ogółem 1,48 mln hl piwa, co dało jej wzrost sprzedaży rzędu 4,3 proc. Jeżeli wyniki się potwierdzą, wówczas będzie to oznaczało, że dystans między obu firmami, które opanowały około 63 proc. krajowej sprzedaży, powoli, ale systematycznie się powiększa.
Na koniec 2001 r. różnica w sprzedaży firm wynosiła około 100 tys. hl. Po trzech pierwszych miesiącach tego roku dystans ten zwiększył się do około 140 tys. hl.
— Żywiec poszedł w kierunku taniego piwa, jakim jest Tatra, i na tym wygrywa. Takiego cenowego produktu nie ma Kompania Piwowarska. Jeśli jednak kupi lubelską Perłę, sytuacja może się zmienić — mówi Bogna Sikorska, analityk CDM Pekao.
Na uwagę zasługują wyniki pozostałej dwójki liczących się graczy rynku. Carlsberg Okocim ulokował na rynku w I kwartale tego roku około 700 tys. hl (wzrost o kilka proc.), a Brau Union — około 264 tys. hl, czyli mniej o kilkanaście procent w stosunku do I kwartału 2001 r.
Cztery grupy piwne, które opanowały około 85 proc. sprzedaży, zdołały ulokować na rynku przez trzy pierwsze miesiące tego roku prawie 4,1 mln hl piwa.
Po wstępnych wynikach nie należy spodziewać się spektakularnych wzrostów sprzedaży całej branży w pierwszym kwartale 2002 r. Nie są znane jeszcze ostateczne dane za ten okres, ale wydaje się, że uzyskanie sprzedaży rzędu 4,5-4,6 mln hl piwa, czyli poziomu z pierwszych trzech miesięcy 2001 r., będzie i tak sporym osiągnięciem.