W latach 2004-2006 do dyspozycji Polski z Funduszu Spójności oraz z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na potrzeby kolei przeznaczono ok. 1 mld euro - poinformował wiceminister infrastruktury Grzegorz Mędza na wtorkowej konferencji prasowej w Warszawie.
Mędza zapewnił, że te środki zostaną wykorzystane. Zapowiedział też, po 2006 r. unijne środki dla kolei będą znacznie większe.
Na konferencji przedstawiciele PKP zaprezentowali plan restrukturyzacji i prywatyzacji PKP.
Wiceminister poinformował również, że PKP PLK we współpracy z resortem infrastruktury i resortem finansów praktycznie zakończyła rozmowy z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym w sprawie umowy kredytowej na 300 mln euro. Umowa ma służyć prefinansowaniu, przygotowaniu i współfinansowaniu projektów unijnych.
Na 2005 r. zarząd PKP planuje prywatyzację PKP WKD, PKP SKM oraz większości z ośmiu zakładów napraw infrastruktury. W 2006 r. chce sprywatyzować PKP Intercity, a na lata 2006-2007 planuje prywatyzację PKP Cargo - poinformował członek zarządu PKP SA Zbigniew Szafrański.
Program zakłada wzmocnienie takich spółek, jak PKP PLK czy PKP Cargo. W grupie PKP PLK docelowo ma się znaleźć m.in. nowa spółka gospodarująca na kilkudziesięciu dworcach. PKP Cargo ma przejąć m.in. udziały w tych spółkach, które dostarczają towary do przewozów kolejowych.
Szafrański powiedział, że kształt przewozów regionalnych zależy obecnie od woli samorządów wojewódzkich. "Jeżeli samorząd jest zainteresowany, żeby inaczej poprowadzić przewozy regionalne na własnym terenie i popiera utworzenie własnej samorządowej spółki przewozowej, to tego typu działania będziemy wspierać" - zapewnił.
Jak powiedział PAP prezes spółki PKP Przewozy Regionalne Janusz Detlaff, w woj. mazowieckim samorządowa spółka przewozowa już powstała. W kilku następnych województwach - wielkopolskim, opolskim, kujawsko-pomorskim i podkarpackim - sejmiki podjęły uchwały zmierzające do utworzenia takich spółek.
Według prognozy wyników spółek grupy PKP na 2004 r., cała grupa PKP ma przynieść 1 mld 177 mln zł straty. Dwie spółki mają przynieść zyski: PKP Cargo (121,2 mln zł) i PKP Energetyka (18,4 mln zł).
W końcu listopada PKP SA przeprowadzi emisję obligacji o wartości 590 mln zł gwarantowanych przez Skarb Państwa - poinformował dziennikarzy dyrektor finansowy spółki Janusz Lach. Firma złożyła też wniosek o gwarancje obligacji na kolejne 400 mln zł.
Lach poinformował również, że przed prywatyzacją PKP Cargo, przewoźnika towarowego z grupy PKP, spółka może przeprowadzić emisję akcji skierowaną do Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju.
lb/ mkw/ pad/