16 proc. Polaków robi zakupy w Internecie, 4 proc. się boi

DI, PAP
08-02-2008, 15:38

16 proc. Polaków robi zakupy w Internecie, 4 proc. unika tego z obawy o bezpieczeństwo transakcji, a większość po prostu z  Internetu nie korzysta - wynika z danych opublikowanych w piątek przez Eurostat z okazji obchodzonego 12 lutego Dnia Bezpiecznego Internetu.

Średnio w UE 30 proc. obywateli w wieku 16-74 lata korzysta z możliwości internetowych zakupów. Ale jednocześnie aż 12 proc. powstrzymuje się od tego, nie dowierzając w skuteczność zabezpieczeń oferowanych przez wirtualne sklepy i wystawców kart.

Porównując dane trzeba wziąć pod uwagę, że w 2007 roku tylko 44 proc. Polaków w ogóle korzystało z Internetu, tymczasem na poziomie UE ten odsetek wynosi 57 proc.

Najbardziej skorzy do zakupów z myszką w ręku są obywatele krajów, gdzie Internet jest najbardziej popularny: Duńczycy, Holendrzy, Szwedzi, Brytyjczycy i Niemcy (52-55 proc. społeczeństwa robi internetowe zakupy). Wyjątek stanowi mocno zinformatyzowana Estonia, gdzie 64 proc. obywateli korzysta z Internetu, ale tylko 9 proc. - do robienia zakupów.

Najwięcej obaw o związane z tym bezpieczeństwo mają Hiszpanie (27 proc. powstrzymuje się przed zakupami) i Finowie (26 proc.), co może dziwić, jeśli weźmie się pod uwagę, że są oni z Internetem za pan brat i aż 79 proc. z nich korzysta z Internetu na co dzień. Dla przykładu: 84 proc. fińskich internautów obsługuje w sieci swoje konto bankowe (w Estonii 83 proc., w Holandii 77 proc.).

W Polsce bankowość internetowa ma stosunkowo mało zwolenników - 29 proc. wszystkich użytkowników Internetu. Średnia w UE to 44 proc. W tyle są Bułgarzy i Rumuni (5-7 proc.).

Szczegółowe dane pokazują, że Polacy są najmniej przezornymi użytkownikami Internetu w UE - tylko 13 proc. z nich robi zapasowe kopie na wypadek zainfekowania komputera wirusem albo innej awarii. Najbardziej zapobiegliwi są pod tym względem Grecy (43 proc. użytkowników), Francuzi (35 proc.), Maltańczycy (34 proc.).

 

© ℗

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI, PAP

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / 16 proc. Polaków robi zakupy w Internecie, 4 proc. się boi