10 kar na 36 mln zł dla prowadzących IKE

DI, PAP
opublikowano: 20-02-2013, 12:59

Ponad 36 mln zł kar nałożonych na instytucje finansowe to rezultaty kontroli umów dotyczących prowadzenia indywidualnych kont emerytalnych (IKE), jaką przeprowadził Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jak poinformował w środę UOKiK, sankcje finansowe za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów nałożono na 10 przedsiębiorców. Na sześć firm nałożono kary za nieudzielenie w terminie informacji w postępowaniu UOKiK, w przypadku dwóch Prezes Urzędu przyjęła zobowiązanie do zmiany zakwestionowanych praktyk, w jednym przypadku postępowanie umorzono.

UOKiK przypomniał, że konsument, który decyduje się na oszczędzanie w tzw. III filarze systemu emerytalnego, może odkładać pieniądze m.in. na indywidualnym koncie emerytalnym (IKE). W zależności od wybranej formy oszczędzania, stroną umowy o ike może być m.in. biuro maklerskie, zakład ubezpieczeń, bank lub fundusz inwestycyjny.

Urząd podkreślił, że zakwestionowane zapisy umów są sprzeczne z ustawą o IKE i IKZE, prawem bankowym, są też wpisane do rejestru klauzul niedozwolonych. Zakwestionowano m.in. brak odpowiedzialności za operacje pieniężne czy wydłużenie terminu na wypłatę środków po śmierci ubezpieczonego.

Najwyższą karę - 14,7 mln zł - Prezes UOKiK nałożyła na BRE Bank, stwierdzając, że stosował cztery niedozwolone klauzule umowne, wpisane do rejestru klauzul niedozwolonych. Dotyczyły m.in. wyłączenia odpowiedzialności banku w przypadku użycia przez osoby trzecie numeru identyfikacyjnego oraz haseł do kanałów dostępu do lokaty na rachunku czy w przypadku ograniczenia dostępu do rachunku IKE i również nie ponosił za to odpowiedzialności. Niedozwolone jest arbitralne zwalnianie się z odpowiedzialności w każdej sytuacji - przypomniał Urząd. Bank odwołał się od decyzji do sądu antymonopolowego.

Banki PKO BP i Millennium zostały ukarane m.in. za brak odpowiedzialności za przeprowadzanie operacji pieniężnych. Kara dla PKO BP wyniosła ponad 14,6 mln zł, dla Millennium Banku - ponad 2,8 mln zł. Decyzje nie są ostateczne, ponieważ oba banki odwołały się do sądu.

Do sądu od decyzji o karze w wysokości ponad 1,2 mln zł odwołało się również PZU Życie, ukarane m.in. za wydłużenie w umowie terminu na wypłatę środków po śmierci ubezpieczonego. Ponad 1 mln zł wyniosła kara dla ING TUnŻ m.in. za nadmierne wymagania przy wypłacie środków. Firma odwołała się do sądu.

Kara dla BGŻ wyniosła ponad 1,3 mln zł, dla BZ WBK TFI 7,3 tys. zł, dla Millennium TFI- 9.9 tys. zł, dla TFI BNP Paribas Polska 1,5 tys. zł, dla Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie Spółdzielczych Kas Oszczędnościowo-Kredytowych - 34,3 tys. zł.

Legg Mason TFI i TFI PZU zobowiązały się zmian praktyk.

Kary w wysokości 17 tys. 667 zł za nieudzielenie informacji na żądanie Prezes UOKiK nałożone zostały na DB Securities, DM TMS Brokers, Generali PTU, Generali Życie TU, Ipopema Asset ManagementMercedes–Benz Bank Polska.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI, PAP

Polecane